UMICORE SA

NYRSTAR NV

VOLKSWAGEN AG

AURUBIS AG

GLENCORE PLC


Umicore: Charging the Battery

In deze ‘Aandeel in de Kijker: Umicore’ kom je te weten hoe de geschiedenis van het bedrijf eruitziet, wat de evolutie van de beurskoers is, wat Umicore precies doet, hoe de nieuwe strategie het bedrijf zal veranderen en wat de visie van KBC Securities op Umicore is.

De geraadpleegde bronnen zijn: de website van Umicore, het Bolero-platform, analyses van KBC Securities-analist Wim Hoste en Wikipedia. Grote dank aan de Investor Relations-afdeling van Umicore en aan Wim Hoste.

A) Geschiedenis

De voorgeschiedenis van Umicore{{94641, UMICORE SA, UMI}} gaat meer dan 200 jaar terug en kent een aantal smerige hoofdstukken. Gevoelige lezers, wees gewaarschuwd.

Voorgeschiedenis

Eind 1805 kreeg ene Jean-Jacques Dony van Napoleon Bonaparte, op dat moment Napoleon I, keizer van Frankrijk, de concessie voor de zinkmijnen van Vieille Montagne, nabij Kelmis (Luik) toegewezen. Die zinkmijnen zijn de vroegste poot van het huidige bedrijf.

Zo’n 6 000 kilometer verder en 101 jaar later werd tijdens het bewind van de Belgische koning Leopold II in Congo, Union Minière (du Haut Katanga), of UMHK, opgericht. Union Minière wint koper en andere metalen in de Congolese provincie Katanga en vormt later de andere grote poot van het toekomstige Umicore.

De belangrijkste aandeelhouder van Union Minière was de Belgische Generale Maatschappij.  Die heeft op dat moment de touwtjes van de Belgische economie stevig in handen met, onder meer, grote belangen in de bedrijven die actief waren in de Congolese kolonie. De raad van bestuur van de Generale Maatschappij bestond grotendeels uit politici en getrouwen van Leopold II.

Uitbuiting Congolese arbeiders

Union Minière had tot doel de mineraalrijke ondergrond van Belgisch-Congo te ontginnen, maar ging ook in België op overnamepad en zo kwamen de zinkmijnen van Vieille Montagne in handen van Union Minière.

De ontginning van de enorme bodemrijkdommen in Katanga gebeurde vaak ten koste van de lokale bevolking. De werk- en leefomstandigheden van Congolese arbeiders waren mensonwaardig en velen van hen leden aan tuberculose of longontsteking. Dat leidde tot een hoog sterftecijfer onder de werknemers. Een staking werd manu militari de kop ingedrukt en naar schatting 60 arbeiders verloren het leven.

Uranium voor kernbommen

Union Minière leverde tijdens de Tweede Wereldoorlog uranium aan de Verenigde Staten. In deze periode was Katanga immers de enige bekende bron van hoogwaardig uranium in de wereld. Met dat uranium slaagden de Verenigde Staten erin de eerste kernbommen te maken, die later zouden gebruikt worden bij de aanvallen op Hiroshima en Nagasaki. België hield aan de deal met de Verenigde Staten 2,5 miljard dollar over.

Betrokken bij moord op premier Lumumba

Union Minière speelde ook een rol bij de afscheiding van de mijnprovincie Katanga tijdens de interne strijd die losbarstte na de onafhankelijkheid van Congo in 1960. Union Minière leverde financiële steun aan het regime van opstandeling Moïse Tshombé om de provincie af te scheiden van het centrale bestuur in Leopoldstad, waar premier Lumumba de leiding had over de eerste democratisch verkozen Congolese regering.

In het boek 'De moord op Lumumba' beschrijft Ludo De Witte de rol van Union Minière bij die moord. Naast financiële en logistieke steun zou het ook het zwavelzuur hebben geleverd waarin het lijk van Patrice Lumumba werd opgelost. Het boek leidde tot een parlementaire onderzoekscommissie waarbij onder andere de Belgische overheid mee verantwoordelijk werd gesteld voor die moord.

In 1989 werden de non-ferrobedrijven (bedrijven die niets met ijzer te maken hebben) binnen de groep samengevoegd. Zo worden Union Minière Du Haut Katanga, Vieille Montagne, Metallurgie Hoboken-Overpelt en Mechim één geïntegreerde groep, onder de naam Union Minière. Na de verkoop van de resterende mijnen en andere niet-strategische activa, richt het bedrijf zich nu op speciale materialen: edelmetalen, hoogwaardige zinkproducten en geavanceerde materialen.

°Umicore

In 2000 werd Thomas Leysen CEO van Union Minière. Leysen legde meteen een beleidsverklaring af waarin hij komaf maakte met het verleden in mijnbouw en de non-ferrosector. In 2001 veranderde de naam Union Minière officieel in Umicore. De eerste twee letters in de naam verwijzen naar de voorloper van het materiaaltechnologiebedrijf. Umicore neemt sindsdien ook de slagzin ‘Materials for a better life’ aan.

Katalysatoren aan boord

In 2003 nam Umicore het bedrijf Precious Metals Group (PMG) over. De overname kostte €643 miljoen, waardoor het de grootste overname is in de geschiedenis van het bedrijf. Umicore kreeg de controle over verschillende sites in Duitsland, Brazilië en China.

De overname gaf Umicore een grote voet aan de grond in de wereld van autokatalysatoren in de automobiel- en vrachtwagensector, wat tot op heden een van de belangrijkste segmenten is van de bedrijfsstrategie.

Exit koper en zink

In 2005 werd de koper-afdeling afgesplitst onder de naam Cumerio (een anagram van Umicore). In 2008 werd Cumerio overgenomen door Norddeutsche Affinerie (nu Aurubis AG {{159134, AURUBIS AG, NDA}}). Het verdween op 8 april 2008 van de beurs.

In 2007 fuseerden de zinkactiviteiten van Umicore, dat 4,2% van de wereldzinkproductie voor zijn rekening nam, met Zinifex, tot het nieuwe bedrijf Nyrstar{{19873892, NYRSTAR NV, NYR}}. Met een aandeel van 10,1% van de wereldzinkproductie werd Nyrstar marktleider. Umicore reduceerde snel zijn belang van 40% in Nyrstar naar 5,25% in 2008.

Dat jaar nam Marc Grynberg de rol van bestuursvoorzitter over van Thomas Leysen, die aanbleef als voorzitter van de raad van toezicht. Grynberg lanceerde twee vijfjarenplannen waarin enkele divisies verkocht werden. Zo wist Umicore zijn focus scherp te stellen op drie grote segmenten: de schadelijke uitstoot beperken, de toekomst aandrijven met de technologie & materialen en gebruikte materialen een nieuw leven geven.

Een lekkend batterijverhaal?

Via een deal met mijnbouwer Glencore{{46526645, GLENCORE PLC, GLEN}} in 2019 verzekerde Umicore zich van kobalt uit de Congolese mijnen van Glencore om zijn aanvoer van batterijmaterialen te vergroten. Autofabrikanten zijn op dat moment bezig met de overgang naar elektrische voertuigen en hebben een enorme hoeveelheid batterijcellen nodig. Kobalt is een belangrijk element in de productie van lithium-ionbatterijen, die worden gebruikt in elektrische voertuigen en verschillende elektronische apparaten. Ondanks haar initiatieven om een duurzaam imago te promoten, werd Umicore beschuldigd van greenwashing met betrekking tot haar kobaltsourcing en verwerkingspraktijken.

