do. 17 jan 2019

Alstom pakt in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar opnieuw uit met een sterke toename van de bestellingen voor treinen en metro's. De bestellingen kwamen met 3,4 miljard EUR maar liefst 42% boven de verwachtingen uit, een verdubbeling op jaarbasis. Alstom heeft nu een recordorderboek van bijna 40 miljard EUR, goed voor ca. 5 jaar werk op de plank. En daarenboven zit Alstom in pole position om nog een aantal grote vissen binnen te halen.
De omzetgroei was met 10% opnieuw indrukwekkend, want analisten hadden eerder gerekend op 5%. Alstom blijft dus duidelijk marktaandeel winnen. De groei van de onderliggende markt is zo'n 3% wereldwijd.
Analist Alex Martens gelooft dat de omzetgroei van Alstom ook de komende jaren kan verrassen. In een omgeving van een vertragende globale economie is het sterke orderboek een serieuze troef. Waar de meeste andere industriële bedrijven in 2019 zullen kampen met een afkalvende omzet en margedruk, zal Alstom zijn omzet en marges verder kunnen laten groeien.
Gaat de fusie met Siemens door?
Alle ogen zijn momenteel gericht op de Europese concurrentiewaakhond die op 18 februari zijn beslissing rond de fusie met de treindivsie van Siemens bekendmaakt. Enkele maanden geleden gaf KBC AM de fusie met Siemens Mobility 85% slaagkans ervan uitgaand dat de Europese Commissie vooral problemen zou hebben met het grote marktaandeel in signalisatie. De combinatie Siemens Alstom zou immers 50% marktaandeel hebben op de Europese markt. Dit lijkt opgelost nadat Siemens en Alstom een reeks toegevingen hebben gedaan. Tegen de verwachtingen is het grootste struikelblok vandaag het hoge Europese marktaandeel in de hogesnelheidstreinen (TGV, ICE). Eurocommissaris Margarethe Vestager zou niet akkoord gaan om het marktaandeel op globaal niveau te bekijken. Vandaag produceert het Chinese CRRC de helft van alle hoge snelheidstreinen wereldwijd. Siemens en Alstom hebben gisteren nog een aantal extra toegevingen gedaan bovenop de eerdere toegevingen die in december werden gedaan. Het blijft evenwel koffiedik kijken en de kans dat fusie doorgaat is nu eerder 50/50.
KBC AM staat in elk geval erg positief tegenover de fusie die heel positief is voor de aandeelhouders van Alstom, aangezien Siemens Mobility zo'n 52% van de omzet, maar 66% van de operationele winst van de nieuwe groep inbrengt, in ruil voor een belang van 50%. Daarnaast passeren aandeelhouders van Alstom langs de kassa via een speciaal dividend van 8 EUR dat in twee keer wordt uitbetaald. Siemens Alstom zal hogere marges hebben dan Alstom op een standalone-basis omdat de operationele marges bij de treindivisie hoger liggen, vooral dankzij het grotere gewicht in treinsignalisatie waar de marges een pak hoger liggen. De fusiegroep verwacht zo'n 470 miljoen EUR aan synergievoordelen te oogsten.
De visie van KBC Asset Management
De markt prijst sowieso geen fusie in. KBC AM gelooft dat Alstom als een afzonderlijk bedrijf tussen 36 EUR en 40 EUR waard is. Vandaag noteert het aandeel aan 35,7 EUR. Het neerwaarts risico is dus beperkt en het opwaarts potentieel aantrekkelijk. Alstom is een defensief aandeel in een volatiele markt, ondersteund door een stevig dividend, een orderboek van bijna 5 jaar aan werk op de plank en een aantrekkelijke waardering t.o.v. de sector. Het advies blijft "Kopen".