wo. 14 aug 2019
17:58

Tencent rapporteerde over het tweede kwartaal een omzetstijging van 21% tot 88,8 miljard CNY. De omzet kwam zo 5% onder de consensus uit. De nettowinst steeg 19% tot 23,5 miljard CNY, wat 4% boven de consensus is. Dat is te danken aan beter dan verwachte marges die het gevolg zijn van lager dan verwachte operationele (marketing) kosten en belastingen. Eind juni had superapp WeChat 1,13 miljard maandelijks actieve gebruikers, een stijging met 7,1% ten opzichte van een jaar eerder.
De totale omzet uit online gaming steeg met 11%. De omzet uit smartphone gaming dikte met 26% aan, in lijn met de verwachtingen, terwijl de omzet uit PC (desktop) gaming met 9% daalde en zo’n 5% onder de consensus uitkwam. Begin mei onthulde Tencent ‘Game for Peace’ voor smartphones terwijl het tegelijkertijd het super populaire ‘PlayerUnknown’s Battlegrounds’ (PUBG) stopzette. Omdat het geen toestemming kreeg van de Chinese regulator, kon het PUBG niet monetiseren. Voor Game for Peace had het wel die goedkeuring verkregen. Dus was het beter om PUBG stop te zetten, zodat gamers hun tijd niet ‘verkwanselen’ aan het spelen van spellen waar Tencent niets aan kan verdienen. Daarnaast zitten er nog een aantal nieuwe spellen in de pijplijn die de groei in de onlinegamingdivisie de komende kwartalen moet ondersteunen. Dat is veelbelovend voor de rest van het jaar, zeker aangezien gaming het meest winstgevende segment is.
De totale omzet uit online reclame groeide met 16%, maar kwam toch zo’n 2% onder de verwachtingen uit. Binnen online reclame daalden de reclame-inkomsten in het videosegment met 7% door het uitstel van de uitzendingen van enkele top dramaseries, de moeilijke vergelijkingsbasis ten gevolge van de Wereldbeker voetbal vorig jaar, hevigere concurrentie van o.a. Tiktok en de algemene zwakkere macro-economische situatie. De reclame-inkomsten in het socialemediasegment (WeChat & QQ) groeiden evenwel met 28% dankzij een toename van de ad load (aantal reclameboodschappen). De marges kwamen fors boven de consensus uit dankzij lagere contentkosten (uitstel dramaseries). Voor de rest van het jaar verwacht het bedrijf dat de zwakkere economie en de verhevigde concurrentie op de resultaten zullen blijven wegen.
Het Fintech & Business Services segment (betalingsverkeer en cloud) liet een groei optekenen van 37%, wat grotendeels in lijn is met de consensus. Naar de toekomst toe wordt dit één van de belangrijkste groeimotoren van het bedrijf.
De visie van KBC Asset Management
Al bij algemengde resultaten bij Tencent volgens KBC AM. Vooral de reclame-inkomsten ontgoochelden, deels omwille van uitzonderlijke elementen. Positief is de sterke groei in het Fintech & Business Services segment en de groei uit gaming via smartphone die stevig opveerde dankzij ‘Game for Peace’. Daarnaast juicht KBC AM-analist Kurt Ruts de goede kostenbeheersing toe. Koopadvies en koersdoel van 59,5 USD blijven behouden.