Medio 2022 maakte Umicore bekend een nieuwe kathodemateriaalfabriek te bouwen in Loyalist (Canada). De fabriek zou kathodematerialen maken voor ongeveer een miljoen elektrische voertuigen. De fabriek vergde een investering van 1,3 miljard dollar, maar de Canadese overheid samen met de provincie Ontario droegen daar ongeveer 0,6 miljard dollar aan bij.

De fabriek zou eind 2025 de productie starten, maar in juli 2024 stelde Umicore de bouw ervan uit. Belangrijkste reden was de malaise bij elektrischevoertuigenproducenten. De autoverkopen vielen tegen en dus was er minder vraag naar batterijen. De moeilijkere marktomstandigheden, leidden tot een bijzondere waardevermindering van 1,6 miljard euro in 2024.

Het plotse ontslag in mei 2024 van CEO Mathias Miedreich, die de batterijstrategie uitdokterde, zorgde voor nog grotere onrust in de investeerderswereld. De nieuwe CEO Bart Sap presenteerde eind maart van dit jaar de nieuwe strategie voor Umicore op de Capital Markets Day.

Wie dit tranendal van een hoofdstuk alsnog met een lach wil afsluiten, kan de column van de immer satirische Kaaiman over Umicore in de krant De Tijd van 28 mei 2024 lezen. Al zal je met dat stuk misschien eerder groen lachen.

B) Beursgang

Bron: Euronext-website

Union Minière kende een lange geschiedenis op de beurs van Brussel. We haalden zonet echter al genoeg oude koeien uit de gracht en bekijken de koersgrafiek pas vanaf de naamsverandering naar Umicore, in 2001. Sindsdien noteert het bedrijf op Euronext Brussel onder het tickersymbool UMI, maar de aandelen bleven doorlopend verhandeld onder hetzelfde ISIN-nummer. De koers hing op dat moment, omgerekend naar euro, rond de 4 euro .

Pas vanaf juni 2003, na de aankondiging van de overname van PMG (katalysatoren) zocht het aandeel geleidelijk hogere regionen op.

In 2008 barstte de wereldwijde bankencrisis los. Het Umicore-aandeel zakt in bijna anderhalf jaar van een, tot dan, hoogste koers van 18,27 naar 5,14 euro.

Lange tijd was de koers van het aandeel bijna volledig afhankelijk van de metaalprijzen. Maar toen duidelijk werd dat Umicore zich ook ging richten op de batterijenmarkt voor elektrische voertuigen, koppelde de koers zich los van de metaalprijzen en waren veel beleggers bereid om geld te investeren in Umicores plannen.

Op 20 september 2018 wist het aandeel de beursdag af te sluiten op 50,16 euro. In 2019 nam het COVID-19-virus de wereld in een houdgreep. Aandelenbeurzen gingen de dieperik in. Het dieptepunt voor Umicore wordt op 18 juli 2019 aangeraakt: 25,34 euro.

Opnieuw volgde er een herstel, al bleek dat zeer volatiel en op 13 augustus 2021 sloot het aandeel de dag af op zijn hoogste koers ooit: 60 euro.

In oktober 2021, Umicore was op dat moment meer dan 12 miljard euro waard, trad Mathias Miedreich als CEO aan. Onder een slecht gesternte, zo bleek achteraf. Toen al in Amerika, en een paar maanden later ook in Europa, deed de vrees voor hogere rentes om de torenhoge inflatie te bedwingen, de beurzen daveren. 

Bovendien kreeg Miedreich met zijn beoogde miljardeninvesteringen in materialen voor NMC-batterijen (kathodes met nikkel, mangaan en kobalt) investeerders niet overtuigd. De vrees voor toenemende Chinese concurrentie en voor de populariteit van de veel goedkopere LFP-batterij nam toe.

De druk op Miedreich werd te groot en op 16 mei 2024 werd hij ontslagen. Het aandeel sloot af op 20,02 euro, waarmee Umicores waarde 4,6 miljard dollar bedroeg.

De nieuwe CEO Bart Sap stelde het geduld van beleggers wat op de proef om eind maart 2025 de nieuwe strategie voor Umicore aan te kondigen. Het aandeel was ondertussen, door toedoen van Amerikaanse president Donald Trump en zijn Liberation Day, onder de 10 euro gezakt. Sinds de aankondiging van de nieuwe strategie lijken de beleggers Sap het voordeel van de twijfel te geven. Maar ook het Umicore-aandeel ontsnapt niet aan de wereldwijde economische volatiliteit.  

Nog ter info:

29 februari 2008: aandelensplitsing: 5-voor-1. Elk bestaand aandeel werd opgesplitst in vijf nieuwe aandelen om de verhandelbaarheid van het aandeel te vergroten door de koers per aandeel te verlagen.

16 oktober 2017: 2-voor-1 splitsing. Vanaf 16 oktober 2017 werd elk bestaand aandeel opgesplitst in twee nieuwe aandelen, waardoor het totaal aantal uitstaande aandelen verdubbelde tot 224 miljoen.
 

C) Activiteiten

Vandaag is Umicore een wereldleider in circulaire materiaaltechnologie. Het hoofddoel is om metalen om te zetten in functionele materialen, die zo goed mogelijk voldoen aan de vraag van de klant, om daarna diezelfde gebruikte materialen te recycleren, zodat de metalen opnieuw gebruikt kunnen worden.

Het bedrijf is actief in vier hoofdsegmenten: batterijmaterialen (Battery Materials Solutions), katalysatoren (Catalysts), recyclage (Recycling) en energie- en oppervlakte technologieën (Specialty Materials)

Umicore legt haar businessmodel zelf uit in een video, gemaakt voor de recente Capital Markets Day.

1. Battery Materials Solutions

Battery Materials Solutions richt zich op de productie van materialen voor batterijen, met name kathodematerialen (CAM), die de positieve elektrode van de batterij vormen en essentieel zijn voor de prestaties van oplaadbare batterijen. Kathodematerialen zijn bijgevolg het belangrijkste onderdeel van een batterij. Umicore maakt kathodematerialen voor batterijen voor elektrische voertuigen (EV's).

Kathodematerialen zijn verantwoordelijk voor het opnemen en afgeven van lithium-ionen tijdens het opladen en ontladen van de batterij. Tijdens het opladen bewegen de lithium-ionen van de anode naar de kathode, waar ze worden opgeslagen. Tijdens het ontladen bewegen de lithium-ionen terug naar de anode, waardoor elektrische energie vrijkomt die kan worden gebruikt om apparaten van stroom te voorzien.

Voorbeelden van lithium-ion batterijen

Er zijn verschillende soorten combinaties van materialen die worden gebruikt in lithium-ionbatterijen, elk met hun eigen unieke eigenschappen en toepassingen. Momenteel zijn de twee belangrijkste voor EV’s:

  • Lithium-nikkel-mangaan-kobalt-oxide (NMC): door het nikkel in de batterij kan de batterij meer energie opslaan, maar nikkel is duur.
  • Lithium-ijzerfosfaat (LFP): in deze batterij zit geen nikkel, waardoor ze minder duur is. Ze gaat ook langer mee dan de NMC-variant.

Umicore is vooral sterk in de NMC-batterijen, waar je verder mee kan rijden dan de LFP-batterijen, maar die dus duurder zijn. De markt twijfelt evenwel aan Umicores keuze voor NMC. De vrees bestaat dat andere batterijen, zoals LFP, waar autobouwer Tesla fel op inzet, de NMC-batterijen uit de markt zullen duwen.

