wo. 15 mei 2019

Het aandeel van Alibaba spurtte voorbeurs ruim 4% hoger, met dank aan sterke resultaten over het voorbije kwartaal. Analiste Nathalie Bally vatte het rapport samen.
Resultaten
Over de eerste drie maanden van dit jaar (vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2019) kende Alibaba opnieuw een stevige omzetgroei van 51%, tot 93,5 miljard yuan (13,6 miljard USD), boven de verwachte 91,7 miljard yuan. De winst per aandeel van 8,57 yuan lag eveneens boven de verwachting (6,5 yuan). De sterke omzetgroei werd mede gedreven door de meer gepersonaliseerde marketing op de website, de samenwerking met Starbucks en de sterke groei van de cloud-activiteiten. De omzet uit de Chinese retailactiviteiten groeide met 54% tot 78,9 miljard yuan. De cloud-activiteiten boekten een sterke groei van 76% tot 7,7 miljard yuan (1,12 miljard USD). De divisie Digitale Media en Entertainment groeide met 8% tot 5,7 miljard yuan.
Over het volledige boekjaar realiseerde de groep een totale omzetgroei van 51% tot 376,8 miljard yuan en een organische omzetgroei van 39%. Voor het komende boekjaar verwacht het management een totale omzet van 500 miljard yuan en een organische omzetgroei van 33% te realiseren.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analiste Nathalie Bally kunnen de zware investeringen in retailers (Intime, Suninh en Haier), logistiek (Cainiao), cloud(servers) en mediacontent op korte termijn nog op de winstgevendheid van het bedrijf wegen en betekenen ze een afscheid van het geroemde ‘asset-light’ model. Ze zullen echter wel bijdragen aan de sterke groei van de klantenbasis en het marktaandeel.
KBC AM blijft positief over de vooruitzichten op lange termijn voor Alibaba en herhaalt dan ook de "Kopen"-aanbeveling en het koersdoel van 220 USD voor dit structureel groeiverhaal.