ma. 24 okt 2022

Automakers hebben plannen voorspeld om 54 miljoen elektrische voertuigen te bouwen in 2030, wat neerkomt op meer dan 50% van de totale voertuigproductie. Dat blijkt uit een studie van Benchmark Mineral Intelligence. De grootste autofabrikanten ter wereld reserveerden 1.200 miljard dollar voor de ontwikkeling en productie, inclusief de batterijen en grondstoffen om die productie te ondersteunenn rekent financieel-econoom Tom Simonts.
Alle autobouwers samen willen tegen 2030 5,8 terawattuur aan batterijproductiecapaciteit geïnstalleerd hebben. Koploper is Tesla, waar Chief Executive Elon Musk een gedurfd plan heeft geschetst om in 2030 20 miljoen EV's te bouwen, waarvoor naar schatting 3 terawattuur aan batterijen nodig is.
- Hoewel Tesla zijn uitgavenplannen niet volledig bekendmaakte, zal een dergelijke exponentiële groei - een 13-voudige toename ten opzichte van de geschatte 1,5 miljoen voertuigen die het dit jaar hoopt te verkopen - honderden miljarden dollars kosten. Die prognose is gebaseerd op een analyse van Tesla's financiële bekendmakingen en prognoses voor de wereldwijde vraag naar EV's en de productie van batterijen en batterijmineralen.
- Volkswagen heeft ambitieuze plannen tegen 2030. Het mikt op meer dan 100 miljard dollar om zijn wereldwijde EV-portfolio uit te bouwen, nieuwe batterij-"gigafabrieken" in Europa en Noord-Amerika te bouwen en de aanvoer van belangrijke grondstoffen veilig te stellen.
- Toyota gaat 70 miljard dollar investeren in productiecapaciteit van wagens en batterijen en mikt tegen 2030 op minstens 3,5 miljoen wagens. Dat moet verdeeld zijn over minstens 30 modellen, waaronder een volledige electrificatie van het hele Lexus-gamma.
- FordMotor mik ondertussen al op 50 miljard dollar investeringe en ten minste 240 gigawattuur batterijcapaciteit met zijn partners. Het wil 3 miljoen wagens produceren in 2030, de de helft van zijn totale volume.
- Mercedes-Benz heeft minstens 47 miljard dollar uitgetrokken, waarvan bijna twee derde om de wereldwijde batterijcapaciteit met partners op te voeren tot meer dan 200 gigawattuur.
- BMW, Stellantis en GeneralMotors willen elk minstens 35 miljard dollar besteden aan EV en batterijen, waarbij Stellantis het meest agressieve batterijprogramma heeft opgesteld: een geplande capaciteit van 400 gigawattuur met partners tegen 2030, waaronder vier fabrieken in Noord-Amerika.
Het investeringscijfer overtreft eerdere investeringsramingen van persagentschap Reuters en is meer dan het dubbele van de meest recente berekening die een jaar geleden werd gepubliceerd. In de cijfers wordt geen rekening gehouden met de EV-budgetten die door grote Chinese autoproducenten als BYD zijn gereserveerd. Of u het nu wil of niet, u zal electrisch rijden. Alleen moet de prijs naar beneden, net zoals de leveringstijd. Maar dat is een kwestie van opschaling, en dus van... tijd.