De onderstaande tabel, die de vraag naar NMC inschat, geeft aan dat zelfs de “bearish look” (de pessimistische invalshoek) nog gelooft in een marktaandeel van meer dan 35% voor de NMC-batterijen, wereldwijd.

In de divisie Battery Materials Solution bestaat naast de zonet besproken ‘Battery Cathode Materials’ ook de divisie ‘Battery Recycling Solutions’, die inzet op het recycleren van de batterijen.

Het derde stukje van de divisie is Battery Anode Materials: ‘Een interessante technologie, maar ze zit nog in ontwikkelingsfase’, aldus Umicore, dat ook vermeldt: ‘Elke subdivisie van Battery Materials Solutions zal nog investeringen vergen.’

Jaarresultaat 2024

In 2024 was er een significante groeivertraging in de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen. Dat leidde tot een aanzienlijke druk op de toeleveringsketens van elektrische voertuigen en tot beperkte zichtbaarheid op de groei van de markt op de korte tot middellange termijn.

Umicore kondigde verschillende maatregelen aan om haar Battery Materials Solutions-activiteiten te waarborgen, waaronder een strategische evaluatie van de groeiprognoses voor Battery Materials, strikte discipline bij de toewijzing van kapitaal en extra kostenbesparende en efficiëntiemaatregelen doorheen de Groep.

De inkomsten voor Battery Materials Solutions bedroegen 386 miljoen euro, een daling met 30% tegenover het niveau van 2023. De lagere verkoop van kathodematerialen was het gevolg van de wereldwijde vertraging in de verkoop van elektrische wagens. De aangepaste* EBITDA** voor de divisie bedroeg -5 miljoen euro, dicht bij break-even, zoals verwacht.

*het woord “aangepaste” geeft aan dat bepaalde eenmalige of niet-operationele kosten of opbrengsten uit de cijfers worden geschrapt. Dat wordt gedaan om een beter beeld te geven van de operationele prestaties van een bedrijf zonder de invloed van incidentele factoren die de reguliere bedrijfsvoering niet weerspiegelen.

**"Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization" (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie). Het is een maatstaf die wordt gebruikt om de operationele prestaties van een bedrijf te evalueren zonder rekening te houden met de effecten van financiering, boekhoudkundige beslissingen en belastingstructuren, dus vóór het werk van de boekhouders.

  • Earnings (winst): de winst van het bedrijf.
  • Before Interest (vóór rente): dat betekent dat de rentekosten die het bedrijf betaalt op zijn schulden niet worden meegerekend.
  • Taxes (belastingen): belastingen die het bedrijf betaalt, worden niet meegerekend.
  • Depreciation (afschrijvingen): dat zijn de kosten die verband houden met de afschrijving van vaste activa zoals gebouwen en machines.
  • Amortization (amortisatie): dat zijn de kosten die verband houden met de afschrijving van immateriële activa zoals patenten en goodwill (wat extra wordt betaald, boven op de reële waarde van de netto-activa, bij de overname van een bedrijf)

Umicore nam een grote waardevermindering in de Battery Materials Solutions-divisie, voor 1,6 miljard euro, voornamelijk gerelateerd aan “de bijzondere waardevermindering voor materiële vaste activa en permanente voorraden”.

Strategie-update maart 2025

In Europa zal Umicore 250 miljoen euro investeren in de fabriek in Nysa (Polen) om de CAM-capaciteit er tegen eind 2028 op 45 GWh* te brengen, vergeleken met ongeveer 30 GWh vandaag.

In Zuid-Korea heeft Umicore het AESC (producent van batterijen)-leveringscontract van Canada naar Zuid-Korea overgedragen. Zuid-Korea dient nu als hub om Noord-Amerika te bevoorraden. Het Zuid-Koreaanse team heeft meer dan 20 jaar ervaring, kan de lokale markt bevoorraden, maar ook de Europese markt. In die fabriek wordt ook het onderzoek en ontwikkeling naar CAM gedaan. Umicore verwacht de totale capaciteit in Zuid-Korea tegen eind 2028 op 40 GWh te brengen, vergeleken met ongeveer 30 GWh vandaag.

In China heeft Umicore momenteel een CAM-productiecapaciteit van ongeveer 30 GWh. Na recente herstructureringen en rekening houdend met de huidige capaciteitsbenutting, opereert Umicore momenteel cash neutraal in China.

De Canadese fabriek met een capaciteit van 35 GWh, die in 2023 werd aangekondigd, werd eerder al gepauzeerd en Umicore heeft nu aangekondigd dat project in de nabije toekomst niet voort te zetten.

*GWh staat voor Gigawattuur, een eenheid van energie die wordt gebruikt om de capaciteit van batterijen te meten. Eén GWh is gelijk aan één miljard wattuur (Wh) of aan één miljoen kWh (kilowattuur).  Een batterij met een capaciteit van 1 GWh kan één miljard wattuur aan energie opslaan en leveren. De kleinste elektrische auto's hebben een batterij van ongeveer 20 kWh, terwijl de grootste modellen een batterijcapaciteit van ongeveer 100 kWh hebben.

De subdivisie Battery Recycling Solutions biedt geavanceerde recyclingoplossingen voor NMC-lithium-ion batterijen, waarbij waardevolle metalen zoals koper, kobalt, nikkel en lithium worden teruggewonnen. Deze metalen kunnen vervolgens opnieuw worden gebruikt in de productie van nieuwe batterijen.

Umicore is een pionier in het aanbieden van een gesloten kringloopbenadering voor end-of-life lithium-ion oplaadbare batterijen. Umicores technologie recupereert koper, kobalt, nikkel en lithium in de zuiverste vorm, geschikt voor gebruik in batterijen, op een eco-efficiënte manier. Ter info: de LFP-batterijen vallen bijna niet rendabel te recycleren.

In deze subdivisie draait het volgens Umicore allemaal om opschaling van de activiteiten wanneer de markt het nodig heeft. Op de wat langere termijn is er zeker een markt voor de NMC-batterij. Die batterijen zullen ook verslijten en op dat moment wil Umicore, met haar unieke pyro-hydro-technologie, klaar staan om de batterijen te recycleren. De komende twee jaar onderzoekt en test Umicore de technologie tot het uiterste om te zien hoe ze het best ingezet kan worden.

Daarom werd, zoals aangekondigd tijdens de halfjaarresultaten van 2024 en gezien de huidige terugval van de groei van elektrische voertuigen, de investering in een grootschalige Europese batterijrecyclagefabriek uitgesteld.

Het derde stukje van de divisie is Battery Anode Materials: ‘Een interessante technologie, maar ze zit nog in ontwikkelingsfase’, aldus Umicore.

Catalysis

Catalysis omvat verschillende activiteiten die gericht zijn op het verbeteren van de efficiëntie en het verminderen van de uitstoot van verbrandingsmotoren. Er zijn drie onderdelen waarvan Automotive veruit de grootste is.

Hoe werkt een katalysator?

Laat ons in de auto-industrie blijven. Een katalysator in een auto is een apparaat dat schadelijke uitlaatgassen omzet in minder schadelijke stoffen voordat ze de atmosfeer bereiken. Dit proces helpt de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) te verminderen.

