Europese postbedrijven onder druk
12 jul 2018

De omzet en winstgevendheid van traditionele postbedrijven staan onder druk, nu we met z'n allen nauwelijks nog brieven sturen. Ook de pakjesactiviteiten, die door de bloeiende e-commerce enig soelaas brengen, kampen met uitdagingen. Want hoewel er meer pakjes worden verstuurd, brengt dit ook bijkomende kosten met zich mee en willen ook andere spelers een graantje meepikken van die lucratieve business. Wat op zijn beurt weer de marges onder druk zet.
De resultaten van postbedrijven in het eerste kwartaal van 2018 stelden zonder meer teleur, met forse koersverliezen als gevolg. Ook het aandeel van bpost deelde dit jaar al stevig in de klappen. In maart stuurde de groep zelfs nog een winstwaarschuwing voor het volledige boekjaar uit.
In onderstaande topic brengt Senior Financial Economist Tom Simonts, in samenwerking met de sectoranalisten van KBC Securities en KBC Asset Management, in kaart waar het schoentje bij bpost, PostNL en Deutsche Post precies wringt. En vooral hoe het in de toekomst nu verder moet.
Download gratis onze topic en ontdek meteen of de post al dan niet een sector op zijn retour is.