Winnaars en verliezers van propere scheepvaart
22 nov 2018

In de strijd voor een betere luchtkwaliteit moeten stilaan alle zeilen worden bijgezet en ook de grote vervuilers blijven niet buiten schot. Met de invoering van strengere normen moet de uitstoot van zwaveldioxide door de scheepvaart vanaf 1 januari 2020 drastisch omlaag. Dat zal niet enkel impact hebben op rederijen, maar ook op producenten en leveranciers van scheepsbrandstof. De nieuwe maatregel zal zelfs de oliemarkt niet onberoerd laten.
De sector staat dus voor ongeziene uitdagingen en bedrijven zullen grondig moeten investeren om aan de strengere regels te voldoen. Al zijn er ook spelers die van de strengere normen kunnen profiteren.
Omdat de brede markt nog niet op de hoogte is van de verstrekkende gevolgen van het gewijzigde beleid, biedt dit volgens KBC Asset Management ook opportuniteiten op de aandelenmarkt.
Wie worden de winnaars en verliezers van een propere scheepvaart? In een uitgebreid dossier schetst sectoranalist David Duchi het volledige plaatje. Afsluiten doen we met een videofragment, waarin onze expert uit eigen huis in een notendop uitlegt wat u als beleg-het-zelver moet weten.
Laat hieronder uw e-mailadres achter en download meteen ons dossier over de impact van strengere uitstootnormen in de scheepvaart. Helemaal gratis.