De belangrijkste componenten van een katalysator zijn metalen uit de platinagroep (PGM's), zoals platina, palladium en rhodium. Deze metalen worden gebruikt vanwege hun uitstekende katalytische eigenschappen, zoals hoge activiteit en stabiliteit.

De katalysator bestaat uit een keramische of metalen honingraatstructuur die is bedekt met een dunne laag van de katalytische metalen. Wanneer de uitlaatgassen door de katalysator stromen, komen ze in contact met de katalytische metalen, die de schadelijke stoffen omzetten in minder schadelijke stoffen.

  • Koolmonoxide (CO): wordt omgezet in koolstofdioxide (CO2), een minder schadelijk gas.
  • Onverbrande koolwaterstoffen (HC): worden omgezet in koolstofdioxide (CO2) en water (H2O).
  • Stikstofoxiden (NOx): wcorden omgezet in stikstof (N2) en zuurstof (O2).

Katalysatoren blijven niet eeuwig werken. De metalen in de katalysator verliezen geleidelijk hun effectiviteit door blootstelling aan hoge temperaturen en chemische reacties, waardoor ze minder efficiënt worden in het omzetten van schadelijke stoffen.

2.1 Automotive Catalysts

Automotive Catalysts ontwikkelt en produceert katalysatoren die de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen verminderen. Zo maakt Umicore katalysatoren voor personenauto's, die helpen om de uitstoot van koolmonoxide en stikstofoxiden te verminderen.

Umicore verwierf in de afgelopen jaren wereldwijd de leidende positie in lichte benzinepersonenauto's. Binnen het segment personenauto's blijkt dit marktsegment veel veerkrachtiger te zijn dan het dieselsegment, dat veel meer wordt beïnvloed door de voortdurende elektrificatie.

2.2 Fuel Cell & Stationary Catalysts

Fuel Cell & Stationary Catalysts levert katalysatoren voor brandstofcellen en stationaire toepassingen (vaste installaties bijvoorbeeld in fabrieken), die bijdragen aan schone mobiliteit en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Een voorbeeld is de productie van katalysatoren voor waterstofbrandstofcellen, die worden gebruikt in voertuigen en energieopslagsystemen.

De divisie werd in 2020 opgericht om gebruik te maken van Umicores lange ervaring en netwerk met toonaangevende spelers in de markt. De nieuwe unit is volledig afgestemd op de megatrends van schone mobiliteit en schone lucht. Het doel is om klanten te helpen voldoen aan strengere regelgeving en doelen te bereiken om de luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-voetafdruk te verminderen.

2.3 Precious Metals Chemistry

Precious Metals Chemistry (PMC) richt zich op de ontwikkeling van homogene katalysatoren* en organometaalchemie** voor verschillende sectoren, zoals de farmaceutische en chemische industrie. Een voorbeeld is de productie van nikkel-gebaseerde katalysatoren die worden gebruikt in de synthese van geneesmiddelen (proces waarbij chemische verbindingen worden gecreëerd, die als actieve ingrediënten in medicijnen worden gebruikt).

PMC introduceerde een nieuwe productlijn van basismetaalkatalysatoren die extra reactiviteit en voldoende stabiliteit bieden in chemische transformaties. Homogene basismetaalkatalysatoren zijn een veelbelovende aanvulling op traditionele katalysatoren van de platinagroep. PMC werkt samen met belangrijke industriële eindgebruikers en academische experts om de meest uitgebreide, klantgerichte, niet-PGM homogene katalysatorportfolio beschikbaar te maken.

* Deze katalysatoren lossen volledig op in het reactiemengsel waarin ze worden gebruikt. Ze bevinden zich in dezelfde fase als de reactanten, meestal in een vloeibare fase. Dat heeft verschillende voordelen waaronder een hogere efficiëntie. Ze worden onder meer ingezet bij het maken van farmaceutische producten.

** Een tak van de chemie die zich bezighoudt met de studie van verbindingen die een directe binding tussen een metaal en een koolstofatoom bevatten. Het doel is om een verbinding te produceren die effectief is tegen een specifieke ziekte of aandoening, terwijl het veilig en stabiel is voor gebruik door patiënten.

Jaarresultaat 2024

De Business Group Catalysis zette nogmaals indrukwekkende resultaten neer in 2024. De inkomsten bedroegen 1 666 miljoen euro, een daling met 8%, door de lagere productie van personenwagens wereldwijd en een aanzienlijke productievermindering van zware dieselvoertuigen in Europa en China. De winsten bleven echter in lijn met het recordniveau van vorig jaar, met een aangepaste EBITDA van 431 miljoen euro en een aangepaste EBIT (bedrijfswinst) van 362 miljoen euro.

In 2024 kromp de wereldwijde productie van personenwagens met verbrandingsmotor met 3% tegenover het vorige jaar. De belangrijkste reden hiervoor was een vertraging in de tweede jaarhelft van de Europese en Chinese markten voor wagens met verbrandingsmotor, terwijl de autoproductie in Noord- en Zuid-Amerika stagneerde.

ROCE staat voor "Return on Capital Employed" (rendement op geïnvesteerd kapitaal). Het is een financiële maatstaf die de winstgevendheid en efficiëntie van een bedrijf meet bij het gebruik van zijn kapitaal. ROCE wordt berekend door de bedrijfswinst (EBIT) te delen door het totaal geïnvesteerd kapitaal (eigen vermogen plus schulden). Het geeft aan hoeveel winst een bedrijf genereert voor elke euro geïnvesteerd kapitaal. 

Strategie-update maart 2025

Umicore verwacht dat de omzet van de hele divisie zal groeien van 1 666 miljoen euro in 2024 naar 1 800 miljoen euro in 2028. De aangepaste EBITDA zal toenemen van 431 miljoen euro in 2024 naar 450 miljoeneuro in 2028. Umicore voorziet dat de productie van auto’s met een interne verbrandingsmotor (internal combustion engine of ICE) langzamer zal afnemen dan eerder voorspeld, met nog steeds ongeveer 74% van de lichte voertuigen (light-duty vehicles of LDV) aangedreven door ICE in 2028.

Umicores leiderschapspositie in LDV-benzine en recent afgesloten contracten met autobouwers, die moeten voldoen aan, onder andere, Euro 7*, China 7 en US  TIER 4, ondersteunen hun projectie om het marktaandeel in LDV met 3 à 4% te vergroten tegen 2028.

**Nieuwe emissienorm die door de Europese Unie is ingevoerd om de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen verder te verminderen

Wat betreft de katalysatoren voor fuel cell vehicles, voertuigen die op waterstof rijden, geeft Umicore aan dat er alsmaar meer interesse in China is om grote vrachtwagens op waterstof te laten rijden. Het is een nichemarkt, die naar verwachting jaarlijkse met 30 tot 40% zal groeien tot in 2028 en zelfs later. China heeft 50% van de markt. Het aantal oplaadpunten verdubbelt er jaarlijks en sommige provincies heffen geen snelwegtaksen op vrachtwagens die op waterstof rijden. Daarom bouwt Umicore er een fabriek (in Chanshu), operationeel begin 2026. Umicore is er de geprefereerde leverancier van katalysatoren en levert aan vier van de vijf topspelers in de markt.  

3. Recycling

“We are convinced that metals can and should be reused endlessly”
                               Bart Sap, CEO, op Capital Markets Day (27 maart ’25) 

Recycling omvat de terugwinning van waardevolle metalen uit verschillende afvalstromen, waardoor de impact op het milieu wordt verminderd. Umicore levert baanbrekend werk in edelmetaalrecyclage.

