ma. 27 apr 2020

De wereldwijde coronacrisis spaart ook Adidas niet. De Duitse producent van sportartikelen zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 19% dalen en in het lopende kwartaal zou die daling verder oplopen tot 40% op jaarbasis. KBC Asset Management-analiste Nathalie Bally nam het kwartaalrapport onder de loep en bevestigt het koersdoel en advies voor de aandelen.
Resultaten
Adidas rapporteerde over het voorbije kwartaal een totale omzet van 4,75 miljard EUR, goed voor een terugval van 19% op jaarbasis. De operationele winst ging op jaarbasis 93% lager tot 65 miljoen EUR en de operationele marge tot 1,4% (14,9% een jaar eerder), wat onder de verwachtingen uitkwam.
Door het coronavirus kende de omzet in Azië een zware terugval van 45% tot 1,18 miljard EUR, maar toch lag dit in lijn met de verwachtingen. Ook de omzet van 1,20 miljard euro in Noord-Amerika (+3.8% op jaarbasis) kwam iets boven de verwachtingen uit, terwijl de verkoop in Europa, Latijns-Amerika en de andere opkomende markten onder de lat ging.
Vooruitzichten
Voor het tweede kwartaal mikt de groep op een omzetdaling van 40% en wordt uitgegaan van een verlies. Momenteel is nog steeds 70% van het totale aantal winkels gesloten. Tijdens de eerste weken van april werd wel een herstel van de verkoop in China waargenomen en de voorbije weken kende de onlineverkoop wereldwijd ook een stevige groei. Adidas kan op dit ogenblik nog geen vooruitzichten geven voor het volledige boekjaar, omdat de totale impact van corona nog niet ingeschat kan worden.
De visie van KBC Asset Management
Door het coronavirus is de visibiliteit voor het aandeel op korte termijn zeer laag. De totale impact hangt volgens analiste Nathalie Bally af van hoe lang de winkels gesloten zullen blijven en hoe snel het herstel zich nadien zal inzetten. Om de impact enigszins te beperken, snoeit Adidas in de kosten voor bijv. marketing en leasing, en past het productlanceringen aan.
Hoewel KBC AM op korte termijn nog enige volatiliteit verwacht, denkt het dat Adidas op langere termijn zijn positieve groeitraject kan verder zetten. De groep blijft profiteren van de 'athleisure'-trend en positioneert zich steeds beter op de Amerikaanse markt. Onze analiste verwacht ook dat de sterke groei in China en in het e-commercekanaal zich verderzet.
KBC AM heeft een "Houden"-advies voor het aandeel met een koersdoel van 255 EUR.