di. 30 apr 2019

Alphabet rapporteerde over het eerste kwartaal een netto-omzet van 29,5 miljard USD, zo’n 2% onder de analistenverwachting. De inkomsten uit onlinereclame groeiden met 19,1% (excl. wisselkoerseffecten) dankzij een aanhoudend sterke groei in mobiel en YouTube. Toch is die groei lager dan de consensusverwachting van ca. 21% en de trend van de laatste jaren (steeds boven 20%). Google gaf mee dat de groeivertraging te wijten is aan de hoge vergelijkingsbasis in het eerste kwartaal van vorig jaar en aan 'de timing van een aantal veranderingen aan hun producten’.
Positief was dat de kosten lager uitvielen dan verwacht. Hierdoor kwam de operationele winst (EBIT) licht boven de consensus uit. Google boekte het voorbije kwartaal overigens een boete van 1,5 miljard EUR wegens misbruik van zijn dominante positie op de online advertentiemarkt in Europa.
Het aandeel ging gisteren in de nabeurshandel zo’n 7% lager omwille van de lager dan verwachte groei van Google Websites. Het management had het over ‘timing van productaanpassingen’, maar bleef verder eerder vaag. Het gebrek aan transparantie op het vlak van rapportering is bovendien "een oud zeer". Beleggers en analisten die gisteren geruststelling zochten, bleven dus - zoals gewoonlijk - op hun honger zitten.
De visie van KBC Asset Management
Het bedrijf zet alle zeilen bij om zijn inkomsten te diversifiëren, weg van reclame. Met Google (Cloud Platform) wil het bedrijf zich opwerpen als alternatief voor Amazon Web Services en Azure (Microsoft) als aanbieder van cloud-diensten (infrastructuur en software). Met de recente lancering van nieuwe smartphones en smartspeakers wil het zijn voet naast resp. Apple en Amazon zetten. Vooralsnog blijft Alphabet echter aangewezen op advertentie-inkomsten; zo’n 85% van de omzet is afkomstig uit de verkoop van reclame gekoppeld aan zoekopdrachten en eigen content (oa YouTube).
Hoewel de groei het voorbije kwartaal ontgoochelde, blijft die volgens analist Kurt Ruts nog steeds zeer gezond. Het aandeel is ook niet duur. KBC AM geeft het bedrijf vooralsnog het voordeel van de twijfel en bevestigt het "Kopen"-advies en koersdoel van 1.350 USD per aandeel.