In het Belgische Hoboken* staat één van de meest geavanceerde recyclage-installaties ter wereld, waar goud, zilver, platina en andere metalen uit industriële en consumententoepassingen worden teruggewonnen. De krant De Tijd bezocht in 2014 ‘de grote kookpot van Hoboken’. 

*De fabriek in Hoboken komt af en toe in het nieuws omwille van de verhoogde lood-in-bloedwaarden bij kinderen rond de fabriek. Umicore investeert jaarlijks ongeveer 25 miljoen euro in milieuverbeteringsprojecten in en rondom de site in Hoboken.

Recycling kent drie subdivisies.

3.1 Jewelry & Industrial Metals

Jewelry & Industrial Metals (JIM) richt zich op de recycling en raffinage van edelmetalen, maar met een speciale focus op de industriële sector, zoals de glas- en chemische industrie. De divisie JIM biedt ook standaard en speciale producten van edelmetalen, half-afgewerkte of bijna eindproducten, en op edelmetaal gebaseerde legeringen voor industriële toepassingen en ambachten.

3.2 Precious Metals Management

Precious Metals Management houdt zich voornamelijk bezig met de handel in edelmetalen. Deze divisie zorgt voor de strategische afdekkingen en bekijkt de impact van metaalprijzen op de inkomsten en winsten. De winstbijdrage van Precious Metals Management kan aanzienlijk variëren afhankelijk van de prijsomgeving voor edelmetalen zoals rodium en palladium.

3.3 Precious Metals Refining

Precious Metals Refining is een van de grootste recyclingfaciliteiten ter wereld voor edelmetalen. De afdeling biedt eco-efficiënte recycling- en raffinagediensten voor materialen die edelmetalen bevatten, zoals industriële bijproducten en elektronisch afval. Umicore legt in onderstaande film uit hoe het recycleren verloopt.

Aangezien de metaalprijzen van groot belang zijn voor de recycling-divisie vind je hier de historische prijzen van enkele belangrijke metalen.

Jaarresultaat 2024

De inkomsten van de hele Business Group Recycling bedroegen 907 miljoen euro in 2024, een daling met 10% ten opzichte van het vorige jaar, met name door lagere volumes in Precious Metals Refining en lagere prijzen voor edelmetalen waaraan Precious Metals Management diende te handelen. De aangepaste EBITDA bedroeg €326 miljoen, 12% lager dan een jaar voorheen.

In 2024 zag Umicore verschillende trends en prestaties in zijn subdivisies:

Jewelry & Industrial Metals: de inkomsten waren in lijn met vorig jaar. De bijdrage van de raffinageactiviteiten bleef over het algemeen stabiel. In de productactiviteiten werd een lagere vraag naar beleggingsproducten (producten die waardevolle metalen bevatten, waardoor de waarde van de edelmetalen een rol speelt bij het verhandelen van de producten, bijvoorbeeld een gouden munt of een zilveren bar) gecompenseerd door solide ordervolumes van juwelenproducten en platinamaterialen. De winst was lichtjes hoger, dankzij efficiëntiemaatregelen.

Precious Metals Management: de winstbijdrage van Precious Metals Management daalde aanzienlijk tegenover het vorige jaar. Dat was voornamelijk het gevolg van een minder gunstige PGM-prijsomgeving voor de tradingactiviteiten, in het bijzonder voor rodium. De vraag van de investeringsindustrie naar goudstaven was zwak in een context van een piekende goudprijs, terwijl de industriële vraag naar goud en zilver stabiel bleef op jaarbasis.

Precious Metals Refining: de inkomsten uit Precious Metals Refining lagen iets onder het niveau van het vorige jaar, terwijl de aangepaste EBITDA iets hoger was dankzij lagere energiekosten en efficiëntiewinsten.

De toeleveringsmix (aangevoerd recycleerbaar materiaal) bleef grotendeels ongewijzigd met een robuuste aanvoer van complexe industriële bijproducten, maar de beschikbaarheid van recycleerbare materialen zoals gebruikte autokatalysatoren stond onder druk door lage PGM-prijzen (prijzen voor metalen uit de platinagroep) en een langere levensduur van auto's met verbrandingsmotoren.

De prijzen van edelmetalen lieten uiteenlopende trends zien in 2024, met stijgende goud- en zilverprijzen en dalende PGM-prijzen, waarbij strategische afdekkingen de impact deels konden opvangen.

Strategie-update maart 2025

Umicore zal ongeveer 400 miljoen euro investeren in een nieuwe hydro-opstelling*, waarvan ongeveer 300 miljoen euro in 2027-2028. Deze investering zal het recycleren versnellen en één extra metaal (kobalt) toevoegen aan de huidige lijst van 17 terugwinbare metalen. De investering zou een terugverdientijd van ongeveer zes jaar hebben en zou vanaf 2030 een EBITDA-verhoging van ongeveer 50 miljoen euro moeten opleveren. Binnen de zes jaar zou de investering zich terugbetaald moeten hebben.

*Installatie die gebruikmaakt van hydrometallurgische processen om metalen uit verschillende materialen te winnen. Dat proces omvat het gebruik van waterige oplossingen om metalen te extraheren en te zuiveren.

4. Speciality Materials (Energy & Surface Technologies)

‘You can’t see us, but we are everywhere. We are a hidden gem of Umicore’

Veerle Slenders, executive vice president Specialty Materials, op de Capital Markets Day (27 maart ’25)

Speciality Materials richt zich op de productie van gespecialiseerde materialen voor verschillende toepassingen. De divisie bestaat uit drie subafdelingen

4.1 Cobalt & Specialty Materials

Cobalt & Specialty Materials (CSM) produceert en recycleert kobalt- en nikkel-gebaseerde chemicaliën voor diverse industrieën. Een voorbeeld is de productie van kobaltpoeders die worden gebruikt in de productie van harde metalen en diamantgereedschappen. CSM is aanwezig in elke stap van de waardeketen, van ontginning, over ontwikkeling tot recyclage.

4.2 Electro-Optic Materials

Bij Electro-Optic Materials(EOM) ontwikkelt materialen voor optische en elektronische toepassingen, zoals germaniumoplossingen voor, onder andere, zonne-energie en infraroodoplossingen voor, onder meer, zelfrijdende auto's. EOM creëert toepassingen voor klanten over de hele wereld. De megatrend “hyper-connectiviteit” staat centraal in de nieuwe product- en dienstenontwikkelingen.

4.3 Metal Deposition Solutions

Metal Deposition Solutions biedt een breed scala aan producten, waaronder anodes* voor waterstofelektrolyse en geavanceerde coatings** voor halfgeleiders.

*Een elektrode waar oxidatie plaatsvindt in een elektrochemische cel

**Coatings zijn dunne lagen van materiaal die op het oppervlak van een ander materiaal worden aangebracht om verschillende eigenschappen te verbeteren, zoals bescherming, esthetiek of functionaliteit.

Jaarresultaat 2024

De inkomsten voor heel de divisie Speciality Materials bedroegen 536 miljoen euro in 2024, een daling met 4% tegenover het vorige jaar. De aangepaste EBITDA bedroeg 97 miljoen euro (-12%) en de aangepaste EBIT (bedrijfswinst) bedroeg 66 miljoen euro (-17%), voornamelijk door lagere marges in Cobalt & Specialty Materials in een competitieve marktomgeving.

