Bolero en zijn halfjaar update


Aantal nieuwe klanten:


Na historische recordcijfers inzake klantenaangroei in het eerste kwartaal, noteerde Bolero ook in het tweede trimester van 2017 een blijvend sterke toestroom van nieuwe klanten.
Die instroom lag alweer 48% hoger dan in dezelfde periode van 2016. 
Door deze blijvend sterke groei, zag Bolero haar klantenaangroei sinds het begin van dit jaar reeds met 16,6% toenemen: mooie groeicijfers waarmee de broker haar naaste concurrenten het nakijken geeft.

Steeds meer beleggers kiezen voor de formule ‘zelf beleggen’:
als hoofdredenen geven deze beleggers aan dat ze zelf controle willen hebben over hun beleggingen en sneller willen inspelen op beursopportuniteiten.

Bolero gooit hoge ogen als een broker die vertrouwen inboezemt en staat bekend voor haar ruime gratis informatie-aanbod dat zelfbeleggers helpt om betere beleggingsbeslissingen te nemen. 
Klanten geven de hoogste appreciatie aan de efficiëntie en de eenvoud van het ‘machtig makkelijke’ Bolero beleggingsplatform.

De overgrote meerderheid (91%) vindt dat zelf online beleggen bij Bolero veel makkelijker is dan ze voorheen hadden verwacht.  Mooie cijfers die bewijzen dat de unieke combinatie tussen het meest gebruiksvriendelijke online beleggingsplatform en dagelijks gratis beursnieuws en -tips een ijzersterk aanbod vormen.

Aantal transacties:

Het aantal beurstransacties via Bolero in het tweede kwartaal van 2017 lag 58% hoger in vergelijking met dezelfde periode in 2016.
Die stijging reflecteert deels de forse klantenaangroei, maar ook kan worden vastgesteld dat de particuliere belegger na de afschaffing van de rampzalige speculatietaks terugkeert naar de beurs.
Toch blijft de schade die de speculatietaks heeft aangericht een half jaar na de afschaffing nog steeds merkbaar: het activiteitsniveau van de gemiddelde onlinebelegger is nog steeds niet helemaal hersteld tot de historische niveaus van voor de kleine beleggerstaks.

De Belg belegt meer en meer mobiel:


In amper 3 jaar tijd is het percentage orders dat via smartphone of tablet wordt ingegeven verzesvoudigd van 5 naar 30%.

Daarbij valt op dat sinds vorig jaar de smartphone de tablet is voorbijgestoken: smartphone neemt 20% van de uitgevoerde orders voor zijn rekening, terwijl tablet stabiliseert op 10% van de orders.

Klanten gebruiken ook steeds meer hun mobiele telefoon om de stand van zaken van hun portefeuille en de beurs op te volgen:  46 % van de logins op het Bolero-platform gebeurt via smartphone.  
De traditionele website neemt 40% voor zijn rekening en de resterende 14% gebeurt op tablet.
  
Wie via de PC inlogt, neemt duidelijk meer zijn tijd: gemiddeld 14 minuten tegenover 7 minuten op smartphone en tablet.
Maar beleggers die gebruik maken van de mobiele apps loggen wel dubbel zo vaak in.
Ook doen ze iets meer orders en zijn doorgaans jonger.

Drie op de vier zelfbeleggers geeft overigens dit comfort van altijd en overal te kunnen zelfbeleggen i.p.v. een afspraak te moeten maken met een beleggingsadviseur op een bankkantoor als hoofdreden op voor zijn keuze.

 

Zelf beleggen loont:


De gemiddelde zelfbelegger spendeert 3 uur per week aan zijn beleggingen en rapporteert een rendement van 10% doorheen de jaren. 
 

Maar evengoed valt het op dat ruim de helft van de online beleggers aangeeft dat zelf beleggen op de beurs een leuke hobby is.