wo. 14 okt 2020

Er werd al maanden naar uitgekeken, maar gisteren was het dan eindelijk zover. Apple stelde zijn nieuwe iPhone voor en die is klaar voor de toekomst gezien de compatibiliteit met 5G. Dat heel wat telecomoperatoren nog niet helemaal klaar zijn voor die toekomst, zullen de fans van het genre waarschijnlijk naast zich neer leggen.
Met de lancering van de iPhone 12 wordt gerekend op de terugkeer van de zogenaamde 'super-cyclus'. Vroeger was de lancering van een nieuwe generatie iPhones telkens goed voor een belangrijke meerverkoop. De laatste jaren was deze dynamiek echter stil gevallen waardoor Apple moest rekenen op nieuwe hardware (AirPods, Watch, …) en diensten (TV, News, Card, Arcade, Fitness, …) om de omzet- en winstmotor in gang te houden. De nieuwe 5G toestellen moeten de Apple-gebruikers nu over de streep trekken om hun oudere toestellen massaal te vervangen. Hoewel het volwaardig 5G signaal in de VS voorlopig enkel in bepaalde stadsdelen van de grote metropolen beschikbaar is, heb je nu tenminste een toestel dat 'future-proof' is. De telecomoperatoren, die druk bezig zijn om hun mobiele netwerk te upgraden, doen in de VS alvast hun duit in het zakje met scherp geprijsde bundels zoals het iPhone 12+ abonnement.
Nieuwigheden
In tegenstelling tot voorgaande jaren waren de meeste details ondertussen al uitgelekt. Apple lanceert 4 nieuwe iPhone 12 modellen die verkrijgbaar zijn in verschillende (geheugen) configuraties. De binnenshuis ontworpen A14 chip is opnieuw het meest indrukwekkende onderdeel van de nieuwe iPhone. De krachtige chip zal de gaming ervaring substantieel verbeteren waardoor dit misschien ook een belangrijk verkoopargument kan worden. Verder zal het nu vooral interessant zijn om te achterhalen welke toeleveranciers profiteren van het nieuwe aanbod. Samsung (scherm), Sony (beeldsensor), STM (sensoren), AMS (3D sensoren) en Dialog (batterijbeheer) zijn enkele van de bedrijven die vermoedelijk onderdelen mogen leveren. Naast de iPhone 12 werd ook de HomePod mini gelanceerd. Dit is de tweede poging van het bedrijf om zich met een smart speaker te nestelen in het huis van zijn klanten.
De naadloze integratie met andere Apple toestellen over het iOS besturingssysteem illustreerde nog maar eens de echte succesformule van het bedrijf namelijk een ongeëvenaarde gebruikservaring waarvoor consumenten met plezier een premie betalen. 'Privacy' was opnieuw een belangrijke rode draad doorheen de presentatie. Tim Cook laat geen moment onbenut om te benadrukken dat de gebruikersdata bij het bedrijf veilig zijn en dus niet verkocht zou worden in ruil voor advertenties.
Iphone als ruggengraat
Apple fans die gisteren zaten te wachten op nieuwe hardware bleven wat op hun honger zitten. In de nabije toekomst worden onder andere MacBooks op basis van eigen Apple chips, een nieuwe koptelefoon (AirPods Studio) en zogenaamde AirTags verwacht. Met de iPhone 12 focust Apple in eerste instantie op de ruggengraat van het bedrijf. Het toestel blijft het toegangsticket tot het Apple ecosysteem als hub om andere toestellen te verbinden en diensten van het bedrijf af te nemen.
Visie KBC Asset Management
Door de spectaculaire herwaardering van het aandeel sinds eind 2018 (toenmalige winst/koers 12) houdt KBC Asset Management zich voorlopig afzijdig. De huidige waardering reflecteert volgens hen voldoende de platform-kwaliteiten van het bedrijf, namelijk de trouwe gebruikers, stabiele inkomsten, uitbreidingsmogelijkheden, … . KBC Asset Management verfijnt wel het model en verhoogt het koersdoel van 108 naar 112 dollar, maar behoudt de “Houden”-aanbeveling.
