wo. 2 okt 2019

Dat met de opwarming van de aarde de oceanen verder zullen vollopen, is al lang geen geheim meer. Maar als de gevolgen zwart op wit in een lijvig rapport van Goldman Sachs wordt neergepend, wordt het plots weer iets tastbaarder. De stijging van de waterniveaus tegengaan is vanzelfsprekend onze eerste opdracht, maar klaar zijn voor als het niet lukt is dat ook. Senior Financial Economist Tom Simonts ging op zoek naar bedrijven die een dam kunnen opwerpen tegen oprukkende oceanen.
New York, Tokio en Lagos onder water
Het rapport van Goldman Sachs over de impact van de klimaatverandering op steden over de hele wereld is kristalhelder: de toename van het aantal stormen in combinatie met hun groeiende omvang, de hogere temperaturen en de gestegen zeespiegels, stuk voor stuk het gevolg van de klimaatverandering, zijn een aanzienlijk risico voor een aantal van de grootste steden ter wereld. New York, Tokio en Lagos worden als eerste genoemd, maar meer algemeen merkt Goldman Sachs op dat 40% van de wereldbevolking op minder dan 100 km van een kustlijn woont en 1 op 10 leeft in gebieden op minder dan 10 meter boven de zeespiegel.
"Ondanks de onzekerheid over de timing en de omvang van de impact, kan het voor sommige steden verstandig zijn om nu te beginnen met investeren in aanpassing", zegt Goldman Sachs, en voegt eraan toe dat "stedelijke aanpassing een van de grootste infrastructurele ontwikkelingen in de geschiedenis zou kunnen aandrijven".
Dammen en dijken
Het gevecht van de mens tegen de zee wordt al eeuwenlang gevoerd, onder meer in Nederland. Niet toevallig dus bevinden zich in de lage landen enkele van de wereldspelers op het vlak van baggeren en terugwinning van zee, maar ook elders in de wereld gaan bedrijven de zee te lijf. Hieronder alvast enkele van de belangrijkste; sommige zijn beursgenoteerd, sommige maken deel uit van een beursgenoteerd bedrijf en nog andere zijn in privéhanden.
- De beursgenoteerden
- Royal Boskalis Westminster (Nederland)
- Great Lakes Dredge & Dock Company (VS)
- National Marine Dredging (VS, genoteerd in Dhubai)
- Hyundai Engineering and Construction (Zuid-Korea)
- Onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf
- DEME (Belgie): onderdeel van bouwgroep CFE die op zijn beurt deel uitmaakt van de portefeuille van de Antwerpse investeerder Ackermans & van Haaren
- Van Oord Dredging and Marine Contractors (Nederland): In handen van NPM Capital en BAM
- In privéhanden
- Jan De Nul (Belgie)
- China Harbour Engineering Company (China)
- Weeks Marine (VS)
Wat zegt KBC Securities?
- Analist Bart Cuypers over DEME (via CFE): "Op het huidige prijsniveau is CFE interessant, waarbij het bijkomende cashflowpotentieel van de nieuwe generatie Orion- en Spartacus-schepen nog niet volledig tot uiting komt. De orderportefeuille is verder goed gevuld, met een uitstekende positie in een snel groeiende offshore windmarkt. De vloot is over het algemeen betrekkelijk jong, wat het mogelijk moet maken om de investeringen in 2020 en waarschijnlijk in 2021 tijdelijk te vertragen, waardoor een verbetering van de vrije kasstroom/nettoschuld mogelijk wordt." Het advies voor CFE is bij KBCS "Kopen”, het koersdoel bedraagt 110 euro.
- Analist Bart Cuypers over Boskalis: "2019 betekent een omslagpunt voor Boskalis, met een groot opwaarts potentieel in Offshore Oil & Gas na jaren van uitgestelde investeringen (hoewel het herstel in offshore langzaam verloopt), een goede positie in de groeiende FPSO-markt en een voorzichtig positieve verschuiving in de lopende aanbestedingen voor baggerwerkzaamheden. Het advies voor Boskalis is bij KBCS "Opbouwen”; het koersdoel bedraagt 22 euro.
