vr. 17 mei 2019

Als de naam Amazon.com valt, gaat bij veel CEO’s een siddering over de rug. Vandaag is dat in de sector van de Europese maaltijdbezorgers niet anders, na berichten dat de Amerikaanse e-commercegigant een belang zou nemen in Deliveroo. De aandelen TakeAway en Just Eat verliezen prompt zo’n 7%. Een analyse door Senior Financial Economist Tom Simonts.
Deliveroo tankt om te groeien
Een exact bericht werd niet gegeven, maar de Amerikaanse groep zou volgens mediaberichten de leiding genomen hebben in een kapitaalronde van 450 miljoen pond (575 miljoen dollar). Deliveroo liet van zijn kant weten de extra centen te willen gebruiken om in toekomstige groei te investeren. Met de laatste injectie tankte Deliveroo sinds de oprichting in 2013 al voor ruim 1,5 miljard dollar bij. Amazon.com zette met Amazon Restaurant UK in 2016 zelf al zijn eerste stappen op de Britse markt van maaltijdbezorgers, maar hield het vorig jaar voor bekeken. Met de investering in Deliveroo lijkt de groep nu via een voor haar gekender pad de Europese markt te betreden. Eerder waren er ook al geruchten over een volledige overname van Deliveroo door Amazon.com. Iets wat Uber trouwens ook zou overwogen hebben.
Stoorzender
Toen Amazon.com met de overname van Whole Foods met veel kabaal zijn intrede maakte in de klassieke (bakstenen) retailsector, gingen de aandelen van onder meer Ahold Delhaize en Walmart prompt onderuit. Hetzelfde verhaal toen Amazon.com de krachten bundelde met onder meer Warren Buffett om de gezondheidssector aan te pakken. Naderhand komen de noteringen van de getroffen bedrijven weliswaar wat tot rust, maar met de komst of interesse van Jeff Bezos moeten ze in de toekomst mogelijk wel met een nieuwe bedreiging rekening houden. Met zijn diepe zakken heeft hij immers de middelen om stevig aan de boom te schudden.
Big Spenders
En laat diepe zakken nu net zijn wat de sector van de maaltijdbezorgers meer dan nodig heeft. Marktleiderschap is één cruciale voorwaarde om te kunnen overleven en daarvoor zijn veel centen nodig. Vooral op het vlak van marketing. Recent boden TakeAway en Delivero tegen elkaar op om de grootste te worden in Duitsland. Finaal gooide Delivery Hero de handdoek in de ring en verkocht voor 930 miljoen euro de activiteiten in het land aan de Nederlanders. Die moeten voortaan wel de aanwezigheid van Delivery Hero in hun kapitaal (18%) en raad van bestuur (1 zitje) dulden.
Externe groei is ook één van de belangrijkste pijlers in de strategie van maaltijdbezorgers. Een dominante marktpositie is een cruciale voorwaarde om te kunnen overleven, omdat enkel zo voldoende kritische massa kan worden opgebouwd. Lees: voldoende klanten bereikt die opnieuw bestellen en voldoende cash genereren. De zogeheten "virtuous circle". Takeaway.com zat bijvoorbeeld vorig jaar niet stil en sloot deals in Zuidoost-Europa, Israël en Zwitserland. Sinds de omvangrijke transactie met Delivery Hero is het wat stiller geworden.
Opwaarts potentieel
Dat Amazon.com zijn oog heeft laten vallen op Europese maaltijdbezorgers hoeft niet te verbazen. Op basis van onderstaande tabel van FactSet lijkt er in de sector nog flink wat opwaarts potentieel te rapen.
