ma. 8 apr 2019

BMW kondigde vrijdag nabeurs aan dat het een provisie neemt van meer dan 1 miljard EUR voor een potentiële boete rond vermeende kartelafspraken over emissietechnologie. Analist Kurt Ruts (KBC Asset Management) geeft meer uitleg.
Samenwerking Duitse autobouwers
De Europese Commissie meent dat BMW, Daimler (“Kopen”, koersdoel: 68 EUR) en Volkswagen (“Kopen”, koersdoel: 200 EUR) hebben samengewerkt in technische werkgroepen om concurrentie voor de uitrol en de ontwikkeling van emissietechnologie te beperken. BMW neemt nu de provisie aangezien het gelooft dat de kans op een boete hoger ligt dan 50%. Het bedrijf laat wel weten dat het de beschuldigingen zal betwisten. De provisie zal genomen worden in het eerste kwartaal van 2019 en zal een negatieve impact hebben van 1 à 1,5 procentpunten op de EBIT-marge van het lopende boekjaar. 1 miljard EUR vertegenwoordigt ongeveer 2% van de marktkapitalisatie van BMW en zo’n 5% van de netto-cashpositie. Als (eerste) klokkenluider zou Daimler volledig ontsnappen aan een eventuele boete. Volkswagen zou als tweede klokkenluider een korting van 50% kunnen bekomen.
De visie van KBC Asset Management
De Europese Commissie opende in oktober 2017 een onderzoek naar vermeende kartelafspraken over emissietechnologie bij de Duitse autobouwers. Vorige week werd bekend dat het onderzoek voortgang maakt. Als gevolg daarvan heeft BMW besloten de provisie te nemen. Het nieuws van de provisie herinnert beleggers aan de ‘overhang’ die er bestaat voor juridische claims bij de Duitse autobouwers. Toch is het zo dat beleggers doorgaans ‘door éénmalige elementen heen kijken’ bij de beoordeling van een bedrijf/aandeel.
Analist Kurt Ruts van KBC AM is van mening dat de provisie een stuk onzekerheid wegneemt en behoudt het “Kopen”-advies; het koersdoel bedraagt 95 EUR.