De inkomsten voor Cobalt & Specialty Materials lagen iets onder het niveau van vorig jaar. De kobalt- en nikkelraffinage- en distributieactiviteiten bleven de impact voelen van de lage metaalprijzen, van klanten die hun voorraad afbouwden en van concurrentiedruk. De inkomsten uit gereedschapsmaterialen daalden als gevolg van moeilijkere omstandigheden in de eindmarkten van de automobiel- en bouwsector.

De inkomsten voor Electro-Optic Materials lagen licht hoger tegenover het vorige jaar. De inkomsten uit germaniumoplossingen namen licht toe, dankzij hoge bestelvolumes voor substraten (basislaag waarop een ander materiaal wordt aangebracht of verwerkt, vb. waarop halfgeleiders worden gebouwd) vanuit de luchtvaart- en elektronicasector.

Er is ook een robuuste vraag naar raffinage en recyclage van germanium. Inkomsten uit infraroodtoepassingen, die geïmpacteerd werden door een productieachterstand, bleven stabiel. De winsten kwamen echter iets lager uit dan het vorige jaar door de lagere productiviteit en productieopbrengsten in infraroodoplossingen.

De inkomsten voor Metal Deposition Solutions bleven over het algemeen in lijn met het niveau van het vorige jaar. De business unit kende een sterke vraag naar haar elektronica- en halfgeleidertoepassingen. Anderzijds waren er lagere inkomsten uit decoratieve en industriële toepassingen.

Strategie-update maart 2025

Umicore verwacht dat de totale markt voor Speciality Materials zal groeien. Het ziet vooral groei in Electric-Optic Materials en Metal Deposition Solutions. Umicore is markleider in beide subdivisies en zal selectief investeren in toevoegingen van hoge kwaliteit om de huidige mogelijkheden uit te breiden.

Bij Electro-Optic Materials wordt een jaarlijkse samengestelde groei verwacht van meer dan 10% tegen 2028. Met die cijfers wil Umicore sneller groeien dan de markt. Umicore denkt daarin te slagen omdat het het puurste germanium ter wereld weet te produceren. Dat is nodig voor de high-end producten.

Ook voor Metal Deposition Solutions hoopt Umicore sneller dan de markt te groeien.

De grootste subdivisie, Cobalt & Specialty Materials, zal fors inzetten op betere prestaties en diversifiëren naar andere aantrekkelijke toepassingen. De kobaltmarkt kampt met overcapaciteit en Chinese concurrenten die hoge kortingen geven. Umicore bezit in Finland de grootste raffinaderij buiten China. Het wil meer markten aanboren buiten China en de bevoorrading van haar klanten verzekeren.

Voor heel de divisie streeft Umicore naar een omzet van 600 miljoen euro in 2028 met een aangepaste EBITDA-marge van meer dan 20%. Daarvoor zal er zo’n 200 miljoen euro geïnvesteerd worden de komende drie jaar, maar de vrije kasstroom zal in die periode 300 miljoen euro opleveren.

D) Strategie & Ambities

Umicore heeft voor elke divisie een aantal doelen met de nieuwe strategie. Cashgeneratie maximaliseren uit de basisdivisies ‘Catalysts’ en ‘Recycling’. In de divisie ‘Specialty Materials’ zal er selectief geïnvesteerd worden in ‘hoogwaardige en kwaliteitsvolle groei’. Umicore wil er waarde creëren. Terwijl de divisie ‘Battery Materials Solutions’ via kostenbesparingen en cashdiscipline waarde moet herwinnen. Daarnaast gaat Umicore actief op zoek naar partnerschappen.

Ter info nog enkele interessante cijfers uit het jaarverslag 2024, die je kan vergelijken met de doelstellingen van de nieuwe strategie.

Voor de basisdivisies zien de financiële doelen voor 2028 er als hieronder uit (revenue = inkomsten en FCF = vrije kasstroom*)
*Vrije kasstroom is het geld dat een bedrijf overhoudt na het betalen van alle operationele kosten en kapitaalinvesteringen. FCF geeft aan hoeveel geld een bedrijf daadwerkelijk genereert en beschikbaar heeft voor andere doeleinden, zoals het terugbetalen van schulden, het uitkeren van dividenden aan aandeelhouders of voor nieuwe investeringen.

De grootste aandacht op de strategievoorstelling ging uiteraard uit naar de batterijdivisie, die richt zich op de productie van materialen voor batterijen, met name kathodematerialen (CAM).

Waarom nog inzetten op CAM?

Umicore verdedigt haar inzet op de batterijdivisie omwille van de sterke industriële capaciteiten die het heeft, met meer dan 20 jaar ervaring. Daarnaast is er de diepgaande kennis van CAM-toepassingen en een leidende positie met een NMC-technologieportfolio die gebaseerd is op meer dan 25 jaar innovatie.

Umicore onderhoudt langdurige klantpartnerschappen en relaties met take-or-pay* en co-investeringen**. Wel wijst het op de aanvullende vereisten in een CAM-markt die nog steeds vorm krijgt.

*Take-or-pay-contracten zijn overeenkomsten waarbij de koper zich ertoe verbindt om een bepaalde hoeveelheid van een product of dienst af te nemen, ongeacht of deze daadwerkelijk wordt gebruikt. Dit betekent dat de koper altijd moet betalen voor de afgesproken hoeveelheid, zelfs als deze niet volledig wordt verbruikt. Dat type contract biedt de leverancier zekerheid over de inkomsten en helpt bij het plannen van de productie en levering.

**Ionway is een joint venture, in deze tussen Umicore en Volkswagens subdivisie PowerCo. De joint venture heeft Nysa (Polen) geselecteerd als locatie voor de eerste CAM-productiefabriek. Deze nieuwe fabriek wordt naast Umicores bestaande CAM-fabriek in Nysa gebouwd en zal naar verwachting in 2026 operationeel zijn.

Tijdens de Local Champions Conference, georganiseerd door KBC Securities eind mei, kreeg Umicore de vraag of Volkswagen {{176160, VOLKSWAGEN AG, VOW}} (VW), gezien de onzekerheden over de adoptie van elektrische auto’s, haar investeringen in PowerCo zou blijven volhouden. Volgens Umicore is PowerCo van strategisch belang voor de autobouwer, ook al staat VW momenteel onder druk. Met de ambities die VW voor Europa heeft, zal PowerCo enkel aan 2/3 van de VW-vraag kunnen voldoen. VW is dus nog op zoek naar 1/3. Mochten de ambities voor de EU afgebouwd worden, lijkt het Umicore logisch dat VW de voorrang geeft aan de eigen capaciteit van PowerCo.

Doelstelling voor CAM?

Het grote doel is om de kost van de geproduceerde kWh (dollar/kWh) naar beneden te krijgen. Daarom moeten de fabrieken zo maximaal mogelijk gebruikt worden. Denk hierbij aan het verschuiven van de leveringscontracten van Canada (waar de bouw van de nieuwe fabriek niet doorgaat) naar Korea. De Noord-Amerikaanse markt zal vanuit Korea bevoorraad worden.

Met de voorziene investeringen wil Umicore nu focussen op het uitvoeren en leveren van bestellingen van klanten die al afgesproken zijn, terwijl de kosten moeten zakken. Dat moet leiden tot een afname van de investeringen met 800 miljoen euro in de periode 2025 – 2028 ten opzichte van de voorgaande strategie.

