do. 8 apr 2021

De Franse treinbouwer Alstom maakte vanochtend bekend dat het een order van 190 miljoen euro heeft binnengehaald om de Franse spoorwegmaatschappij SNCF te voorzien van 12 elektrische waterstoftreinen en twee operationele treinstellen. De Franse regering zal naar verluidt 47 miljoen euro bijdragen aan de ontwikkelingskosten.
Met dit order kan Alstom volgens KBC Asset Management-analist Alex Martens aantonen dat waterstoftreinen stilaan een goede commerciële oplossing worden en het kan ook zijn leiderschap in deze nieuwe technologie aantonen. Hij bevestigt de "Kopen"-aanbeveling voor het aandeel.
Potentieel van waterstoftreinen
Hoewel waterstoftreinen nog steeds een zeer beperkt deel uitmaken van de spoorwegindustrie en van de activiteiten van Alstom, is de afgelopen 12-18 maanden sprake van een duidelijke toename van het aantal grote waterstofplannen (vooral in Europa), doordat beleidsveranderingen zoals de Europese waterstofstrategie de aandacht vestigen op het marktpotentieel.
Landen als Duitsland, Italië, Nederland en Frankrijk hebben waterstoftreinen besteld of getest voor toekomstig gebruik en Alstom heeft een actief partnership met Eversholt Rail in het VK om treinen om te bouwen naar waterstof, omdat elektrificatie van de lijnen te duur werd geacht.
Wat de economische aspecten van elektrisch spoor betreft, gaf Alstom aan dat dit afhangt van de plaatselijke geografie, het netwerk en het gevoerde beleid. Zo kan electrificatie bijv. in Canada, waar er zeer weinig spoorlijnen zijn, een realistische optie zijn, maar in Europa, waar het spoorwegennet zeer uitgebreid is, zijn de kosten voor elektrificatie van duizenden kilometers spoor misschien niet meteen te verantwoorden.
KBC Asset Management over de deal tussen Alstom en de SNCF
Met deze bestelling van 190 miljoen euro komen de aangekondigde orders van Alstom voor het vierde kwartaal nu uit op 3,65 miljard euro bedragen, wat betekent dat de inkomende orders voor het vierde kwartaal vrijwel zeker meer dan 4 miljard euro zullen bedragen, met een 'book-to-bill'-ratio van meer dan 1,0x voor het boekjaar 2021.
KBC AM bevestigt de "Kopen"-aanbeveling en het koersdoel van 55 euro voor Alstom. Op middellange tot lange termijn zal de vraag naar duurzaam vervoer zeer positief evolueren, als gevolg van bestaande trends rond verstedelijking, economische groei en milieuoverwegingen. Bovendien heeft de spoorwegsector steeds meer stimulansen gekregen, zoals:
- De bevestiging van het EU-herstelplan in februari, waarvan 37% moet worden besteed aan groene investeringen;
- De nieuwe Canadese federale financiering voor openbaar vervoer ter waarde van 15 miljard Canadese dollar;
- De lancering van het grootste budget ooit voor de Indiase spoorwegen dit jaar, goed voor 29 miljard USD.