• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 26 okt 2022

13:17

Chinezen zijn dol op cognac

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Chinese consumenten zijn verzot op Europese sterke drank en dan vooral op cognac. Dat blijkt eens te meer uit de consumptie tijdens het Chinese Mid-Autumn festival, waar er ondanks de covidbeperkingen bovengemiddeld veel vraag was. Dat tonen althans de resultaten van de Franse drankenreuzen Pernod Ricard en Rémy Cointreau. Bij die laatste steeg de omzet van cognac met 15,6% tot 345,9 miljoen euro, dankzij meer dan 20% groei in China. Ook bij Pernod Ricard was sprake van een tweecijferige omzetgroei van dienst cognac Martell.

Un cognac, svp

China is 's werelds grootste markt voor alcoholische dranken. Ongeveer 95% daarvan komt echter voor rekening van het lokaal geproduceerde baijiu (soort graanjenever). Maar Chinese consumenten zijn ook tuk op Amerikaanse en Europese luxemerken omdat die met een lange geschiedenis en hoge prijsklasse authenticiteit aanbieden. Dat is ook te merken in de Chinese barkast, waar naast Baijiu ook Europese sterke dranken als notoir statussymbool prijken.

De Chinese cognacmarkt zit duidelijk al jaren in de lift. Cijfers voor 2022 zijn er nog niet, maar over 2021 was sprake van een groei met 56%. In 2018 bedroeg de detailhandelsverkoop van cognac volgens Statista, in China ongeveer 3,4 miljard dollar en de prognose is dat deze in 2022 meer dan 4,8 miljard dollar zal bedragen. Eind september waren de cognacvoorraden in China volgens Rémy Cointrau trouwens zeer laag, omdat de consumenten er niet voor goedkopere merken kiezen ondanks de economische omstandigheden.

De belangrijkste merken die in het land over de lippen gaan zijn, naast Rémy Martin van Remy Cointreau en Martell van Pernod Ricard, Hennessy van LVMH en Courvoisier van de Suntory groep. Niet verwonderlijk dus dat Rémy Cointreau zo’n 30% van zijn omzet in het land genereerd en er met zijn cognac afgetekend marktleider is. Voor land- en sectorgenoot Pernod Ricard tekent China voor een omzetbijdrage van zo’n 10%.

Chinees drankverbod vs. Japanse orgiedrang

Recent dook echter ook slecht nieuws op over het potentieel van de Chinese markt voor sterke drank. De regering in zou beperkingen wil opleggen aan ambtenaren en lokale overheidsfunctionarissen voor zowel tijdens als na het werk te drinken in een poging om de efficiëntie en productiviteit te verbeteren. Die bevolkingsgroep vormt een groot deel van de markt voor geïmporteerde sterke drank.

Nog in Azië springt echter een opvallende en controversiële campagne van de Japanse regering in het oog die jongeren aanspoort om meer alcohol te drinken om de economie te stimuleren. Dat komt omdat jonge Japanners zich afkeren van het drinken. Het alcoholgebruik in Japan daalt al tientallen jaren en dus ziet de overheid flink wat belastinginkomsten aan zijn neus voorbije gaan. De campagne heet Sake Viva, naar de gelijknamige Japanse rijstwijn in het Japans.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap