do. 4 aug 2022

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste bedrijfsnieuws in Amerika.
Exclusief eenmalige posten rapporteert CVS Health winst per aandeel van 2,40 dollar
- Exclusief éénmalige posten rapporteerde CVS Health over het tweede kwartaal een winst per aandeel van 2,40 dollar, boven de analistenverwachting van 2,17 dollar. De totale omzet steeg tot 80,64 miljard dollar, vergeleken met de ramingen van 76,37 miljard dollar. CVS verhoogde zijn aangepaste winstverwachting van 8,20 - 8,40 dollar per aandeel naar 8,40 - 8,60 dollar per aandeel.
Thoma Bravo neemt Ping Identity over voor 2,4 miljard dollar
- Thoma Bravo gaat Ping Identity overnemen voor 2,4 miljard dollar. Thoma Bravo, dat meer dan 103 miljard dollar aan activa onder beheer heeft, zal 28,50 dollar bieden voor elk aandeel van Ping Identity, wat een premie betekent van 63% ten opzichte van de laatste slotkoers van het bedrijf. Afzonderlijk rapporteerde Ping Identity trouwens een omzet van 72 miljoen dollar in het tweede kwartaal.
Kwartaalomzet van Regeneron daalt met 44% tot 2,86 miljard dollar
- De kwartaalomzet van Regeneron daalde met 44% tot 2,86 miljard dollar, maar kwam hoger uit dan de gemiddelde verwachting van analisten van 2,80 miljard dollar. De prestaties van oogmedicijn Eylea zijn opmerkelijk, ondanks de bezorgdheid van analisten over de concurrentie van Vabysmo van Roche Holding en de lage waarschijnlijkheid van succes in de lopende proeven met hoge doses Eylea in twee chronische oogziekten.
Yum Brands mist kwartaalverwachtingen voor winst
- Yum Brands miste de kwartaalverwachtingen voor de winst, omdat hogere kosten voor ingrediënten, arbeid en verpakkingsmateriaal een hap namen uit de winst van de Pizza Hut eigenaar. De netto kwartaalwinst daalde met 43% tot 224 miljoen dollar. De vergelijkbare omzet steeg met 1%, waarbij Taco Bell een beter dan verwachte 8% stijging boekte en de dalingen bij KFC en Pizza Hut goedmaakte. Exclusief éénmalige lasten, verdiende Yum 1,05 dollar per aandeel voor het tweede kwartaal, vergeleken met schattingen van 1,09 dollar per aandeel.
The New York Times voorspelt daling van reclame-inkomsten voor derde kwartaal
- The New York Times voorspelt een daling van de reclame-inkomsten voor het derde kwartaal, omdat merken bezuinigen op advertentie-uitgaven in het licht van de wereldwijde economische uitdagingen. The Times noteerde een daling van 2,4% in digitale advertentie-inkomsten voor het tweede kwartaal. De omzet bedroeg 555,7 miljoen dollar voor het kwartaal, terwijl analisten 552,20 miljoen hadden verwacht. The Times voegde netto 180.000 digitale abonnees toe in de laatste periode, een daling ten opzichte van de 387.000 abonnees in het eerste kwartaal.
Stijgende grondstofkosten en hoge promoties knaagden aan marges van Under Armour
- De stijgende grondstofkosten en hoge promoties om de vraag te ondersteunen knaagden aan de marges van Under Armour. De sportkledingfabrikant verlaagde daarom zijn winstverwachting. Het verwacht nu dat de aangepaste jaarwinst tussen de 0,47 en 0,53 dollar per aandeel zal bedragen, vergeleken met een eerdere prognose van 0,63 tot 0,68 dollar per aandeel. De omzet voor het eerste kwartaal van fiscaal 2023 kwam uit op 1,35 miljard dollar en versloeg wel de ramingen met 20 miljoen dollar. Ook de winst per aandeel kwam in lijn met de verwachtingen op 0,03 dollar.
Goedkeuring uit VK voor NortonLifeLocks 8,6 miljard dollar overname van rivaal Avast
- NortonLifeLock's 8,6 miljard dollar overname van rivaal Avast kreeg voorlopige goedkeuring van Groot-Brittannië. Daarmee werd de laatste hindernis voor het creëren van een reus in consumentenbeveiligingssoftware overwonnen. Avast aandelen werden naar een historisch hoogtepunt gestuurd.
Moderna handhaaft verkoopprognose voor COVID-19-prik voor hele jaar op 21 miljard dollar
- Moderna handhaaft zijn verkoopprognose voor de COVID-19-prik voor het hele jaar op 21 miljard dollar, ondanks de aankondiging van een nieuwe 1,74 miljard dollar deal met de Amerikaanse overheid voor 66 miljoen Covid-19 boosterdoses vorige week. Dat is het gevolg van een daling van het aantal bestellingen uit landen met lage en middeninkomens via het internationale COVAX-programma voor het delen van vaccins. Moderna genereerde 4,7 miljard dollar omzet voor het kwartaal, een stijging van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste winst bedroeg 5,24 dollar per aandeel. Het bedrijf kondigde ook een aandeleninkoopplan van 3 miljard dollar aan.
