wo. 9 mrt 2022

Wanneer de Duitse sportkledinggroep adidas met cijfers komt, kijken ze bij GBL met veel belangstelling mee. De Brusselse holding heeft een belang van 6,8% in de groep, goed voor 16,8% van de portefeuille. Adidas, dat ondertussen Reebok van de hand deed, zag in het voorbije jaar in een omzetgroei met 15,2% tot 21,2 miljoen euro en puurde daar een 16,7% hogere brutowinst uit van 10,7 miljard. Operationeel maakte het resultaat een sprong van 166,3% naar net geen 2 miljard euro en netto verviervoudigde de winst bijna tot 2,1 miljard euro. Voor aandeelhouders zit er een 10% hoger dividend in van 3,30 euro per aandeel. KBC Asset Management-analiste Nathalie Bally heeft een “Houden”-aanbeveling voor adidas met een koersdoel van 300 euro.
Chinese boycot
Adidas meldde in het vierde kwartaal een daling van de valuta-neutrale omzet met 3% tot 5,137 miljard euro, mede door een daling van 24% in groter China. Het bedrijf was het doelwit van een boycot door Chinese consumenten die Westerse bedrijven, die geen katoen uit Xinjiang kopen na berichten over schendingen van de mensenrechten daar, bekritiseerden. Peking ontkent alle schendingen.
Impact van Russische invasie
Over het volledige boekjaar slaagde adidas er in om dankzij een betere voorraadbeheer en de verkoop van producten aan de volle prijs, dus zonder forse kortingen, de brutomarge op te voeren tot 50,7% van 50% een jaar eerder. Regionaal spreekt de groep over tweecijferige omzetgroei in alle regio’s. De groep verwacht dat een stopzetting van zijn Russische activiteiten als gevolg van de oorlog in Oekraïne dit jaar tot 250 miljoen euro aan omzet in gevaar zal brengen. Dat is ongeveer de helft van de totale omzet van het bedrijf in de regio.
Adidas’ vooruitzichten voor 2022
Adidas voorspelt een stijging van de omzet met 11 à 13%, met inbegrip van het risico voor zijn activiteiten in Rusland en Oekraïne. Het verwacht dat het nettoresultaat uit voortgezette activiteiten zal groeien tot tussen 1,8 miljard en 1,9 miljard euro in 2022 (was 1,49 miljard in 2021).
Regionaal verwacht adidas een verdere omzetgroei op alle markten. Voor Noord-Amerika en Latijns-Amerika zou dat 15 à 19% moeten zijn (mid- to high teens), terwijl voor EMEA en Azië-Pacific de lat op zo’n 15% wordt gelegd. Groter China zal naar verwachting een omzetstijging met zo’n 5% (mid-single digits) laten zien, aangezien de groep naar eigen zeggen vooruitgang blijft boeken met haar actieplan plan om de activiteiten te stabiliseren en de groei er weer op gang te brengen.
De brutomarge zou verder kunnen stijgen tot 51,5% à 52%. “Een positief kanaal/mix-effect, aanzienlijke prijsverhogingen en de positieve impact van gunstige wisselkoersontwikkelingen zullen de verbetering van de brutomarge aandrijven en zullen naar verwachting opwegen tegen de aanzienlijk hogere kosten van de toeleveringsketen”, zo klinkt het.
KBC Asset Management-analiste Nathalie Bally heeft een “Houden”-aanbeveling voor adidas met een koersdoel van 300 euro.
