AB InBev - Kopen / 65 euro

AB InBev is sterk blootgesteld aan Noord- en Zuid-Amerika. Naar schatting zal de VS 22 à 23% van de omzet in 2024 vertegenwoordigen.
Drankenproducent Constellation is een belangrijke concurrent van AB InBev in de VS en is voor de Amerikaanse markt grotendeels afhankelijk van de invoer van Mexicaans bier. De invoering van tarieven zal Constellation dwingen om ofwel aanzienlijk lagere marges te aanvaarden ofwel aanzienlijke prijsverhogingen door te voeren.
AB InBev produceert ongeveer 99% van zijn verkoop in de VS, dus de impact van de tarieven op Constellation zou AB InBev in staat kunnen stellen om ofwel commercieel momentum te winnen (als het de waarschijnlijke prijsverhogingen van Constellation niet volgt) ofwel de winstmarges in de VS te verhogen (als het de waarschijnlijke prijsverhogingen van Constellation volgt).
Ontex - Kopen / 12 euro

Luierfabrikant Ontex bevindt zich in de laatste fase van een strategische transformatie die zal resulteren in een focus op de Europese en Noord-Amerikaanse markten voor persoonlijke hygiëne. De VS zijn momenteel goed voor bijna 15% van de groepsinkomsten.
Ontex bevoorraadt de Amerikaanse markt vanuit twee fabrieken: één in Stokesdale (North Carolina), die voornamelijk de Amerikaanse oostkust bedient, en één in Tijuana (Mexico), die voornamelijk de Amerikaanse westkust bedient. De fabriek in Stokesdale is vrij nieuw en wordt nog opgestart.
KBC Securities schat dat Ontex minstens 2/3 van de in de VS verkochte volumes uit Mexico levert en dat deze volumes aan een invoertarief kunnen worden onderworpen, hoewel ze momenteel (nog) zijn vrijgesteld.
Huismerkproducten van luiers zijn doorgaans ongeveer 20% goedkoper dan A-merken, dus hogere prijzen door tarieven kunnen dat prijsverschil doen verdwijnen. De tarieven absorberen is geen haalbare optie voor Ontex, aangezien de aangepaste bedrijfskasstroommarge (EBITDA-marge) van de groep ongeveer 12% bedraagt en de VS-afdelingen momenteel marges genereren die ver onder het groepsgemiddelde liggen.
Omdat de groei in de VS van vitaal belang is voor het aandelenverhaal, is de onzekerheid over de mogelijke invoering van tarieven een belangrijk risico.
D'Ieteren - Kopen / 220 euro

Ongeveer 55% van de omzet van Belron (hersteller van autoruiten, in ons land bekend onder de naam Carglass) komt uit de VS en dus is D'Ieteren in grote mate blootgesteld aan de Amerikaanse markt. Maar Belron is een dienstenactiviteiten dus is de rechtstreekse impact eerder beperkt.
KBC Securities schat dat het merendeel van de voorruiten voor de VS lokaal wordt aangekocht in Ohio, terwijl de rest uit Mexico en China komt. En dat laatste deel is in bescheiden mate directe blootgesteld. Daartegenover staat dat Belron een sterk prijszettingsvermogen heeft, maar dat de tariefverhoging met 25% op auto's en auto-onderdelen de verzekeringspremies op middellange termijn kan hoger jagen. Dat kan klanten weghouden bij de verzekeringen en zo een negatieve impact hebben op Belron.
Bij de andere divisies heeft TVH Parts (leverancier van onderdelen voor industriële apparaten) de grootste directe blootstelling aan tarieven, met zo’n 30% van de groepsomzet uit Noord- en Zuid-Amerika. Een groot deel van de producten zal van buiten de VS komen, net zoals dat voor concurrenten het geval is. Voor D'Ieteren Auto (verdeler van VW-wagens in ons land) en PHE (leverancier van onderdelen voor voertuigonderdelen) is de directe impact van de tarieven beperkter.