Barco - Kopen / 13,4 euro

In 2024 tekenden Noord- en Zuid-Amerika voor 47% van de omzet van Barco, wat uitzonderlijk hoog was door de zwakte in Europa. Meestal ligt dat cijfer rond 40%. Barco heeft geen productiefaciliteiten in de VS, net zomin dat het geval is voor de meeste van zijn concurrenten.

De impact van de Trump-tarieven zal worden gedragen door de klanten of de producenten, maar zal minder invloed hebben op Barco's concurrentiepositie in de VS.

Wel heeft Barco productiefaciliteiten in Azië en Europa met een hoge flexibiliteit (Europa wordt momenteel minder beïnvloed door de tarieven dan Azië, waar de meeste van zijn concurrenten gevestigd of aan het produceren zijn).

CMB Tech - Kopen / 15,6 euro

Ruwe olie en geraffineerde producten zullen zijn worden onderworpen aan de extra tarieven, zodat er op de tankermarkten (45% van de brutowaarde) Canadese en Mexicaanse olie en producten, net als voorheen, tariefvrij de VS zullen binnenkomen.

De meeste impact wordt verwacht in de containerhandel waar CMB een kleine en vaste blootstelling heeft (5% van brutowaarde, volledig afgesloten via langetermijncontracten).

Bovenop de 2% aan extra tarieven onderzoekt het Bureau van de Handelsvertegenwoordiger van de Verenigde Staten (USTR) de heffing van havengelden op schepen die verbonden zijn aan Chinese maritieme bedrijven. Het voorstel is bedoeld om de dominantie van China in de scheepsbouw in te perken.

Wanneer deze schepen een haven in de VS aandoen, zou een bijdrage worden geheven die varieert van 0,5 tot 1,5 miljoen dollar per havenbezoek. Gezien het feit dat Chinese werven 59% van de wereldwijde nieuwbouworderportefeuille (vergeleken met 0,2% voor Amerikaanse werven) en 22% van de wereldwijde tankervloot voor hun rekening nemen, zal de impact aanzienlijk zijn.

Vermoedelijk is de deadline voor de bevindingen van de recente openbare hoorzittingen gepland voor 17 april. Aangezien de VS een netto-exporteur van olie is, zullen ‘ruwe olie’-tankers (45% van CMB's brutowaarde) een aanzienlijke impact ondervinden.

Net als chemicaliëntankers, zullen de schepen die op de spotmarkt worden ingezet de havengelden doorrekenen aan de bevrachter. Al met al zullen de wederzijdse tarieven, mogelijke havenaanloopkosten voor de VS, aanhoudende verstoring van de Rode Zee en het conflict tussen Oekraïne en Rusland voor extra volatiliteit zorgen binnen een zeer cyclische sector.

Syensqo - Kopen / 105 euro

De Noord-Amerikaanse omzet vertegenwoordigt ongeveer 40% van het groepstotaal, maar wordt voor 80 à 85% lokaal gegenereerd, terwijl het importgedeelte grotendeels uit Europa komt. De belangrijkste importblootstelling komt dus uit Europa en in het bijzonder uit Speciale Polymeren (fabrieken in Spinetta, Italië, en Tavaux, Frankrijk).

Solvay - Kopen - 40 euro

De productie van natriumcarbonaat vertegenwoordigt ongeveer 40% van de omzet van de groep. Een derde van die volumes wordt geproduceerd in de VS. Een groot deel van die productie wordt vervolgens geëxporteerd wordt (vooral naar Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en gedeeltelijk ook naar Zuidoost-Azië).

Als landen reageren op de tarieven die door de VS worden opgelegd, dan zouden Solvays natriumcarbonaatproducten die vanuit de VS worden verscheept onderhevig kunnen worden aan tarieven. Aangezien er niet veel alternatieven zijn in de wereld van natriumcarbonaat, dat in principe alleen in grote hoeveelheden wordt geproduceerd in Europa (synthetisch), Turkije, de VS en China, acht KBC Securities de directe impact van de tarievenoorlog op Solvay beheersbaar.