do. 9 sep 2021

Met het antwoord op de quizvraag welke de meest bezochte website ter wereld is, zijn weinig punten te verdienen. Interessanter wordt het als de vraag wordt uitgebreid naar de vijf populairste websites. Het antwoord bezorgen we hieronder in een door Statista samengesteld overzicht. En dat is meteen een mooie aanleiding om slokop Alphabet nog eens in de schijnwerpers te zetten.
Google drukst bezochte website
De zoekwebsite Google is afgetekend de drukst bezochte website ter wereld, en dat in de meeste landen. Met YouTube heeft Google-moeder Alphabet ook de tweede drukst bezochte website ter wereld in portefeuille. Samen tekenden ze in mei voor ruim 120 miljard bezoeken, ver voor op Facebook dat de top 3 volledig maakt. Diens dochters Instagram (nr. 5) en Whatsapp (nr. 11) kunnen echter duidelijk niet tippen aan het bereik van Alphabet. Twitter moet het zonder ploegmaat doen, maar weet zich wel verzekerd van een vierde plaats. Voor het eerste niet-Amerikaanse bedrijf zakken we tot net buiten de Top-5 voor Baidu, de Chinese versie van Google.

Meer bezoekers leiden tot meer advertenties
Grote internethuizen verzilveren hun bezoekersaantallen onder meer bij adverteerders. In 2020 streek Alphabet voor zo’n 150 miljard dollarop uit Google Ads. Volgens eMarketer is Google al meer dan tien jaar de onbetwiste marktleider en zou in 2021 naar verwachting wereldwijd een aandeel van bijna 29% hebben in de uitgaven voor digitale advertenties. Search is de meest lucratieve eenheid van Google. In 2020 genereerde het 104 miljard dollar aan "search and other" inkomsten, goed voor 71% van Googles advertentie-inkomsten en 57% van Alphabets totale inkomsten.
Financiële resultaten
We komen even terug op het financiële plaatje van Alphabet. Die verpletterde vorig kwartaal de analistenschattingen, net dankzij de gestegen inkomsten uit advertenties. De omzet uit Google Search alleen al kwam 68% hoger uit dan een jaar eerder op 35,8 miljard dollar, terwijl slechts op 32 miljard dollar werd gemikt. De omzetgroei "weerspiegelt een verhoogde online activiteit van de consument en een breed gedragen sterkte in de uitgaven van adverteerders," zei Chief Financial Officer Ruth Porat.
Het bedrijf gaf ook aan dat kleinhandelaars “verreweg” de grootstemotor waren achter de gestegen advertentie-uitgaven, terwijl de reissector, financiële dienstverlening, media en entertainment zich ook niet onbetuigd lieten. In het afgelopen kwartaal groeiden ook de advertentie-inkomsten van YouTube met 84% tot 7,0 miljard dollar. Dat is boven de consensus van 6,4 miljard dollar en ook ruim boven de inkomsten van het eerste kwartaal van 6,0 miljard dollar.
KBC Asset Management over Alphabet
Het huis heeft een “Kopen”-aanbeveling voor Alphabet en verhoogde na de kwartaalcijfers het koersdoel van 2.800 naar 3.150 dollar. Met ongeveer 80% van de omzet blijven advertentie-inkomsten het goudhaantje voor Alphabet, maar de groep doet er qua strategie ondertussen ook alles aan om zijn inkomsten te diversifiëren. Met Google Cloud Platform wil het bedrijf een alternatief zijn voor AWS (Amazon) en Azure (Microsoft) als aanbieder van clouddiensten (infrastructuur en software), terwijl het met de lancering van nieuwe smartphones en slimme speakers respectievelijk Apple en (opnieuw) Amazon wil evenaren. Met YouTube begint het ook abonnementsinkomsten te genereren en jaagt het op een deel van de Netflix-taart.