di. 10 mei 2022

AMC Entertainment boekte een beter dan verwachte kwartaalomzet en een kleiner verlies, met dank aan de release van big-ticket-films zoals "The Batman" die flink wat mensen naar de zalen lokte. Die bezoekers spendeerden bovendien ook flink tijdens hun bioscoopuitje, waardoor de omzet per bezoeker ondertussen 31% boven het niveau van voor de pandemie staat. Alles bij elkaar leverde dat de groep een omzet op van 785,7 miljoen dollar, terwijl slechts op 743,3 miljoen was gerekend. Het verlies per aandeel was met 52 dollarcent ook kleiner dan de verwachtte 63 dollarcent, aldus financieel-econoom Tom Simonts.
De resultaten samengevat
De totale omzet steeg tot 785,7 miljoen dollar, vergeleken met 148,3 miljoen dollar voor het eerste kwartaal van 2021. Het nettoverlies verbeterde tot 337,4 miljoen dollar, vergeleken met een nettoverlies van 567,2 miljoen dollar voor het eerste kwartaal van 2021. De aangepaste bedrijfskasstroom (EBITDA) verbeterde met 233,0 miljoen dollar tot een verlies van 61,7 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 294,7 miljoen dollar voor het eerste kwartaal van 2021. De beschikbare liquiditeit op 31 maart 2022 bedroeg 1.376,0 miljoen dollar.
AMC ziet heropleving
Deze resultaten weerspiegelen volgens AMC het sterkste eerste kwartaal sinds twee jaar. Bioscoopketens waren bij de grootste slachtoffers van de pandemie, maar AMC ziet nu een heropleving. De zalen worden volgehouden door een gestage stroom van nieuwe releases zoals "Scream", "Uncharted" en "Doctor Strange and the Multiverse of Madness", de nieuwste film in Disneys Marvel Cinematic Universe.
Bioscoopketens doen een extra inspanning om bioscoopbezoekers aan te trekken nu ze het steeds meer moeten opnemen tegen streamingdiensten. Die waren tijdens de sluitingsperiodes een vervanging voor bioscopen en zorgden voor veel content om mensen te vermaken.
AMC is volop bezig met zijn herstel, met een meer dan een vervijfvoudiging van de omzet en een verbetering van de aangepaste bedrijfskasstroom met bijna 80% tegenover een jaar eerder. De groep klopt zichzelf op de borst en merkt op dat gasten de ongeëvenaarde bioscoopervaring die AMC biedt, erkennen. Wanneer Hollywood films uitbrengt die bioscoopbezoekers willen zien, stromen mensen massaal naar de bioscoop om films te zien op de plaats waar ze bedoeld waren om gezien te worden, in de bioscoop, op het grote scherm.
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor de theaterkassa's tijdens de rest van 2022 zijn overigens veelbelovend. Het bedrijf maakt zich op voor de vertoning van Paramount's "Top Gun: Maverick", Marvel's "Black Panther: Wakanda Forever", "Thor: Love and Thunder", “Jurassic World Dominion”, “Lightyear”, en “Minions: The Rise of Gru”. Aan het einde van het jaar zal het hoogtepunt van 2022 “Avatar 2” van James Cameron zijn. Dat is het langverwachte vervolg op wat op het moment van de oorspronkelijke release de best verkochte film aller tijden was. Die blockbusters zijn ook belangrijk voor Kinepolis, die ongetwijfeld ook met veel ongeduld uitkijkt naar de lancering van grootste kijkcijferkanonnen.
AMC-CEO Adam Aron zei dat “de prioriteiten van de groep op het vlak van exploitatie en kapitaalsallocatie ongewijzigd blijven en of we nu onze competenties op het vlak van bioscoopexploitatie of onze ervaring op het vlak van balansbeheer en kapitaalsverhoging als hefboom gebruiken, we zullen doortastende en beslissende acties blijven ondernemen om AMC te versterken voor de toekomst". AMC heeft tot dusver in 2022 950 miljoen dollar opgehaald om schulden te herfinancieren, 10 nieuwe theaters in belangrijke markten gekocht en 28 miljoen dollar geïnvesteerd in goudmijnbouwer Hycroft.
AMC, experimenteert bovendien met ideeën, waaronder het starten van zijn eigen groothandel popcornlijn, NFT's, theaterexclusiviteitsdeals en klanten laten betalen met cryptocurrencies.
