vr. 7 mei 2021

De omzet van adidas steeg in het eerste kwartaal met 20% tot 5,268 miljard euro (+27% zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten), wat meer is dan de gemiddelde analistenverwachting van 5 miljard euro. De beter dan verwachte omzet is te danken aan solide resultaten in de direct-to-consumeromzet en sterke e-commerce. Het bedrijfsresultaat bedroeg 704 miljoen euro, terwijl analisten 561 miljoen euro voor ogen hadden.
Verhoogde vooruitzichten
- Adidas verhoogde ook zijn omzetvooruitzichten voor het volledige boekjaar 2021 ondanks aanhoudende lockdowns in Europa, uitdagingen in de toeleveringsketen en politieke spanningen. De groep mikt voortaan op een omzetgroei in de buurt van de 20% ("high teens"). Bij de prognose die het in maart gaf, werd nog op een stijging tussen 15 en 20% gemikt.
- Bovendien verwacht adidas in het tweede kwartaal een omzetgroei van zo'n 50%. Die versnelling zou te danken zijn aan nieuwe producten en aan grote sportevenementen zoals het EK voetbal en de Copa America.
- Wat de winstgevendheid betreft, handhaafde het bedrijf zijn eerdere verwachtingen voor het volledige jaar. De brutomarge zal naar verwachting rond de 52% liggen, terwijl de operationele marge naar verwachting zal stijgen tot 9 à 10%. Het nettoresultaat van de voortgezette bedrijfsactiviteiten wordt geraamd op 1,25 miljard tot 1,45 miljard euro.
KBC Asset Management over adidas
Adidas maakte in maart indruk op beleggers met een plan om te focussen op onlineverkoop, producten voor vrouwen en het gebruik van gerecycleerde materialen in schoenen en kleding. Die domeinen lijken nu al terrein te winnen, met een omzetstijging in het eerste kwartaal in de belangrijkste regio's.
Analiste Nathalie Bally denkt dat de groep goed voorbereid is op herstel in 2021, wanneer de impact van de coronapandemie zal afnemen. De hogere omzetverwachting voor 2021 zou beleggers moeten geruststellen wat betreft het momentum van de merken na de pandemie. De prognoses voor de resultaten zijn echter ongewijzigd gebleven en KBC AM verwacht geen significante verbeteringen op de korte termijn.
Adidas zal naar alle waarschijnlijkheid blijven profiteren van de structurele 'athleisure'-trend en van een betere positionering op de Amerikaanse markt. De sterke groei van het e-commercekanaal en de Chinese markt bieden structurele rugwind. Bij de huidige waarderingsniveaus lijkt het aanhoudende herstel echter ingeprijsd te zijn.
Daarom herhaalt KBC AM de "Houden"-aanbeveling en het koersdoel van 300 euro.