do. 17 sep 2020

Alstom en Bombardier zijn een lagere prijs voor de overname van Bombardier Transportation overeengekomen. Half februari bereikten de twee partijen al een akkoord over de acquisitie van de treindivisie van Bombardier voor een bedrag tussen 5,8 en 6,2 miljard euro, dat deels in contanten en deels in nieuwe Alstom-aandelen betaald zou worden. Alstom zal nu tussen 5,5 en 5,9 miljard euro betalen, goed voor een verlaging met 300 miljoen euro. Maar Alstom houdt er rekening mee dat de prijs zelfs wordt verlaagd naar 5,3 miljard euro, vanwege toekomstige aanpassingen.
De visie van KBC Asset Management
Op papier lijkt een lagere prijs goed nieuws, maar volgens analist Alex Martens is het toch een signaal dat Alstom minder vertrouwen heeft in het orderboek van Bombardier, na de zwakke tweedekwartaalresultaten van de Canadezen. Bombardier worstelt met problemen bij de uitvoering van een aantal grote projecten, waardoor sommige vertraging oplopen en er extra kosten moeten gemaakt worden.
Het feit dat Alstom ondanks de lagere overnameprijs van plan is om evenveel kapitaal op te halen om de overname te financieren, is volgens hem geen goed teken. Alstom zal volgens onze analist meer tijd nodig hebben om de treindivisie van Bombardier terug op het goede spoor te zetten. Eerder gaf het management aan een minder grote kapitaalsverhoging te overwegen als de overnameprijs lager uitkwam.
KBC AM bevestigt de "Houden"-aanbeveling en het koersdoel van 48 euro voor Alstom. Analist Alex Martens denkt dat de aankomende kapitaalsverhoging, waarmee Alstom de overname van Bombardier Transporation wil betalen, een opportuniteit kan zijn om met korting in te stappen.
Hij blijft ook positief over de toekomst van de treinsector en is van mening dat de vooruitzichten voor de spoorwegindustrie nog sterker zijn dan vóór de coronacrisis. De belangrijkste drijvende krachten in Europa zijn de ambitieuze klimaatdoelstellingen en de noodzaak om de uitstoot van CO2 te verminderen door over te stappen op groene mobiliteit, één van pilaren in de strijd tegen klimaatverandering. Het spoor is immers het enige transportmiddel dat er jaar na jaar in slaagt zijn uitstoot van schadelijke stoffen te verlagen.