Match Group meldt slechte cijfers bij Tinder én van Tinder-CEO Renate Nyborg
- Het aandeel van Match Group, de eigenaar van dating apps Tinder, Hinge en OkCupid, verliest 21% na slechte cijfers bij Tinder én het verplichte vertrek van Tinder CEO Renate Nyborg. Match kampt met de sterke dollar, een daling van het aantal betalende abonnees in sommige apps en een dalende vraag na topjaar 2021. Het verlaagde de omzetverwachting voor het huidige kwartaal tot 790 à 800 miljoen dollar, drie maanden nadat CEO Shar Dubey er de brui aan gaf. De groep zal minder personeel aanwerven dan gedacht en de marketinguitgaven verlagen, maar dat maakt de haalbaarheid van de omzetverwachtingen voor 2022 moeilijker. Sectorgenoot Bumble verloor bijna 4%.
eBay verlaagt jaarvooruitzichten
- Onlineveilinghuis ebay verlaagde de jaarvooruitzichten na een verlies van 531 miljoen dollar in het tweede kwartaal, wat door CEO Iannone nochtans als “een sterk kwartaal” werd omschreven. Niettemin daalde het aantal actieve kopers van 156 naar 138 miljoen stuks. Maar analisten hadden op erger gemikt, zodat de omzetdaling van 2,7 naar 2,4 miljard dollar alsnog tot een stabiele aangepaste winst op jaarbasis van 0,99 dollar per aandeel leidde. Voor heel 2022 wordt op 9,6 à 9,9 miljard dollar omzet gemikt, met een aangepast verlies per aandeel van 3,95 à 4,10 dollar per aandeel. Dat is beter dan de eerder verhoopte 10,3 à 10,5 miljard dollar omzet en 3,90 à 4,10 dollar winst per aandeel.
Walmart schrapt ongeveer 200 banen
- Walmart gaat ongeveer 200 banen schrappen. "We zijn onze structuur aan het updaten om duidelijkheid te bieden en het bedrijf beter te positioneren voor een sterke toekomst," aldus het bedrijf. Het investeert en creëert wel banen in eCommerce, technologie, gezondheid & wellness sectoren.
Kwartaalomzet van Booking Holdings stijgt tot 4,29 miljard dollar, maar mist analistenramingen
- Onlinereisbureau Booking Holdings zag zijn kwartaalomzet stijgen tot 4,29 miljard dollar, maar miste daarmee wel de analistenraming van 4,32 miljard dollar. Exclusief posten bedroeg de winst 776 miljoen dollar, of 19,08 dollar per aandeel, waarmee de raming van 17,57 dollar per aandeel werd overtroffen. Het bedrijf rapporteerde een stijging van 57% in bruto reisboekingen, maar zei dat de groei aan het begin van het huidige kwartaal gematigd was. Wereldwijde annuleringen van vluchten en lange wachttijden op luchthavens schrikken reizigers af.
Costco meldt netto-omzet van 16,85 miljard dollar voor juli
- Costco Wholesale Corporation meldde een netto-omzet van 16,85 miljard dollar voor de retailmaand juli. Dat is een stijging met 10,8% ten opzichte van 15,21 miljard dollar vorig jaar. Voor de achtenveertig weken eindigend op 31 juli 2022 meldde het bedrijf een netto-omzet van 205,19 miljard dollar, een stijging met 16,4% ten opzichte van 176,30 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar.
Lucid halveert productiedoelstellingen voor 2022 tot 6000 à 7000 stuks
- Lucid halveerde (!) de productiedoelstellingen voor 2022 tot 6000 à 7000 stuks, tegenover 37.000 reservaties. Het leverde wel 679 auto's in het tweede kwartaal, goed voor 97,3 miljoen dollar omzet. Betere wagen dan Tesla, maar opschalen is een specialiteit van Elon Musk.
Autobouwer Fisker klopt omzetverwachting met 150%
- Dé meest indrukwekkende verrassing stond vannacht op naam van autobouwer Fisker. Die klopt de omzetverwachting met 150% (!): geen 4.000 dollar zoals verwacht, wel 10.000 dollar. Het bedrijf heeft een marktwaarde van 3,1 miljard dollar.
Mercadolibre ziet omzet met 57% groeien
- Mercadolibre klokte 6,5% hoger af tijdens beurstijd, maar zeer sterke resultaten deden er nabeurs nog eens 12%. De omzet steeg met 57% op jaarbasis, zodat de brutomarge aantrok van 44,3% vorig jaar tot 49,4%. Het totale betaalvolume ging er zelfs met 87% op vooruit, met een groei van 189% in digitale betalingen. Het aantal fintech gebruikers klom tot 32,8 miljoen stuks, terwijl het bruto handelsvolume aandikte met 26% op jaarbasis dankzij 40,8 miljoen unieke kopers. Eén en ander duwde de winst per aandeel met 77% hoger op jaarbasis.