vr. 30 okt 2020

Amazon (kopen, koersdoel 3800 USD) kon ook tijdens het voorbije kwartaal profiteren van de sterk toegenomen voorkeur voor online shopping. Een gevolg van de coronapandemie.
De omzet steeg op jaarbasis met 37% tot 96,1 miljard dollar. Dit kwam boven de verwachte 92,71 miljard dollar uit. Ook de operationele winst van 6,2 miljard dollar en de nettowinst per aandeel van 12,37 dollar klopten de verwachtingen. De omzet voor Amazon web Services (de cloud-poot van Amazon) groeide met 29% tot 11,6 miljard dollar.
Amazon komt ook met sterke omzetverwachtingen voor het lopende kwartaal. Het bedrijf mikt op een omzet van 112 miljard tot 121 miljard dollar, tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 112,5 miljard dollar. Het management verwacht dat de sterke trend van e-commerce zich zal doortrekken in de eindejaarperiode en ziet momenteel ook een vervroegde verkoop van cadeautjes voor de feestdagen.
De verwachte operationele winst voor het vierde kwartaal van 1 tot 4,5 miljard dollar kwam echter onder de verwachtingen uit. Analisten hadden gemiddeld gerekend op een operationele winst van 5,95 miljard dollar (range van 2,87 tot 8,04 miljard dollar). De reden daarvan is voornamelijk de gestegen corona-gerelateerde kosten. Denk daarbij ondermeer aan operationele aanpassingen, het opschalen van infrastructuur en het aantal werknemers om aan de toegenomen vraag te voldoen, hogere transportkosten en hogere kosten om het personeel veilig te laten werken of te testen.
Amazon kon alweer uitpakken met verbluffende resultaten over het derde kwartaal en kan als dominante e-commerce speler blijven profiteren van de sterke groeitrends binnen online shopping en digitalisering. We verwachten dat de versnelde groei die e-commerce heeft ondergaan tijdens de pandemie een structureel karakter zal krijgen, waarbij Amazon uitstekend gepositioneerd is. Daarnaast verwachten we ook dat de winstmarge van Amazon hoger kan liggen vanaf het moment dat de coronapandemie achter de rug is. Op langere termijn heeft de groep namelijk ook nog een groeiweg te gaan in de internationale markten en in de uitbreiding binnen nieuwe categorieën (kleding, voeding, B2B, pharma...). AWS blijft een sterke groeier omdat meer en meer bedrijven kiezen voor het cloud-model voor hun IT-toepassingen en dit segment kent beduidend hogere marges. De groep is binnen dit segment ook de absolute marktleider. Het aandeel verloor gisteren tot 2% nabeurs.