di. 7 dec 2021
14:19

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste bedrijfsnieuws in Amerika.
Intel zou Mobileye medio 2022 naar beurs brengen
- Intel is volgens mediaberichten van plan om zijn zelfrijdende auto-eenheid Mobileye medio 2022 naar de beurs te brengen, een deal die de Israëlische dochter zou kunnen waarderen op meer dan 50 miljard dollar. Intel zou bij de operatie niet van plan zijn om zijn meerderheidsbelang in Mobileye van de hand te doen of af te stoten. Intel kocht Mobileye in 2017 voor 15,3 miljard dollar.
Signature Bank krijgt plaats binnen S&P500
- Per 20 december wordt Signature Bank (koers aandeel: +1,8%), samen met SolarEdge Technologies en FactSet Research Systems opgenomen in de S&P 500. Ze nemen de plaats in van Leggett & Plat en Western Union die voortaan genoegen moeten nemen met een plaats in de S&P MidCap 400.
Amerikaanse beurswaakhond start onderzoek bij Lucid Group en Tesla
- EV-bouwer Lucid Group (koers aandeel: -5%) kreeg op 3 december een dagvaarding in de bus van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission in verband met een onderzoek naar zijn blanco cheque-deal. "Het onderzoek lijkt betrekking te hebben op de bedrijfscombinatie tussen het bedrijf (Churchill Capital Corp. IV) en Atieva (de vroegere naam van Lucid) en bepaalde projecties en verklaringen," zei Lucid. Ook andere EV-bedrijven die naar de beurs trokken liggen onder vuur door de overheid, onder meer over verklaringen die werden afgelegd in de aanloop naar de beursgang.
De Amerikaanse beurstoezichthouder heeft ook een onderzoek geopend naar Tesla (koers aandeel: -0,6%) over een klokkenluidersklacht dat het bedrijf zijn aandeelhouders en het publiek niet naar behoren heeft geïnformeerd over brandrisico's in verband met gebreken aan zonnepaneelsystemen gedurende meerdere jaren. Het onderzoek verhoogt de druk op 's werelds meest waardevolle autofabrikant, die al wordt geconfronteerd met een federaal veiligheidsonderzoek naar ongevallen met zijn bestuurdersassistentiesystemen.
Jack in the Box neemt Del Taco Restaurants over
- De Amerikaanse hamburger restaurantketen Jack in the Box neemt Del Taco Restaurants over voor 455,3 miljoen dollar. Voor elk Del Taco-aandeel legt Jack in the Box 12,51 dollar in contanten op tafel, wat een premie is van meer dan 66% ten opzichte van de slotkoers op vrijdag. Jack in the Box verwacht dat de overeenkomst onmiddellijk zal bijdragen tot de winst, en voegt eraan toe dat het gecombineerde bedrijf tegen het einde van het fiscale jaar 2023 ongeveer 15 miljoen aan besparingen zou realiseren door middel van een efficiëntere toeleveringsketen en digitaleefficiëntie.
VS verzet zich tegen overname Arm door Nvidia
- Volgens de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) kan de concurrentie op de ontluikende markten voor chips in zelfrijdende auto's en een nieuwe categorie netwerkchips worden geschaad door de overname van Arm door Nvidia (koers aandeel: -2,1%). Volgens de FTC, die vorige week een rechtszaak aanspande tegen de deal, zou de overname de concurrentie schaden omdat honderden chipbedrijven die op Arm vertrouwen, zouden aarzelen om nauw met het Britse bedrijf te blijven samenwerken uit vrees dat Nvidia toegang zou krijgen tot hun productplannen.
Rohingya-vluchtelingen uit Myanmar klagen Meta Platforms aan
- Rohingya-vluchtelingen uit Myanmar klagen Meta Platforms, voorheen bekend als Facebook, aan voor 150 miljard dollar vanwege beschuldigingen dat het socialemediabedrijf geen actie heeft ondernomen tegen anti-Rohingya haatzaaiende uitlatingen die hebben bijgedragen aan geweld.
Amerikaanse luchtvaartindustrie bezorgt over veiligheid luchtvaart door gebruik 5G
- De Amerikaanse luchtvaartindustrie zei maandag dat nieuwe voorzorgsmaatregelen die AT&T en Verizon Communications hebben aangeboden, onvoldoende zijn om de bezorgdheid over de veiligheid van de luchtvaart weg te nemen die is ontstaan door het geplande gebruik van C-Band-spectrum voor draadloze 5G. De Aerospace Industries Association verklaarde dat de telecomplannen “ontoereikend en veel te beperkt zijn om de veiligheid en economische vitaliteit van de luchtvaartindustrie te garanderen”. De industrie en de Federal Aviation Administration (FAA) hebben hun bezorgdheid geuit over mogelijke interferentie van 5G met gevoelige vliegtuigelektronica zoals radiohoogtemeters.