Phishing

Wat is phishing?

Steeds vaker trachten oplichters consumenten via internet te misleiden en hun persoonlijke informatie te ontfutselen. Die vorm van cybercriminaliteit wordt phishing genoemd.

Hoe gaan oplichters te werk bij phishing?

In de loop der jaren hebben oplichters hun phishingwerkwijzen aangepast en uitgebreid. Vroeger belden ze hun slachtoffers om vertrouwelijke informatie te bemachtigen. Vandaag sturen ze meestal een e-mail (of een sms) met een link naar een valse website. Via die website vragen ze het slachtoffer om zijn persoonlijke en bankgegevens, maar ook zijn response codes of pincode door te geven. 

Hoe kan u uzelf beschermen tegen phishing?

  • Geloof niet blindelings elke mail of sms.

Oplichters kunnen immers gemakkelijk een Bolero-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail naar secure4u@kbc.be. Geloof niet zomaar alles wat in een e-mail staat. Bolero zal je nooit via e-mail benaderen om een probleem met je rekening, digipass of Bolero-platform online op te lossen.

  • Geef de pincode van uw Bolero-digipass, kaartlezer of Bolero-app aan niemand door, ze is strikt persoonlijk.
  • Sla de echte Bolero-website, met de url eindigend op ‘bolero.be’, op in je favorieten of typ het adres manueel in (dat van het Bolero-platform is: https://platform.bolero.be). Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. Het webadres van de Bolero-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen.

Phishing via e-mail

Oplichters bellen meestal niet meer om je codes te achterhalen. Ze sturen een e-mail of een sms met een link naar een valse website. Ze proberen vaak om een gevoel van angst en dringendheid op te wekken. Op die valse website vragen ze u niet alleen om uw persoonlijke en bankgegevens door te geven, maar ook uw (response) codes. Achter de schermen loggen de fraudeurs dan in op de echte Bolero-website om betalingen uit te voeren of klantgegevens te wijzigen.

Via de link in de e-mail kom je terecht op de valse website. Daar wordt u achtereenvolgens gevraagd om: 

  • uw persoonlijke gegevens (Bolero user-id) of uw kaartnummer in te vullen;
  • uw response codes in te geven.

Hebt u een verdachte e-mail ontvangen? Stuur hem dan meteen door naar secure4u@kbc.be