• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

do. 11 feb 2021

11:05

Beter dan verwachte kwartaalresultaten voor Pernod Ricard

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

​Pernod Ricard rapporteerde vandaag resultaten voor de eerste helft van zijn gebroken boekjaar 2021, waarbij de organische omzetkrimp uitkwam op 3,9%. Dat betekent dat de krimp in het tweede kwartaal slechts 2,4% bedroeg, terwijl analisten op 5,2% hadden gerekend. De operationele winst daalde organisch met 2,4% in de eerste jaarhelft, flink beter dan de verwachte krimp met 7,9%.

 De beter dan verwachte resultaten komen voor KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte niet geheel onverwacht, nadat ook concurrent Diageo ijzersterke resultaten kon voorleggen voor het vierde kwartaal, met een organische groei van 1%.

Regionaal plaatje

In de eerste jaarhelft was het vooral een sterke prestatie in Amerika (het volledige continent) die zorgde voor de goede resultaten. Hier slaagde Pernod er zelfs in om 2% groei neer te zetten. Vooral de VS kon meer genieten van de dranken van het bedrijf, maar de verkoop in de zogenaamde travel retail (vooral tax-free winkels op luchthavens), wat voor Pernod een belangrijk kanaal is, viel sterk terug. Reizigers kopen op de lucthaven immers al eens een specialere of duurdere fles, al dan als geschenk. 

In Europa (-5%) waren o.a. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Polen sterke markten, maar er waren meer negatieve impacten in pakweg Spanje en Frankrijk. Ook de travel retail viel sterk terug.

In Azië en de rest van de wereld waren er opvallend sterke markten, zoals China en Turkije, waar Pernod meer dan 10% groei kende, maar zwakke markten en ook de tegenvallende prestaties van de travel retail sloegen een deuk van 6% in de omzet van deze uitgebreide regio ten opzichte van een jaar eerder. Tekenen van herstel in India en China waren vooral verantwoordelijk voor de verbetering in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste.

Per merk

Vooral de strategische internationale merken kregen klappen, wat te wijten is aan de terugval in de travel retail. Bepaalde merken konden toch groeien, zoals Malibu, Jameson en Glenlivet. Lokale strategische merken kregen ook klappen, aangedreven door Seagram Indische whisky en Seagram gin in Spanje.

Anderzijds konden de strategische wijnen een bescheiden groei neerzetten, met dank aan Campo Viejo en Brancott Estate. De pluim gaat evenwel naar de zogenaamde 'specialty brands'; die pareltjes konden samen een winst van 22% optekenen.

Drie winnaars op vier

Van de vier 'must win'-markten van Pernod Ricard zijn er drie die een positief resultaat wisten neer te zetten:

  • De eerste, de VS, kende een groei van 5%. Dit was ook voor concurrent Diageo een sterke markt. KBC AM ziet dat de verkoop van alcoholhoudende dranken er - ondanks de social distancing-maatregelen - sterk bleef tijdens de gezondheidscrisis. Ook e-commerce kreeg er een sterke boost met een groei van 84%.
  • In China, de tweede 'must win'-markt kon Pernod in de eerste helft van het gebroken boekjaar tot zelfs 13% groeien. Na een heel strikte lockdown lijken grote delen van het land opnieuw helemaal open.
  • India kwam iets later dan andere delen van de wereld met een strikte lockdown, maar in het tweede kwartaal werden de beperkingen op samenkomsten lichter en kon Pernod er 2% groeien.
  • De laatste 'must win'-markt is de travel retail. Het internationale luchtverkeer is nog altijd sterk teruggevallen en zo ook de omzet van Pernod in dit kanaal (-57%). Een paar kleine lichtpuntjes zijn de belastingsvrije eilanden, zoals Hainan in China en Jeju in Zuid-Korea.

 Vooruitzichten

Voor het komende jaar verwacht de groep opnieuw een organische omzetgroei. De travel retail en uitgaansgelegenheden blijven wel nog sterk geraakt en de onzekerheden zullen aanhouden. De vergelijkingsbasis is evenwel lager. De kracht in de VS, China en India zou volgens KBC AM de winst moeten drijven.

De visie van KBC Asset Management

Analist Bob Van Leemputte zag een sterk kwartaal van Pernod, waarvan het aandeel helaas niet kon profiteren. Mogelijk waren de onderliggende verwachtingen al opgetrokken, na de goede resultaten van concurrent Diageo.

Vanaf het vierde kwartaal van het boekjaar ziet KBC AM opnieuw een stevige groei voor Pernod. In dat kwartaal zal de vergelijkingsvoet in verschillende delen van de wereld lager zijn, omdat de lockdowns toen het meest strikt waren.

Bovendien is het niet onwaarschijnlijk dat de horeca met een vooruitgang in de vaccinatiecampagnes en warmer weer opnieuw de deuren kan openen en mensen opnieuw gaan reizen, wat de krachtige groei van het bedrijf zou doen terugkeren. Al liggen die reizen volgens analist Bob Van Leemputte wellicht nog verder in de toekomst dan het vierde kwartaal, dat van april tot juni loopt.

KBC AM bevestigt de "Houden"-aanbeveling en het koersdoel van 157 euro voor Pernod Ricard. 

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap