Hoe wordt de intrinsieke waarde van een Turbo berekend?
De berekening van de intrinsieke waarde van de Turbo is als volgt:
Intrinsieke waarde Turbo Long = Koers onderliggende waarde – Huidig financieringsniveau
Intrinsieke waarde Turbo Short = Huidig financieringsniveau – Koers onderliggende waarde
Voor een beter begrip van de waardevorming van de Turbo volgt nu de uitleg van de diverse prijscomponenten.
Ratio
In bepaalde gevallen, die later nog in meer detail aan de orde komen, moet u tevens rekening houden met de ratio. De ratio geeft aan hoeveel Turbo’s u normaal gesproken zou moeten kopen om één keer in de onderliggende waarde te kunnen beleggen. Sommige onderliggende waarden worden uitgedrukt in honderdsten (zoals bij de Dow Jones Industrial AverageSM) of juist in tienden (zoals bij de AEX®). Zo heeft de Dow Jones Turbo bijvoorbeeld een ratio van 100. De ratio zelf heeft geen invloed op het rendement van de belegging. Het zorgt ervoor dat Goldman Sachs de Turbo voor een lage prijs kan aanbieden zelfs wanneer de koers van de onderliggende waarde hoog is, zodat beleggers Turbo’s tegen een betrekkelijk lage prijs kunnen kopen.
Intrinsieke waarde Turbo Long =
(Koers onderliggende waarde – Financieringsniveau) / (Ratio x Wisselkoers)
Intrinsieke waarde Turbo Short =
(Financieringsniveau – Koers onderliggende waarde) / (Ratio x Wisselkoers)
Hefboomeffect
Als gevolg van het hefboomeffect fluctueert de intrinsieke waarde van de Turbo procentueel sterker dan een directe belegging in de onderliggende waarde. Dit hefboomeffect ontstaat doordat u maar in een gedeelte van de onderliggende waarde belegt. Het overige gedeelte hoeft niet door de investeerder te worden gefinancierd. De hefboom geeft weer hoeveel sneller de intrinsieke waarde van de Turbo beweegt ten opzichte van de onderliggende waarde. Hoe hoger de hefboom, hoe sterker de Turbo reageert op een verandering in de koers van de onderliggende waarde, zowel positief als negatief.
Koopt u bijvoorbeeld een Turbo Long met een ratio van 1 en een hefboom van 5, dan betekent dit dat uw Turbo met 5% in intrinsieke waarde zal stijgen voor iedere 1% koersstijging van de onderliggende waarde. Anderzijds zal de intrinsieke waarde van uw Turbo 5% dalen voor iedere 1% daling van de onderliggende waarde.
Bij een Turbo Short werkt het precies andersom. Een Turbo Short met een hefboom van 5 zal met 5% in intrinsieke waarde stijgen voor iedere 1% koersdaling van de onderliggende waarde. En als de koers van de onderliggende waarde met 1% stijgt, zal de Turbo Short met een hefboom van 5 met 5% in intrinsieke waarde dalen.
Bij een belegging in onderliggende waarden kunt u vaak kiezen uit Turbo’s met verschillende hefbomen. Hierdoor hebt u de mogelijkheid het risico en het mogelijke rendement af te stemmen op uw beleggingsvisie en -behoefte, waarbij u er rekening mee moet houden dat er geen garantie is ten aanzien van rendement of te verwachten resultaat. Elke Turbo heeft zijn eigen hefboom. De hefboom is afhankelijk van de koers van de onderliggende waarden op het moment van aankoop van de Turbo (referentiekoers) en van het financieringsniveau:
Hefboom Turbo (Long of Short) =
(Referentiekoers van onderliggende waarde / Ratio) / Waarde Turbo
De hefboom van een Turbo is niet constant. Het verandert omdat de referentiekoers van de onderliggende waarde fluctueert. Bij een gelijkblijvende onderliggende waarde zal de hefboomwerking ook langzaam toenemen in verband met financieringskosten.
Financieringsniveau
Het financieringsniveau is het niveau tot waar Goldman Sachs financiering biedt om de onderliggende waarde te kopen. Hierdoor ontstaat het hefboomeffect.
Turbo Long
Als u een stijging in de koers van de onderliggende waarde verwacht, koopt u een Turbo Long. Een Turbo Long is te vergelijken met het kopen van de onderliggende waarde. In dit geval neemt Goldman Sachs een deel van de aankoop van de onderliggende waarde voor haar rekening. Dit deel is het financieringsniveau. De term financieringsniveau wordt gebruikt om het niveau aan te geven waar over de financieringskosten voor een Turbo Long worden berekend. Hierover betaalt u indirect rente, ook wel financieringskosten genoemd.
Financieringskosten Turbo Long
Voor een longpositie betaalt u een percentage over het financieringsniveau (bijvoorbeeld 2% kosten per jaar op dagbasis) plus de Overnight London Interbank Offered Rate (“Overnight LIBOR”) als financieringskosten. Meer informatie over de Overnight LIBOR vindt u op www.theice.com/iba/libor. De financieringskosten worden dagelijks opgeteld bij het financieringsniveau. De actuele financieringskosten vindt u op www.gsmarkets.be. De hoogte van de financieringskosten hangt af van de onderliggende waarde en de marktsituatie.
Turbo Short
Als u een daling verwacht in de koers van de onderliggende waarde, koopt u een Turbo Short. In dat geval neemt Goldman Sachs de shortpositie in de onderliggende waarde geheel voor haar rekening. Om het risico van de shortpositie, dat zich voordoet als de koers van de onderliggende waarde stijgt, af te dekken, moeten beleggers een bedrag inleggen dat gelijk is aan de intrinsieke waarde van de Turbo Short op het moment van aankoop. Over de opbrengst van de verkoop van de onderliggende waarde en uw inleg ontvangt u de Overnight LIBOR.
Financieringskosten Turbo Short
Voor een shortpositie betaalt u een percentage over het financieringsniveau (bijvoorbeeld 2% kosten per jaar op dagbasis) en ontvangt u de Overnight LIBOR. Het netto bedrag wordt gedefinieerd als “financieringskosten”. De financieringskosten worden van het financieringsniveau afgetrokken. Als de Overnight LIBOR laag is, zoals in januari 2016, dan draagt de investeerder ook de financieringskosten voor Short-producten. De actuele financieringskosten vindt u op de website www.gsmarkets.be
De hoogte van het financieringsniveau is van invloed op de intrinsieke waarde van een Turbo. Zo kan een verhoogd financieringsniveau voor een Turbo Long, bij gelijkblijvende marktomstandigheden, leiden tot een lagere intrinsieke waarde van de Turbo.