vr. 2 jul 2021

De Amerikaanse president Biden mikt met zijn infrastructuurpakket op recordinvesteringen voor het spoor. Net als bij de Europese Green Deal is duurzame mobiliteit ook in de VS een belangrijk onderwerp, omdat regeringen wereldwijd de CO2-uitstoot willen terugdringen om klimaatverandering tegen te gaan.
Investeringen in het spoor
De keuze voor groener vervoer in het infrastructuurpakket van 579 miljard dollar zal vooral spoorwegen en netwerken voor openbaar vervoer ten goede komen. De toewijzing voor deze sector bestaat uit de volgende opsplitsing:
- 49 miljard dollar om bestaande netwerken voor openbaar vervoer te moderniseren en uit te breiden (de grootste federale investering in openbaar vervoer in de geschiedenis).
- 66 miljard dollar voor Amtrak, de nationale maatschappij voor passagiersvervoer per spoor, om de reparatieachterstand weg te werken, bestaande corridors te verbeteren en nieuwe corridors toe te voegen (de grootste federale investering in passagiersvervoer per spoor sinds de oprichting van Amtrak).
Amtrak heeft onlangs zijn langetermijnvisie bijgesteld en wil tegen 2035 20 miljoen meer passagiers vervoeren, tegenover 32 miljoen in 2019. Aangezien 40 van de 100 grootste steden in de VS nog steeds geen passagiersvervoer per spoor hebben, is er een aanzienlijk groeipotentieel.
Sterke(re) positie in een grote markt
Alstom had al een stevige voet aan de grond in de VS, maar de overname van Bombardier versterkt die positie nog verder. Met een totaal van 11 vestigingen heeft de groep meer vestigingen in de VS dan eender welke andere concurrent.
Alstom is de duidelijke leider in de VS. Zo is 1 op de 4 metrostellen in de VS van Alstom-makelij en heeft de groep een marktaandeel van 50% in signalisatie voor het spoorwegennet van Noord-Amerika. De groep heeft er een sterke staat van dienst opgebouwd, met verschillende grote orders in de afgelopen jaren, waaronder een contract voor de levering van wagons en tractiesystemen voor de metro van New York City en een megacontract met Amtrak voor de levering van de nieuwe generatie hogesnelheidstreinen voor de Northeast Corridor.
Goede vooruitzichten
Na de plaatsing van aandelen door Bouygues en Bombardier, de herziening van de orderportefeuille, het nemen van aanvullende voorzieningen (volgens KBC Asset Management-analist Alex Martens een mooi staaltje van "kitchen sinking") en de gedeeltelijke afwikkeling van de factoring van Bombardier Transportation, zijn verschillende 'overhang'-effecten voor het aandeel nu weggenomen.
Het begin van dit jaar bevestigt ook het goede klimaat voor de spoorwegsector, met Alstom dat al voor meer dan 6 miljard euro aan orders heeft binnengehaald. KBC Asset Management denkt dat de komende Capital Markets Day van 6 juli een positieve katalysator voor het aandeel zal zijn, nu beleggers zich meer zullen richten op de middellangetermijnopbrengst van de deal met Bombardier Transportation.
KBC Asset Management over Alstom
Alstom is een pure speler in spoorvervoer, een markt die binnen de kapitaalgoederensector positieve vooruitzichten heeft als gevolg van structurele groeifactoren (verstedelijking, de noodzaak om de productiviteit te verhogen, milieuvriendelijke vervoerswijzen, …). De sector zal volgens UNIFE naar verwachting met meer dan 3% per jaar groeien, terwijl de stimulusmaatregelen en het Green Deal-akkoord in Europa die prognose opwaarts kunnen bijstellen. De sterke orderportefeuille van Alstom biedt dan weer zicht op de toekomstige omzetgroei.
Alstom heeft Bombardier Transportation overgenomen, waardoor de schaalgrootte aanzienlijk zal toenemen en de omzet bijna zal verdubbelen. KBC Asset Management-analist Alex Martens denkt dat Alstom aanzienlijke aandeelhouderswaarde kan genereren door de beoogde synergievoordelen van 400 miljoen euro te realiseren en de onderliggende marges van Bombardier te verbeteren, dankzij zijn sterke vaardigheden op het gebied van projectuitvoering.
Tot slot biedt Alstom ook een aantrekkelijk ESG-verhaal, omdat het spoorvervoer - als het meest milieuvriendelijke systeem voor massatransport - de uitstoot van de transportsector zou moeten helpen verminderen. Alstom is het enige spoorwegbedrijf dat een waterstoftrein in gebruik heeft en op die manier niet-geëlektrificeerde routes koolstofvrij kan maken.
KBC Asset Management handhaaft de “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 55 euro.