wo. 21 okt 2020

Netflix publiceerde gisteravond nabeurs een update over het derde kwartaal. Beleggers focussen doorgaans slechts op één cijfer: de (verwachte) nettoaangroei van het klantenbestand. En die ontgoochelde. Het aandeel ging in de nabeurshandel dan ook een kleine 6% lager. Hoewel KBC Asset Management-analist Kurt Ruts nog steeds in het groeiverhaal van Netflix gelooft, blijft hij voorzichtig voor het aandeel. Het "Verkopen"-advies blijft dan ook op de tabellen staan.
Resultaten
In het derde kwartaal groeide de omzet met 22,7% tot 6,44 miljard dollar, wat grotendeels in lijn met de verwachting ligt. Netflix slaagde erin om netto 2,21 miljoen nieuwe abonnees aan te trekken, waarmee het licht onder de richtlijn van 2,5 miljoen uitkomt, maar de gemiddelde analist had de lat op zo'n 4 miljoen gelegd.
Vooruitzichten
Voor het lopende kwartaal verwacht de streamingdienst een totale nettoaangroei van het klantenbestand van om en bij de 6 miljoen abonnees. Ook dat is lager dan de verwachting voor zo'n 6,6 miljoen nieuwe abonnees.
Over het volledige boekjaar 2020 mikt Netflix nu op een positieve kasstroom van zo'n 2 miljard dollar, terwijl het eerder nog uitging van 'break-even tot positief'. Dat is het gevolg van het (tijdelijk) stilliggen van contentproductie in 2020 door Covid-19 en bijgevolg een verschuiving van de cashuitgave naar 2021.
Het management gaf aan dat Netflix over de eerste jaarhelft van 2021 minder nieuwe abonnees zal aantrekken dan over de eerste helft van dit jaar.
Lockdowneffect
Netflix is (samen met onder andere Amazon) één van de bedrijven die een graantje meepikken van de Covid-19 gerelateerde lockdowns. Dat is evenwel geen geheim. Sinds begin dit jaar steeg de koers met meer dan 60%.
Het management waarschuwde bij de presentatie van de sterke eerstekwartaalresultaten al dat de sterke abonneegroei tijdens de lockdowns als het ware een voorschot neemt op de normale organische groeitrend. Daardoor zal die (toekomstige) groeitrend wellicht lager uitkomen dan zonder de lockdowns het geval was geweest. Wie zich tijdens de lockdown nog geen Netflix-abonnement heeft aangeschaft, zal dat waarschijnlijk niet snel meer doen wanneer de lockdown achter de rug is.
De visie van KBC Asset Management
Hoewel analist Kurt Ruts nog steeds in het groeiverhaal van Netflix gelooft, blijft hij voorzichtig voor het aandeel.
De hoge waardering en negatieve kasstroom blijven een heikel punt. De sterke groei die Netflix doormaakt, komt tegen een kostprijs. Het bedrijf moet sterk investeren in nieuwe tv-programma's en films ('content'). Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, wat dan weer een impact kan hebben op de abonneegroei. De groep zal ook rekening moeten houden met hogere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van onder meer Amazon, Apple, Disney… toeneemt.
KBC AM bevestigt het "Verkopen"-advies en koersdoel van 275 dollar voor het Netflix-aandeel.