di. 18 feb 2020

De Franse treinbouwer Alstom kondigt vandaag de overname aan van Bombardier Transport, de treindivisie van Bombardier. Met de overname is een bedrag gemoeid van 6,7 miljard EUR à 7,1 miljard EUR, inclusief de pensioenlasten die het overneemt. Volgens KBC AM valt de overnameprijs mee en zijn de synergievoordelen hoger dan verwacht.
De overname snijdt strategisch hout en is een ‘once in a lifetime opportunity’. Bombardier zou zijn treindivisie nooit hebben verkocht, mocht het Canadese bedrijf geen zware financiële problemen hebben. Alstom zorgt er ook voor dat Bombardier uit Chinese en Aziatische handen blijft.
Alstom wordt de globale nummer 1 buiten China in treinen en metro's en de nummer 2 wereldwijd in treinsignalisatie. Alstom en Bombardier zijn bovendien zeer complementair. Met Bombardier verwerft Alstom een sterke positie in Noord-Amerika, Duitsland en het VK, landen waar ze tot dusver minder sterk stonden.
De concurrentiewaakhond moet wel nog zijn zegen geven. Het marktaandeel in treinsignalisatie en 'very high speed trains' ligt wel lager, wat maakt dat de kans voor een goedkeuring voor een fusie met Bombardier een pak hoger ligt dan bij de fusie met Siemens.
De visie van KBC Asset Management
KBC AM denkt dat er een synergievoordeel van 8 EUR per aandeel voor de aandeelhouders van Alstom kan worden gegenereerd. De onzekerheid over het mededingingsonderzoek kan de komende maanden wel wegen op het aandeel. De kapitaalsverhoging zou bovendien een opportuniteit kunnen zijn om in een later stadium met korting in te stappen. Het koersdoel wordt verhoogd van 44 EUR naar 52 EUR terwijl de "Houden"-aanbeveling blijft staan.