vr. 4 feb 2022

Amazon rapporteerde vierdekwartaalresultaten die boven de verwachtingen uitkwamen. De totale omzet van 137,4 miljard dollar lag aan de bovenkant van de verwachtingen en in lijn met de bredere verwachtingen. De resultaten werden gedreven door de groei met 40% bij cloudbedrijf AWS en met 33% bij Advertising, terwijl de omzet van Online Stores slechts een fractie hoger lag, ondanks zware concurrentie. De groep profiteerde van de goede prestaties tijdens de feestdagen en kon de tragere e-commercetrends op het einde van het vierde kwartaal doorstaan. KBC Asset Management-analiste Nathalie Bally wijst ook op de sterke winstbijdrage van AWS.
Verliezen bij retail gecompenseerd door AWS
De bedrijfsopbrengsten van 3,5 miljard dollar lagen boven de verwachtingen, dankzij de winst van AWS en lager dan verwachte verliezen voor International Retail. AWS tekende voor het overgrote deel van de bedrijfsopbrengsten in het vierde kwartaal en compenseerde ruimschoots de Noord-Amerikaanse & Internationale retail verliezen. Zoals verwacht hebben operationele verstoringen, productiviteitsverlies en inflatiedruk bijgedragen tot meer dan 4 miljard dollar aan kosten tijdens de feestdagen.
Amazons vooruitzichten
Arbeidsgerelateerde uitdagingen zouden dit kwartaal aanhouden, zij het in mindere mate en de kapitaaluitgaven voor infrastructuur zullen in 2022 stijgen. Amazon rapporteerde over het kwartaal een nettowinst van 14,3 miljard dollar, het dubbele van een jaar eerder. Dat cijfer omvatte een winst voor belastingen van 11,8 miljard dollar uit zijn aandeel in elektrische automaker Rivian Automotive.
De omzet zal in het eerste kwartaal lager liggen dan de analistenramingen, namelijk tussen 112 en 117 miljard dollar, of een groei met 3% à 8%. Analisten hadden ongeveer 120 miljard dollar verwacht. De vooruitzichten voor het bedrijfsresultaat van 3 à 6 miljard dollar overtreffen dan weer de verwachtingen. Minder omzet, maar hogere marges.
Hogere prijs voor Prime in VS
Amazon zal de prijs van zijn jaarlijkse Prime-abonnementen in de VS met 17% verhogen, omdat het de hogere kosten voor verzending en lonen wil compenseren. Die zouden ook in 2022 namelijk moeten aanhouden. De maandelijkse kosten in de VS voor de snelle verzend- en mediadienst gaan omhoog naar 14,99 dollar van 12,99 dollar en het jaarlijkse lidmaatschap gaat omhoog naar 139 dollar, van 119 dollar.
De wijziging gaat in op 18 februari voor nieuwe leden en weerspiegelt grotere voordelen zoals besparingen op geneesmiddelen en snellere levering. Amazon verwacht dat sommige leden zullen stoppen, maar het retentieverlies is in het verleden niet groot geweest. De jaarlijkse kosten gingen vier jaar geleden voor het laatst met hetzelfde bedrag omhoog en vier jaar daarvoor.
Met meer dan 200 miljoen leden wereldwijd is Prime een stimulans voor consumenten om meer van hun boodschappen bij Amazon te doen. Op die manier halen ze het meeste uit hun abonnement. De omzet uit dergelijke vergoedingen steeg in het vierde kwartaal met 15% tot 8,1 miljard dollar. Het bedrijf kondigde geen veranderingen aan voor Prime-leden buiten de Verenigde Staten.
KBC Asset Management over Amazon
Analiste Nathalie Bally meent dat Amazon goed gepositioneerd is als marktleider in e-commerce en public cloud. De zeer winstgevende cloud- en reclameactiviteiten groeien sneller dan verwacht en zullen op lange termijn een winstmotor blijven voor het bedrijf. Relatief gezien lijkt Amazon ook in een betere positie te verkeren om het hoofd te bieden aan de meer algemene kostenstijgingen waarmee alle concurrenten worden geconfronteerd, vindt analiste Nathalie Bally.
De “Kopen”-aanbeveling blijft onveranderd, net als het koersdoel van 4.100 dollar.