Financieel moet de divisie tegen 2028 als volgt presteren:

Umicore wil over de periode nog 370 miljoen euro investeren om de huidige plannen voor fabrieken te voltooien en zal nog, zoals overeengekomen, 500 miljoen euro investeren in de joint venture Ionway. Maar er komen op middellange termijn geen bijkomende investeringen.

Gemiddeld zal de jaarlijkse vrije kasstroom min 600 miljoen euro bedragen, maar vanaf 2027 rekent Umicore op een positieve bijdrage. Tegen dan zou de divisie ook positieve EBIT (bedrijfswinst)-cijfers moeten kunnen voorleggen.

Doelstelling voor alle divisies samen

Umicore maakt zich sterk dat het met de nieuwe strategie ongeveer 1,4 miljard euro aan investeringen bespaart ten opzichte van de oude doelstellingen. Stukken investeringen in CAM (0,8 miljard euro), in Battery Recycling (0,5 miljard euro) en in de basisdivisies Recycling en Catalysis (100 miljoen euro) worden geschrapt. Wel behouden: 100 miljoen euro in corporate, 1 miljard euro in basisdivisies en wat meer dan 1 miljard euro in CAM, wat het totale investeringsbedrag op 2,1 miljard euro brengt.

Schulden

Als de strategie zoals vooropgesteld loopt, blijft de schuldgraad onder controle:

Van de totale langlopende schuld, ongeveer 2,8 miljard euro, komt er deze maand (juni) 0,5 miljard euro op vervaldag. Umicore zal die terugbetalen met het geld op de rekening. Eind 2024 beschikte Umicore over 2 miljard euro aan liquiditeiten.

 85% van de schuld is afgesloten tegen een vaste intrestvoet, die gemiddeld 3,5% bedraagt. Umicore betaalt momenteel dus jaarlijks ongeveer 100 miljoen euro aan de banken en andere kredietverschaffers.

De hefboomratio* wordt berekend op de nettoschuld. Die verschilt van de brutoschuld omdat ze rekening houdt met de kasmiddelen (cash op de rekening van Umicore). De ratio zou in 2025-2026 pieken naar ongeveer 2,5x. Umicore wil die daarna naar iets onder de 2x brengen.

*ook wel bekend als de leverage ratio, is een financiële maatstaf die de verhouding tussen de schulden van een bedrijf en in dit geval de EBITDA weergeeft. Ze wordt vaak gebruikt om de financiële gezondheid en stabiliteit van een bedrijf te beoordelen. Een hogere leverage ratio kan wijzen op een hoger risico, omdat het bedrijf meer schulden heeft in verhouding tot zijn eigen vermogen. Dit kan leiden tot hogere rentelasten en een grotere kans op financiële problemen als het bedrijf niet in staat is om aan zijn schuldverplichtingen te voldoen.

Indekking tegen volatiele metaalprijzen, tegen energieprijzen en tegen wisselkoersschommelingen

Historisch gezien zijn de resultaten van Umicore nogal afhankelijk van de metaalprijzen. Het recyclage-model zit immers als volgt in elkaar: Umicore betaalt de verkoper een bedrag voor het te recycleren afval en spreekt een bedrag af voor de metalen die het terug zal leveren aan de verkoper. Vervolgens tracht Umicore het verschil te maken door meer metalen uit het afval te halen dan dat het oorspronkelijk had ingeschat. Die metalen kunnen dan tegen de marktprijs verkocht worden.

De nieuwe strategie wil de invloed van de volatiliteit van de metaalprijzen op de cijfers verminderen. Umicore heeft termijncontracten afgesloten om al tot 2028 een substantieel deel van haar verwachte structurele prijsblootstelling aan bepaalde edele metalen te dekken en startte de eerste indekking voor 2029. Zo liggen de prijzen al vast voor:

2025: ¾ voor palladium en rhodium, 2/3 voor goud, zilver en platina.
2026: ¾ voor palladium en rhodium, ½ voor goud, zilver en platina.
2027: 2/3 voor palladium, rhodium en goud, iets meer dan ½ voor zilver en platina.
2028: ½ voor goud, zilver, palladium, platina en rhodium.
2029: 1/5 voor zilver en goud.

Momenteel is Umicore ook ingedekt voor haar verwachte Europese elektriciteitsverbruik voor meer dan 75% voor de jaren 2025 tot 2028 en voor meer dan 50% voor 2029. Het aardgasverbruik is ook ingedekt: meer dan 75% voor 2025 tot 2027, bijna de helft voor 2028 en ongeveer een kwart voor 2029.

Om de zichtbaarheid van de kasstromen voor 2025 en 2026 te vergroten, heeft Umicore een deel van haar blootstelling aan verschillende valutaparen afgedekt, waaronder EUR/USD, USD/KRW, USD/CAD en EUR/PLN.

E) Dividendbeleid

Het dividend voor de komende jaren ligt vast op 0,5 euro per aandeel. Op langere termijn gaat het bedrijf uit van een gelijkblijvend of stijgend dividend. Umicore betaalt het dividend in twee schijven: een interim-dividend van 0,25 euro eind augustus en een slotdividend begin mei.

De eerste jaren zal Umicore geen programma’s opstarten om eigen aandelen in te kopen. De focus ligt op schuldafbouw.

F) KBC Securities over Umicore

Analist Wim Hoste volgt voor KBC Securities Umicore op. We laten Wim eerst aan het woord over de nieuwe strategie. Daarna over Umicores eerste kwartaal van 2025 om af te sluiten met het koersdoel en de aanbeveling.

Feedback over de strategie

Wim vindt de strategie van Umicore ambitieus en geruststellend. Sommige cijfers en verwachtingen van het bedrijf verrasten hem positief.

Battery Materials Solutions

Umicore verwacht dat NMC-batterijen toch een aanzienlijk deel zullen uitmaken van de toekomstige CAM-vraag, die tegen 2030 wereldwijd tussen 1200-2500 GWh zou liggen. De site in China blijft behouden, wat een verrassing was voor Wim. Umicore meldt dat de Chinese capaciteiten momenteel cash neutraal zijn. Bovendien vormen ze een optionele capaciteit, die verdere contractwinsten mogelijk maakt.

Umicore zal tegen 2028 een capaciteit van ongeveer 185GWh hebben, verdeeld over verschillende locaties: 40GWh in Nysa (Polen), 45GWh in Korea, 70GWh voor Ionway (samenwerking met Volkswagen) en 30GWh in China. Daar staat wel nog een investering van 1 miljard euro tegenover: 500 miljoen euro in Europa en Korea en een extra eigenvermogenbijdrage van 500 miljoen euro in Ionway.

Het bedrijf is actief bezig met het verkennen van partnerschappen en werkt ondertussen hard aan het verder verlagen van de kosten. De kosten zouden tegen 2028 ongeveer 95 miljoen euro lager zijn.

Umicore heeft besloten om de bouw van een grootschalige Europese batterijrecyclingfabriek uit te stellen. Die was eerder was gepland voor 2032. Wim geeft aan dat dat besluit in lijn is met zijn eerdere voorspellingen. Wim merkt ook op dat er op de Hoboken-site al meer dan tien jaar een pilootfabriek voor het recycleren van batterijen draait. Hij houdt bij zijn analyse geen rekening met de bouw van een nieuwe grootschalige batterijrecyclagefabriek, die zo’n 0,5 miljard euro zou kosten.

