Autoproducenten, voor hardrijders, niet voor hartlijders
26 jan 2016
Het autosalon van Brussel sloot de deuren en zoals de verkeersinformatie over extra drukte op de Brusselse ring al deed vermoeden was de tweejaarlijkse hoogmis voor autoliefhebbers alweer een schot in de roos. Althans wat het bezoekersaantal betreft. Want over hoe het gesteld is met het aantal ingevulde en afgewerkte bestelbonnen is het voorlopig nog koffiedik kijken.

Veel meer dan andere salons zoals die van Detroit en Génève waar het bulkt van wereldpremières, is het salon van Brussel immers vooral een koperssalon. Iedereen die van plan is om een nieuwe wagen te kopen wacht dus beter tot de salonvoorwaarden bekend zijn alvorens zijn geld in een nieuwe heilige koe te investeren. Op die manier kan immers een flinke cent bespaard worden. Een extraatje dat misschien aan het werk kan worden gezet in de aandelenportefeuille. Bijvoorbeeld, waarom ook niet, in de autosector.
2015 is niet meteen een grand cru jaar geworden voor de automobielindustrie. Tot en met de zomer leek het nog goed te gaan, maar in september viel met de onthullingen over Volkswagen een bom van formaat op de sector en die is daar duidelijk nog steeds niet van bekomen.
Moeten we na de recente gebeurtenissen nu maar het spreekwoordelijke kind met het badwater weg gieten? Geen auto’s meer in de portefeuille of kan de sector zijn ware aard laten zien en de verdachtmakingen en onzekerheden finaal van de baan vegen? We vroegen het aan Kurt Ruts, sectorspecialist bij KBC Asset Management.
Download onze topic en ontdek hoe u als belegger op de autosector kan inspelen.
Laat uw e-mailadres hieronder achter en krijg onze topic meteen in uw mailbox.