ma. 4 nov 2019

Over het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2020 realiseerde Alibaba opnieuw een stevige omzetgroei van 40%, tot 119 miljard yuan (16,7 miljard USD), waarmee de groep boven de consensusverwachting van 117 miljard yuan uitkwam.
De winst per aandeel van 13,1 yuan lag eveneens boven de verwachting (10,75 yuan). De omzet uit de cloud-activiteiten bedroeg 9,29 miljard yuan, tegenover 9,24 miljard yuan verwacht. Het aantal actieve mobiele gebruikers groeide tot 785 miljoen, tegenover 752,4 miljoen verwacht. De verkoop via de marktplaats groeide met 25% op jaarbasis en kende een sterkere winstgevendheid, waardoor de EBITA met 28% groeide.
Het management gaf aan dat het verder zal investeren in o.a. de kwaliteit van de consumentenervaring, nieuwe initiatieven en verdere expansie in kleinere steden in China.
De visie van KBC Asset Management
De zware investeringen in retailers, logistiek, cloud-activiteiten en mediacontent kunnen volgens analiste Nathalie Bally op korte termijn nog op de winstgevendheid van het bedrijf wegen en betekenen een afscheid van het geroemde ‘asset-light’ model. Ze zullen echter wel bijdragen aan de sterke groei van de klantenbasis en het marktaandeel. De expansie naar minder grote steden kan op korte termijn ook bijdragen aan een lagere gemiddelde verkoopprijs en dus een lagere totale verhandelde waarde op TMall.
KBC AM blijft positief over de langetermijnvooruitzichten voor het bedrijf, zowel op het vlak van omzet als winstgevendheid, en bevestigt het "Kopen"-advies en koersdoel van 220 USD voor dit structureel groeiverhaal.