wo. 13 jul 2022
15:00

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste bedrijfsnieuws in Amerika.
Twitter trekt naar rechtbank tegen beslissing Musk om overname af te blazen
- Zoals verwacht wil Twitter via de rechtbank Elon Musk verplichten om door te zetten met het bod van 44 miljard dollar op het bedrijf. De Tesla-topman gooide het voorbije weekend, evenmin onverwacht, de handdoek in de ring. "Musk gelooft blijkbaar dat hij - in tegenstelling tot elke andere partij die onderworpen is aan het Delaware-contractenrecht - vrij is om van gedachten te veranderen, het bedrijf naar de prullenbak te verwijzen, de activiteiten te verstoren, aandeelhouderswaarde te vernietigen, en weg te lopen," aldus de klacht. Het Twitter-aandeel noteert momenteel op 34 dollar, flink onder de biedprijs van 54,20 dollar.
Canoo haalde broodnodige bestelling binnen bij Walmart
- Opsteker van formaat voor EV-producent Canoo die een bestelling voor ten minste 4.500 van zijn nog te produceren elektrische bestelwagens binnenkreeg van Walmart. Het order kan uitgebreid worden tot 10.000 voertuigen. Een welgekomen inkomstenstroom voor het bedrijf dat bij de cijfers over de eerste drie maanden liet weten dat er substantiële twijfel bestaat over het vermogen van het bedrijf om door te kunnen gaan.
Peloton bouwt toestellen voortaan niet meer zelf
- In een poging om de verliescijfers te verkleinen kondigde Peloton aan dat het niet langer zelf zijn toestellen zal bouwen en daarvoor nog meer zal rekenen op zijn partnership met het Taiwanese Rexon International. Die laatste wordt daarmee de belangrijkste producent van Peloton-toestellen.
Gap ontslaat CEO Sonia Syngal
- Kledingbedrijf Gap ontslaat zijn CEO Sonia Syngal. Ze kwam twee jaar geleden aan het roer van het bedrijf dat zich aan de vooravond van de pandemie al in woelig water bevond. Syngal slaagde er echter niet in om het tij te keren en wordt nu bedankt voor bewezen diensten. Analisten van Wells Fargo aarzelden niet om op het nieuws het koopadvies voor de aandelen in te trekken, omdat het niet langer een aandeel kan aanbevelen van een bedrijf dat met zoveel interne uitdagingen kampt.
Alphabet’s YouTube TV bereikte kaap van 5 miljoen betalende abonnees
- Alphabet’s YouTube TV nam de kaap van 5 miljoen betalende abonnees. Dat zei Chief Product Officer Neal Mohan tijdens de Brainstorm Tech-conferentie van Fortune. YouTube TV werd in 2017 gelanceerd. Concurrent Hulu van Disney rapporteerde in april 4,1 miljoen abonnees voor zijn internettelevisiediensten Hulu+.
Microsoft zou 1% van personeelsbestand schrappen
- Volgens mediaberichten slankt Microsoft zijn personeelsbestand af. Op een totaal van 180.000 zouden iets minder dan 1% van de banen geschrapt worden tegen de achtergrond van een groeiende economische onzekerheid. In een reactie liet Microsoft weten dat inderdaad een kleine hoeveelheid banen werden geschrapt. “Zoals alle bedrijven, evalueren wij onze zakelijke prioriteiten op regelmatige basis, en maken structurele aanpassingen dienovereenkomstig," aldus Microsoft. "We zullen het komende jaar blijven investeren in ons bedrijf en het personeelsbestand in het algemeen uitbreiden."
Disney sluit advertentieovereenkomst met The Trade Desk
- Disney heeft een advertentieovereenkomst gesloten met The Trade Desk. Volgens de overeenkomst zal het mogelijk worden om geautomatiseerde advertenties te richten op zowel het lineaire aanbod van Disney als op de streamingdiensten Hulu, ESPN+, ABC, Freeform, ESPN, National Geographic en FX. Onafhankelijk van deze overeenkomst werkt Disney ook aan een formule voor Disney+ waarop advertenties zullen draaien.
Servicenow onder druk op Wall Street
- Servicenow kwam onder druk te staan op Wall Street nadat diens CEO tijdens een interview op CNBC waarschuwde dat technologiebedrijven het moeilijk zullen hebben met de sterke dollar in een macro-economische omgeving die sowieso al voor druk zorgt. "Je gaat nu de tegenwind van de dollar zien ten opzichte van bekende technologiemerken," voegde de CEO eraan toe. "Niemand zal de valuta op dit moment kunnen ontlopen."
Omzet van PepsiCo steeg in tweede kwartaal
- De omzet van PepsiCo steeg in het tweede kwartaal met 5,2% tot 20,23 miljard dollar, beter dan verwacht. PepsiCo verhoogde doorheen zijn assortiment weliswaar zijn verkoopprijzen, maar tegen de achtergrond van de gestegen prijzen voor ingrediënten, verpakking en transport hield de groep wel minder over per verkochte dollar. Dat vertaalde zich in een margedaling die, vooral ook als gevolg van een uitzonderlijke kost verbonden aan de Russische activiteiten, voor een winstdaling met 40% zorgde. Per aandeel deed de groep het met 1,86 dollar wel beter dan verwacht.