vr. 19 aug 2022
15:00

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste bedrijfsnieuws in Amerika.
Estée Lauder legt jaarverwachting onder marktverwachting
- De omzet van Estée Lauder groeide in het boekjaar 2022 autonoom met 8% tot 17,74 miljard dollar, ondanks de COVID-19-situatie in China. De aangepaste winst per aandeel voor het volledige jaar bedroeg 7,24 dollar, wat neerkomt op 0,42 dollar voor het laatste kwartaal. Dat was ongeveer een derde beter dan de verwachte 0,32 dollar per aandeel. Vooruitblikkend verwacht Estée Lauder een aangepaste winst per aandeel van 7,39 tot 7,54 dollar voor het lopende boekjaar, wat ruim onder de huidige analistenraming ligt.
Kohl’s verlaagt omzet- en winstverwachtingen voor volledig jaar
- Kohl's verlaagde zijn omzet- en winstverwachtingen voor het volledige jaar, gedrukt door hogere kortingen en hogere kosten. De Amerikaanse warenhuisketen sloot zich aan bij Target en Best Buy om te waarschuwen voor een winstdaling, nu de hoge inflatie de Amerikanen huiverig maakt om hun portemonnee te openen voor kleding en andere discretionaire goederen. Kohl's verwacht nu voor 2022 een winst per aandeel van 2,80 tot 3,20 dollar, vergeleken met de eerder geraamde 6,45 tot 6,85 dollar en de marktverwachting van 4,06 dollar.
Applied Materials stelt gerust met kwartaalrapport
- Met een sterke omzetverwachting nam halfgeleiderfabrikant Applied Materials gisteren de vrees voor een groeivertraging weg. Het bedrijf boekte een record kwartaalomzet van 6,52 miljard dollar, wat hoger was dan de verwachtingen van 6,28 miljard. Het bedrijf verwacht voor het lopende kwartaal een omzet van 6,65 miljard dollar, plus of min 400 miljoen dollar, vergeleken met de 6,57 miljard die door analisten werd geraamd.
Beter dan verwachte cijfers geven Wolfspeed vleugels
- Nog in de halfgeleider stelde ook Wolfspeed duidelijk gerust met beter dan verwachte kwartaalcijfers. De CEO van de groep deed er nog een schepje bovenop en herhaalde ‘bemoedigd’ te zijn over de vooruitzichten van de industrie voor toekomstige groei en de activiteit die hij ziet in de eindmarkten.
MercadoLibre lanceert eigen cryptomunt
- De Zuid-Amerikaanse e-commercegigant MercadoLibre kondigde de creatie aan van een nieuwe cryptomunt, MercadoCoin. Die zal in Brazilië beschikbaar zijn als onderdeel van zijn loyaliteitsprogramma. Klanten zullen MercadoCoins verdienen als cashback bij het kopen van producten op het e-commerce platform.
Ryan Cohen verkocht volledig belang in Bed Bath & Beyond
- Zoals eerder aangegeven heeft aandeelhoudersactivist Ryan Cohen met zijn RC Ventures het volledige belang in Bed Bath & Beyond gedumpt voor 189,3 miljoen dollar. Dat levert de man 68,1 miljoen dollar winst op of een rendement van 56% over 7 maanden. Retailbeleggers zorgden de voorbije dagen voor een vloedgolf aan volume in de aandelen en een stratosferische stijging van de koers.
Home Depot betaalt voor 142ste kwartaal op rij kwartaaldividend
- Home Depot zal zijn aandeelhouders voor het tweede kwartaal een dividend betalen van 1,90 dollar per aandeel. Het is het 142ste kwartaal op rij dat een dividend in contanten wordt uitgekeerd. De groep kondigde tevens aan dat de Raad van Bestuur het licht op groen zette voor een aandeleninkoopprogramma van 15 miljard dollar.
Robinhood zag in juli stijging met 16% van de activa onder beheer
- Robinhood rapporteerde enkele maandcijfers voor juli, waaronder een stijging van de activa onder beheer (assets under custody of AUC) met 16% tot 74,6 miljard dollar. De totale handelsvolumes daalden de voorbije maand licht ten opzichte van juni. Voor aandelen gaat het om een daling met 3%, voor optiecontracten een daling met 2% en voor cryptomunten een daling met 1%.
Keurig Dr Pepper zou energiedrankproducent Vital Pharmaceuticals willen overnemen
- Keurig Dr Pepper is volgens Bloomberg in gesprek om Vital Pharmaceuticals, de maker van Bang Energy-drankjes, te kopen. Vital Pharmaceuticals zou volgens mediaberichten op 2 tot 3 miljard dollar kunnen worden gewaardeerd.
Snap investeert niet verder in ontwikkeling van Pixy
- Snap, eigenaar van Snapchat, stopt volgens de Wall Street Journal met de verdere ontwikkeling van zijn Pixy vliegende selfie-drone. De huidige generatie die 230 dollar kost, zal in zijn huidig formaat wel verkocht blijven worden.