Umicore verwacht een omzet van 1,1 miljard euro en een aangepaste EBITDA van 275-325 miljoen euro, inclusief de netto winstbijdrage van de Ionway joint venture, tegen 2028. Dat is hoger dan Wims EBITDA-voorspelling van ongeveer 234 miljoen euro in 2028. Wim is wat conservatiever en houdt rekening met de volatiliteit van de batterijmarkt en de mogelijke (negatieve) surprises.

Catalysis

Voor Wim waren de financiële ambities van Umicore voor de Catalysis-afdeling een van de belangrijkste verrassingen van de strategie. Umicore verwacht dat de omzet van Catalysis zal groeien van 1,67 miljard euro in 2024 naar 1,8 miljard in 2028 euro, met een aangepaste EBITDA-marge van ongeveer 25%, wat neerkomt op een EBITDA van ongeveer 450 miljoen euro.
Dat is hoger dan Wims inschatting van 412 miljoen euro.

Umicores voorspelling dat het aantal voertuigen met verbandingsmotor niet zo snel zal afnemen en dat het zelf marktaandeel kan winnen, maken dat de omzet nog zal groeien, terwijl Wim ervan uitging dat de omzet lager zou uitvallen.

Wim verwelkomt de nieuwe voorspellingen van Umicore, maar hij blijft erop wijzen dat de divisie vroeg of laat stevige impact zal ondervinden van de omschakeling naar elektrische wagens.

Recycling

De recycling-divisie is afhankelijk van de metaalprijzen. Aangezien Umicore niet precies de bijdrage van de metalen aan de winst meegeeft en ook de indekking tegen prijsschommelingen niet kenbaar maakt, is het voor analisten een moeilijke onderneming om voorspellingen te doen, zegt Wim.

Hij vindt het strategisch een goede zet om €400 miljoen te investeren in de nieuwe hydro-opstelling. De investering zou vanaf 2030 een positieve invloed van ongeveer €50 miljoen op de EBITDA hebben.

Specialty Materials

Binnen de divisie zijn er een aantal strategische verschillen, stelt Wim. Zo ligt de focus bij de grootste subdivisie ‘Cobalt & Specialty Materials’ vooral op beter presteren in een competitieve kobaltmarkt, die gekenmerkt wordt door overcapaciteit en goedkope kobalt aangeleverd door Chinese concurrenten. Umicore heeft in Finland de grootste raffinaderij ter wereld (raffinaderijen in China buiten beschouwing gelaten) en wil diversifiëren, zowel op geografisch gebied (andere afzetmarkten aanboren) als qua producten (klanten diverse kobaltproducten aanbieden).

Umicore mikt voor heel de divisie op een inkomsten van 600 miljoen euro tegen 2028 en een EBITDA van 120 miljoen euro. Wim voorspelt een EBITDA in de buurt: 115 miljoen euro.

Hoe deed Umicore het in het eerste kwartaal?

Het eerste kwartaal was solide, zegt Umicore in de update. De efficiëntieverbeteringen liggen op schema. De Catalysis-divisie presteerde boven verwachting, waarbij de katalysatoren voor auto’s wisten te profiteren van hun markleiderschap. De andere twee Catalysis-divisies (Fuel Cell & Stationary Catalysts en Precious Metals Chemistry) startten het jaar eveneens goed.

Ook de Recycling-divisie presteerde sterk, geeft Umicore aan, ondersteund door de recente prijsstijgingen van kostbare metalen, waardoor de trading-activiteiten van Precious Metals Management ook puik presteerden. De Jewelry and Industrial Metals-divisie zag een blijvende vraag naar zilver- en goudstaven.

De divisie Specialty Materials presteerde zoals verwacht, net zoals Battery Materials Solutions.

Samen met de eerstekwartaalupdate, eind april, gaf Umicore ook een inschatting van de Amerikaanse importtarieven. Die zouden geen directe impact hebben op de resultaten voor 2025. Umicore kan de impact van de tarieven doorschuiven naar de klant. Maar het marktaandeel van de klant kan verschuiven, al geeft het bedrijf aan wereldwijd te opereren. Daarom behoudt Umicore de vooruitzichten voor 2025: een EBITDA die tussen 720 en 780 miljoen euro moet uitkomen.

De gemiddelde analistenverwachting ligt op 729 miljoen euro EBITDA. Wim verlaagde zijn eigen voorspelling door het onzekere economische klimaat met ongeveer 3%, van een EBITDA van 753 miljoen euro naar 734 miljoen euro, nog steeds binnen de vork die Umicore vooropstelde.

Koersdoel en aanbeveling

De aanbevelingen (‘Kopen’, ‘Opbouwen’, ‘Houden’, ‘Afbouwen’ en ‘Verkopen’) die de KBC Securities-analisten geven, zijn gebaseerd op koersdoelen die tot zes maanden vooruitkijken. Het koersdoel wordt bepaald aan de hand van modellen en inschattingen van de analist die het bedrijf van nabij opvolgt.

Wim Hoste hanteert een ‘Opbouwen’-aanbeveling met koersdoel van 12 euro voor Umicore. Hij baseert zich daarbij op volgende parameters: de vertraagde trend van de elektrificatie van wagens, terwijl ‘Battery Material Solutions’-klanten hun strategieën herbekijken.

Umicore heeft een nieuwe CEO en verlaagde de ambities voor de ‘Battery Material Solutions’-divisie, terwijl het actief op zoekt gaat naar partners.  De andere divisies moeten zo veel mogelijk cash genereren in de komende jaren, zegt Wim.

Na de terugval van de beurskoers in de laatste maanden, gelooft Wim dat prijs van het Umicore-aandeel de waarde van het bedrijf niet correct weergeeft en te laag is. Hij vindt een koersdoel van 12 euro momenteel gepast. Risico’s die ervoor kunnen zorgen dat de koers het koersdoel niet haalt, zijn volatielere metaalprijzen terwijl de markt voor autokatalysatoren structureel krimpt. Een exit uit Batterijmaterialen kan niet volledig worden uitgesloten als Umicore een koper vindt, geeft Wim nog aan.

De aanbeveling en het koersdoel houden geen rekening met de langetermijnvooruitzichten. Tot slot zetten we de prognose van Umicore en Wim voor 2028 hier per divisie op een rijtje:

Battery Materials Solutions
Umicore:                                                                               

  • Inkomsten: 1,1 miljard euro                                                  
  • EBITDA: 275-325 miljoen euro                                             

Wim Hoste:

  • Inkomsten: 1,08 miljard euro
  • EBITDA: 234 miljoen euro

Catalysis
Umicore:                                                                               

  • Inkomsten: 1,8 miljard euro                                                   
  • EBITDA: 450 miljoen euro                                                      

Wim Hoste:

  • Inkomsten: 1,68 miljard euro
  • EBITDA: 411 miljoen euro

Recycling
Umicore:                                                                               

  • Inkomsten: 800 miljoen euro                                                 
  • EBITDA: 280 miljoen euro                                                      

Wim Hoste:

  • Inkomsten: 807 miljoen euro
  • EBITDA: 238 miljoen euro

Specialty Materials
Umicore:                                                                             

  • Inkomsten: 600 miljoen euro                                                
  • EBITDA: 120 miljoen euro                                                     

Wim Hoste:

  • Inkomsten: 603 miljoen euro
  • EBITDA: 115 miljoen euro

Heel Umicore
Umicore:                                                                             

  • EBITDA: 1 à 1,2 miljard euro                                                 

Wim Hoste:

  • EBITDA: 913 miljoen euro