vr. 6 aug 2021

Bpost ging als een speer uit de startblokken, maar de winst van meer dan 5% verdampte bijna volledig tegen het middaguur. Niettemin lag de gerapporteerde kwartaalomzet in lijn der analistenverwachtingen, terwijl de winstgevendheid véél sterker dan verwacht steeg. Dat is grotendeels te danken aan een positieve evolutie in het Mail & Retail segment, onder meer omdat de klassieke volumetrend (-8%) daar nog niet opnieuw ingezet is. Dat de jaarverwachtingen voor de tweede keer dit jaar werden opgetrokken is zonder meer goed nieuws, maar tegelijkertijd niet helemaal onverwacht.
Kwartaalcijfers
De omzet van de postgroep daalde met 1,4% op jaarbasis tot 1,04 miljard euro, terwijl analisten mikten op 1,04 miljard euro. De bijdrage van Mail & Retail kwam met 508 miljoen een eindje boven de verhoopte 492 miljoen euro uit, maar dat werd wel deels gecompenseerd door Packages & Logistics (PaLo) Eurasia. Daar werd 283 miljoen euro gedraaid, maar dat was minder dan de verhoopte 294 miljoen euro). PaLo Noord Amerika draaide 310 miljoen euro, tegenover 329 miljoen euro verwacht.
De aangepaste bedrijfswinst (EBIT) klokte af op een hoge 106,6 miljoen euro, terwijl analisten op 94 miljoen euro rekenden. Dat impliceert een totale marge van 10,3%. Daarbij valt vooral de prestatie van Mail & Retail op, want die droeg 71,7 miljoen euro bij, een pak boven de verhoopte 59 miljoen euro. Ook hier is duidelijk dat de cijfers van PaLo Noord-Amerika het maar matig beter deden dan verwacht. De bijdrage van 10,8 miljoen euro lag marginaal boven de verhoopte 8,9 miljoen euro, terwijl PaLo Eurasia iets onder de lat uitkwam (34,7 miljoen euro, tegenover 35,6 miljoen euro verwacht).
Vooruitzichten
De prognose voor de aangepaste bedrijswinst (EBIT) in 2021 werd al voor de tweede keer dit jaar opgetrokken. Eerder op het jaar werd dat cijfer van 265 à 295 miljoen euro naar meer dan 310 miljoen opgekrikt, en dat gaat nu naar meer dan 340 miljoen euro. Analisten mikten wel al op een cijfer van 337 à 338 miljoen euro, dus de impact daarvan is eerder beperkt. Centraal achter die verhoging ligt de prognose voor de marge in Mail & Retail, die verhoogd werd van 7% à 9% naar 8% à 10%. De omzetverwachting bleef, net zoals andere maatstaven zoals kapitaalsinvesteringen en dividendverwachting, ongewijzigd.
De mening van KBC Securities
Bpost boekte een omzet die grotendeels in lijn der verwachtingen was, maar de positieve verrassing bevond zich op het niveau van de winstgevendheid. Grote winnaar is Mail & Retail. Dat is op zich best verrassend, want KBC Securities had een terugkeer verwacht naar de geplande volumetrend (-8%), nadat de volumes vorig kwartaal herstelden. De extra 8 miljoen komende van vaccinatiebrieven kan de positieve verrassing maar deels verklaren. De analist merkt op dat de vooruitzichten voor de omzet in Mail & Retails ongewijzigd bleven.
Meer nuance werd zichtbaar in PaLo Eurazië. Het aantal pakketten steeg op jaarbasis nog met 2,9%, maar een prijsmixeffect van -6,9% als gevolg van de groei van het volumeaandeel van topklanten (met lagere marges) en het wegvallen van de Covid-toeslag (-2,8%) bederven de pret enigszins. De aanzienlijke daling op jaarbasis van de omzet van PaLo Noord-Amerika was verwacht, gelet op de moeilijke vergelijkingsbasis door de positieve impact van Covid-19 vorig jaar (veel extra pakketten), hoewel het behoud van een marge van 3,5% (in vergelijking met de 2,9% vorig kwartaal) wel degelijk een positieve verrassing is. Dat samen resulteerde in een sterker dan verwachte bedrijfswinst (EBIT).
Op naar de volgende erg belangrijke test: de eindejaarspiek . Daarover werden enkele opmerkingen gemaakt in het persbericht. Bpost zal inzetten op tijdelijke pakketsorteermachines in 2 vestigingen, mikt op stijging met meer dan 50% van de pakketopname in de reguliere postrondes, vervanging van 1.000 kortlopende naar langlopende vlootleases en optimalisatie van de tweede distributiegolf.
Investment case
KBCS blijft bij haar standpunt dat Bpost een structurele verschuiving van haar activiteiten van M&R naar PaLo zal blijven zien, voortbouwend op de enorme boost in e-commerce die Covid-19 heeft gebracht. Deze PaLo-resultaten geven geen aanleiding tot een verhoging van de winst- of omzetverwachtingen, terwijl er ook geen substantiële wijziging verwacht wordt van de volumedaling met 8% op langere termijn in M&R.
Daarom werd het koersdoel van 11 euro behouden, wat net geen upgrade van het huidige “Opbouwen”-advies rechtvaardigt.
