ma. 29 jun 2020

Vandaag maakt Hyloris Pharmaceuticals zijn intrede op Euronext Brussel en dat doet het met een lichte winst: de openingskoers van 10,94 euro lag een zucht boven de introductieprijs van 10,75 euro. En die prijs lag dan weer pal in het midden van de initiële prijsvork. De beursgang mag dus een succes genoemd worden. Zo’n 20% van de nieuwe aandelen zijn in de handen van particuliere beleggers terechtgekomen. KBC Senior Financial Economist Tom Simonts nam de tijd om wat feiten over het bedrijf op een rij te zetten.
Wie is Hyloris?
Hyloris werd opgericht in 2012 en heeft zijn hoofdkantoor in Luik. Onder CEO Stijn Van Rompay werden de activiteiten van Hyloris voornamelijk uitgewerkt tot het identificeren van productkandidaten om zijn pijplijn uit te breiden via het formuleren, testen en ontwikkelen van zijn bestaande portfolio. Het businessmodel is gericht op het toevoegen van waarde aan het gezondheidszorgsysteem, door de ontwikkeling van eigen geherformuleerde producten die aanzienlijke voordelen bieden ten opzichte van de beschikbare alternatieven.
Het bedrijf wordt geleid door een managementteam met uitgebreide ervaring en kennis op het vlak van het identificeren en ontwikkelen van geneesmiddelen. Samen heeft het managementteam meer dan 100 jaar ervaring in het beheer en de uitbouw van farmaceutische bedrijven die geneesmiddelen ontwikkelen en op de markt brengen.
Portefeuille
Het bedrijf heeft een gediversifieerde portefeuille van twee commerciële producten in een vroege fase en twaalf productkandidaten, waarvan het merendeel zich in de vroege ontwikkelingsfase van de herformulering bevindt. Dat maakt dat er potentieel is om de komende jaren omzetgroei te realiseren:
- Het productportfolio richt zich in het bijzonder op intraveneuze (IV) cardiovasculaire producten, maar bevat ook andere herformuleringsproducten en producten binnen gevestigde markten ('high-barrier' generische geneesmiddelen).
- Van Maxigesic IV en Sotalol IV wordt verwacht dat ze de voornaamste bronnen van omzetgroei op korte termijn zullen zijn, tot er andere producten worden gelanceerd.
Herformuleren doet renderen
De groep draait op een sterke motor voor productontwikkeling, die productkandidaten herformuleert en op kapitaalefficiënte wijze op de markt brengt.
Er is daarbij een duidelijke focus op het 505(b)(2) regelgevingstraject van de Amerikaanse geneesmiddelenwaakhond FDA voor farmaceutische producten, waarbij de veiligheid en doeltreffendheid van de molecule al zijn vastgesteld, waardoor Hyloris over de mogelijkheid beschikt om de klinische belasting te verminderen die nodig is om een product op de markt te brengen. Ook kunnen zo de ontwikkelingstermijnen aanzienlijk verkort en de kosten en risico’s verminderd worden.