do. 31 jan 2019

Over het voorbije kwartaal kende Alibaba (+6%) opnieuw een stevige omzetgroei van 41%, al kwam de totale kwartaalomzet met 117,3 miljard yuan wel iets onder de verwachte 119,4 miljard yuan uit. De winst per aandeel van 12,2 yuan lag wel boven de verwachte 11,2 yuan, want de nettowinst groeide in het vierde kwartaal met 37% tot 33,1 miljard yuan (4,9 miljard dollar). Dat was deels te danken aan een eenmalige boekhoudkundige wijziging, maar niettemin zijn de winstcijfers meer dan bevredigend.
Te onthouden zijn de afnemende groei van de kwartaalomzet (het zwakste tempo sinds 2016), maar wel een groei van de meest belangrijke indicator: het brutomarktvolume (gross merchandise volume) dikte vlot 29% aan en ook de cloud-activiteiten blijven erg beloftevol. Per segment ziet de groei er ongeveer als volgt uit:
- De omzet voor de Chinese retail-activiteiten groeide met 35% op jaarbasis.
- De cloud-activiteiten konden een sterke groei van 84% neerzetten tot 6,6 miljard yuan, gedreven door zowel een toename van het aantal betalende consumenten als een toename van de opbrengst per gebruiker.
- De digitale media en entertainment-activiteiten groeiden met 20%.
De mening van KBC Asset Management
De investeringen in retailers, logistiek, cloud(servers) en mediacontent wegen momenteel op de winstgevendheid van het bedrijf en houden een afscheid van het zo geroemde ‘asset-light’ model in. Dat is duidelijk zichtbaar in de terugval van de EBITA-marge van 39,9% in 2017 naar 31% in december 2018. Ondanks de daling bevindt het cijfer zich wel nog boven de verwachtingen. Analiste Nathalie Bally blijft positief over de langetermijnvooruitzichten voor het bedrijf en herhaalt daarom het “Kopen”-advies en koersdoel van 200 dollar voor dit structurele groeiverhaal.
Op basis van de slotkoers van gisteren bedraagt de verwachte koerswinstverhouding voor 2020 18,7x, met een bijhorende koers-boekwaarde van 4,9x en een EV/EBITDA-verhouding van 12,7x. Dat is op zich niet weinig, maar wat telt is de groei van 31% op omzetniveau en eenzelfde tempo voor wat betreft de winstgroei. Ondertussen blijven de klanten klant en stroomt de cash met bakken binnen. Die instroom zou ervoor moeten zorgen dat de nettokaspositie gaat stijgen van 29 miljard dollar op het einde van 2019 naar 45,7 miljard dollar per einde 2020. Rekening houdende met deze schattingen bedraagt de verhouding tussen waardering en groei (PEG) amper 0,6x, wat zoveel wil zeggen dat een aanzienlijk deel van de toekomstige winst niet versleuteld zit in de huidige koers.