do. 31 okt 2019

Zalando publiceerde deze ochtend resultaten over het derde kwartaal van 2019 en bevestigde daarbij ook de doelstellingen voor de rest van het jaar. Toch verliest het aandeel deze ochtend ruim 4%. Volgens analiste Nathalie Bally (KBC Asset Management) had de markt gerekend op een verhoging van de vooruitzichten.
Resultaten
Zalando realiseerde het voorbije kwartaal een operationele winst (EBIT) van 6,3 miljoen EUR, tegenover een verwacht verlies van 0,11 miljoen EUR. Netto boekte de groep wel een verlies van 13,6 miljoen EUR. De totale omzet kwam uit op 1,52 miljard EUR, tegenover 1,50 miljard EUR verwacht. De totale bruto verkoopwaarde van de goederen bedroeg 1,9 miljard EUR, tegenover 1,92 miljard EUR verwacht.
Vooruitzichten
Het management bevestigt de doelstellingen voor het volledige boekjaar, waarbij uitgegaan wordt van een operationele winst aan de bovenkant van de vork 175-225 miljoen EUR, een omzetgroei aan de onderkant van de vork 20-25% en een totale bruto verkoopwaarde van de goederen tussen 20 en 25%.
De visie van KBC Asset Management
Analiste Nathalie Bally blijft voorzichtig voor het aandeel en is van mening dat de doelstellingen op vlak van omzet en winstmarge ambitieus zijn. Over het voorbije kwartaal sprong de groep over de lat, maar de vergelijkbare basis was ook makkelijk, in tegenstelling tot het volgende kwartaal.
Zalando wordt geconfronteerd met een toenemende penetratiegraad in de markten waar het al actief is en beperkte geografische expansiemogelijkheden, omdat het niet de ambitie heeft om buiten Europa te groeien. De transitie naar een marktplaats en dus het toenemende belang van het partner programma waarbij Zalando slechts de 10-20% aan commissie als omzet boekt, kan de totale omzetgroei ook negatief beïnvloeden. Bovendien wordt de competitieve omgeving er niet makkelijker op door de toetreding van nieuwe spelers en een beter online aanbod van bestaande retailers.
Op korte tot middellange termijn verwacht KBC AM dat de winstmarge eerder vlak zal evolueren als gevolg van o.a. een duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een negatieve geografische mix. Zalando noteert aan een hoge premie tegenover sectorgenoten die volgens KBC AM - op basis van de verwachte omzet- en winstgroei - niet gerechtvaardigd is.
Het advies bij KBC AM is "Verkopen" met een koersdoel van 26 EUR.