Tue. 10 Nov 2020
Adidas realiseerde over het voorbije kwartaal een omzet van 5,95 miljard euro, goed voor een daling van 7% op jaarbasis maar wel in lijn met de gemiddelde analistenverwachting van 5,91 miljard euro. De groep slaagde erin om over alle regio's heen, behalve Azië, de omzetverwachtingen te overtreffen.
In Europa kon de groep opnieuw groei optekenen. De vraag naar sneakers en casual kledij nam tijdens de coronapandemie toe. In Noord-Amerika en Azië werd een omzetdaling opgetekend.
Zowel de operationele winst van 794 miljoen euro als de nettowinst van 578 miljoen euro kwamen boven de verwachtingen uit. De voorraden konden met 10% afgebouwd worden en de operationele winstmarge steeg tot 13,3%, dankzij meer directe verkoop aan consumenten via e-commerce.
Vooruitzichten
Voor het volgende kwartaal verwacht het management een gelijkaardige omzetevolutie als tijdens het derde kwartaal en een operationeel resultaat van 100-200 miljoen euro, wat onder de consensusverwachting van 284 miljoen euro ligt. Adidas verwacht ook in China opnieuw groei te kunnen optekenen.
Die vooruitzichten zijn echter in de veronderstelling dat er geen nieuwe grootschalige lockdowns plaatsvinden en dat de fysieke winkels voor minstens 90% open kunnen blijven. Momenteel is 93% van het winkelbestand open, tegenover 96% eind september.
De visie van KBC Asset Management
Door de onzekere evolutie van het coronavirus blijft de visibiliteit voor Adidas op korte termijn beperkt. Om de impact enigszins te beperken, snoeit de groep in de kosten voor bijv. marketing en leases en past het productlanceringen aan.
Analiste Nathalie Bally gelooft wel dat adidas op langere termijn zijn positieve groeitraject kan verderzetten. De groep blijft profiteren van de 'athleisure'-trend en positioneert zich steeds beter op de Amerikaanse markt. De analiste verwacht ook dat de structureel sterke groei in China en binnen het e-commercekanaal zullen aanhouden.
KBC AM bevestigt het "Houden"-advies en koersdoel van 300 euro voor Adidas.