vr. 20 jun 2025
Herstructurering bij Pernod Ricard moet antwoord bieden op moeilijke marktomstandigheden

De Franse drankenproducent Pernod Ricard kondigde deze week een interne reorganisatie aan om zijn bedrijfsstructuur te vereenvoudigen en bepaalde functies te centraliseren. De herstructurering gaat gepaard met een afslanking van het personeelsbestand en een nieuwe segmentatie van de activiteiten, aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
Pernod Ricard?
Pernod Ricard is een Franse producent van wijnen en gedistilleerde dranken. Het bedrijf is actief in Amerika, Europa en Azië/Rest van de Wereld. De bekendste merken zijn Absolut Vodka, Ricard, Malibu, Havana Club, Jameson en Martell.
Nieuwe structuur en segmentatie
Pernod Ricard, bekend van merken zoals Absolut Vodka en Jameson Whiskey, kiest voor een grondige hertekening van zijn organisatie. Volgens Tom Noyens wil het bedrijf met deze herstructurering efficiënter opereren in een uitdagende markt. De nieuwe segmentatie verdeelt de activiteiten in twee groepen: het “Gold”-segment, dat whisky, champagne en cognac omvat, en het “Crystal”-segment, dat zich richt op vodka, spirits en aperitieven.
Sector onder druk
De sterke drankensector heeft het moeilijk. Consumenten geven minder uit aan alcohol, onder meer door economische onzekerheid en een groeiende aandacht voor gezondheid. Tom Noyens merkt op dat deze trend niet alleen Pernod Ricard treft, maar ook andere spelers in de sector.
Zo kondigde Moët Hennessy recent aan dat het 13 procent van zijn personeel zal ontslaan. Diageo lanceerde een kostenbesparingsprogramma van 500 miljoen dollar per jaar en zag zich genoodzaakt zijn middellange termijndoelstellingen te schrappen. Deze maatregelen illustreren hoe breed de impact is van de veranderende consumentengedragingen.
Marktreactie blijft uit
Opvallend is dat het aandeel Pernod Ricard nauwelijks reageerde op het nieuws. Volgens Tom Noyens blijft het aandeel voorlopig ter plaatse trappelen.

KBC Securities over Pernod Ricard
KBC Securities-analist Tom Noyens handhaaft zijn ‘Kopen’-aanbeveling voor het aandeel en behoudt het koersdoel op 120 euro.
