wo. 20 apr 2022
16:35

Netflix rapporteert voor eerst sinds meer dan 10 jaar daling van aantal abonnees
- Volgens streamingdienst Netflix droegen de oorlog in Oekraïne en hevige concurrentie in het voorbije kwartaal toe tot een verlies van abonnees, de eerste keer in meer dan een decennium. De groep voorspelde ook grotere verliezen in de toekomst, wat een abrupte verandering is voor een streamingbedrijf dat floreerde tijdens de pandemie. Netflix verloor in het eerste kwartaal 200.000 abonnees en bleef daarmee ver achter bij zijn prognose om 2,5 miljoen abonnees toe te voegen. Het stopzetten van de dienst in Rusland na de invasie van Oekraïne eiste zijn tol, wat resulteerde in het verlies van 700.000 abonnees. Wall Street stuurde het Netflix-aandeel dinsdag na de bel 26% naar beneden en veegde ongeveer 40 miljard dollar van zijn beurswaarde weg. Sinds het bedrijf in januari waarschuwde voor een zwakke groei van het aantal abonnees, heeft het bijna de helft van zijn waarde verloren.
IBM verwacht ondanks Rusland hoogste groeiprognose voor zijn omzet in 2022 te halen
- Technologiebedrijf IBM verwacht de hoogste groeiprognose voor zijn omzet in 2022 te halen, ook al wees het op een omzetdaling van 300 miljoen dollar als gevolg van de opschorting van zijn activiteiten in Rusland. Servers van IBM, Dell Technologies en Hewlett Packard Enterprise domineren de markt in Rusland. IBM schortte zijn activiteiten in maart op na de inval van Moskou in Oekraïne. De impact van Rusland komt neer op minder dan "een half procent" van de totale omzet vorig jaar, zei Chief Financial Officer James Kavanaugh, maar hij voegde eraan toe dat IBM een impact van 200 miljoen dollar verwacht op de winst van 2022. De totale omzet steeg in het eerste kwartaal met 8% tot 14,20 miljard dollar, waarmee de ramingen van 13,85 miljard werden overtroffen. De aangepaste winst van 1,40 dollar per aandeel overtrof ook de verwachtingen van 1,38 dollar.
Lagere jaarwinstverwachting Johnson & Johnson en niet langer prognose voor COVID-19-vaccin
- Geneesmiddelenfabrikant Johnson & Johnson verlaagde zijn winstverwachting voor het hele jaar en zei dat het niet langer een prognose kon geven voor de verkoop van zijn COVID-19-vaccin vanwege de onzekerheid over de vraag en het aanbodoverschot van andere injecties. De totale omzet over het eerste kwartaal van 23,43 miljard dollar bleef achter bij de ramingen 23,61 miljard. Exclusief posten verdiende het bedrijf in het voorbije kwartaal 2,67 dollar per aandeel, waarmee het wel de marktverwachting van 2,56 per aandeel versloeg.
Hasbro ging onder de lat, maar verhoogde de winstprognose
- De omzet van speelgoedproducent Hasbro steeg in het voorbije kwartaal met 4% tot 1,16 miljard dollar, gestimuleerd door de vraag naar speelgoed gebaseerd op "Spider-Man: No Way Home" en naar rollenspellen "Magic: The Gathering" en "Dungeons & Dragons". Hasbro rapporteerde een aangepaste nettowinst van 57 dollarcent per aandeel en bleef daarmee onder de verwachting van 61 dollarcent. Hasbro zal zijn prijzen verder moeten verhogen om de stijgende kosten het hoofd te bieden en verhoogde zijn prognose voor de groei van de bedrijfswinst voor het boekjaar 2022 naar midden- en ééncijferige groei, terwijl het eerder uitging van een stijging met slechts ééncijferige cijfers.
Beter dan verwachte kwartaalcijfers voor Halliburton
- Oliedienstenbedrijf Halliburton boekte in het afgelopen kwartaal een aangepast nettoresultaat van 314 miljoen dollar, of 35 dollarcent per aandeel, vergeleken met 170 miljoen, of 19 dollarcent per aandeel, een jaar geleden. Analisten hadden een winst van 34 dollarcent per aandeel verwacht. Het bedrijf verhoogde de prognose voor de uitgaven van klanten in Noord-Amerika, omdat een opleving van de olie- en gasprijzen de vraag stimuleerde. De hoge olieprijzen hebben de booractiviteit gestimuleerd, waardoor het aantal booreilanden in de VS aan het eind van het eerste kwartaal was opgelopen tot 673, een stijging van bijna 15% ten opzichte van eind 2021.
Uber, Lyft en Disney zien af van mondmaskerverplichting
- Uber Technologies en Lyft hebben de mondmaskerverplichting in de Verenigde Staten laten vallen nu het aantal COVID-19-gevallen sterk is gedaald van hun januari piek. Voor Walt Disney is het dragen van maskers voortaan optioneel zijn voor volledig gevaccineerde bezoekers op zijn binnen- en buitenlocaties en transportfaciliteiten. Het adviseerde gasten die niet volledig gevaccineerd zijn om gezichtsbedekking te blijven dragen op alle binnenlocaties en afgesloten transport.