vr. 9 aug 2019

De verkoop van smartphones zit al zeven kwartalen op rij in het slop. De voorbije drie maanden werden 331,2 miljoenen toestellen gelever, wat weliswaar iets is meer dan een kwartaal eerder, maar een daling met 3,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de cijfers van IHS Markit Smartphone Intelligence Service. Slechts vier merken binnen de top 10 slaagden erin, om tegen de trend in, groeicijfers voor te leggen. En Apple was daar niet bij. Senior Financial Economist Tom Simonts maakte een overzicht van de belangrijkste cijfers.
Samsung
Samsung was in staat om de leveringen met 6% te verhogen tot 75,1 miljoen stuks per jaar en verstevigde daarmee zijn marktleiderschap. Het wereldwijde marktaandeel steeg tot 23% in het tweede kwartaal, een stijging met 2 procentpunten ten opzichte van een jaar geleden.
Huawei
De ban van de VS tegen Huawei liet zich in de jongste cijfers nog niet optekenen, maar zal dat in het huidige kwartaal waarschijnlijk wel doen. In het tweede kwartaal slaagde Huawei er samen met OPPO, TCL Alcatel en Samsung zelfs in om meer toestellen aan de man te brengen.
Apple
Apple blijft worstelen met de levering van smartphones en keek in het tweede kwartaal tegen een daling met 14,6% aan, tot 35,3 miljoen iPhones. Daardoor verloor het zijn plaats binnen de top 3. Volgens IHS staat Apple nog steeds voor twee belangrijke uitdagingen, nl. een dure prijszetting voor zijn nieuwste modellen en onvoldoende prijselasticiteit in zijn oudere modellen om de verkoop van twee tot drie jaar oude toestellen aan te wakkeren.
Runner ups
- Het Chinese OPPO kende een succesvol kwartaal, met leveringen die 13% zijn gestegen tot 36,2 miljoen stuks. Het bedrijf is een belangrijke partner in Europa bij de uitrol van 5G-netwerken.
- Ook Xiaomi was een “first mover” op vlak van 5G, maar voelt de hete adem van OPPO en Vivo in de nek. In het tweede kwartaal vielen de leveringen licht terug, waardoor het OPPO voor moest laten in de top 5.
- Onderaan de top 10 was TCL Alcatel, waar we onder meer de oude BlackBerry-modellen terugvinden, een opvallende stijger met een toename van 16%. Het marktaandeel van de groep is wel beperkt tot 1%.
Losers
Voor de meeste andere smartphonemerken blijven de bedrijfsomstandigheden moeilijk, met weinig tekenen op herstel. LG Electronics was met 21% een belangrijke verliezer nadat het de 5G-race verloor van Xiaomi, OPPO, OnePlus en Samsung.