wo. 2 okt 2019

Coca-Cola wil vanaf januari zijn eigen energiedrank, Coke Energy, verkopen in de VS, nadat die eerder dit jaar al in verschillende Europese landen zoals het VK en Duitsland werd gelanceerd. Coca-Cola gaat daarmee de strijd aan met concurrerende energiedranken zoals Monster Beverages en Red Bull. De Amerikaanse markt voor energiedranken is meer dan 12 miljard USD waard en bovendien een van de snelst groeiende categorieën binnen de drankensector. Via dit segment kan Coca-Cola de slabakkende vraag naar klassieke frisdranken deels compenseren.
Analiste Nathalie Bally merkt op dat Coca-Cola sinds 2014 een minderheidsbelang van 18% in Monster aanhoudt én dat Monster voor de verdeling van zijn energiedrank gebruik maakt van het Amerikaanse distributienetwerk van Coca-Cola. Toen vorig jaar bekend raakte dat Coca-Cola met een eigen energiedrank op de markt zou komen, spande Monster een rechtszaak aan. De rechter oordeelde echter dat Coca-Cola geen inbreuk pleegde op het contract tussen beide bedrijven. Het aandeel van Monster stond onder druk naar aanleiding van de geplande lancering van Coke Energy in de VS. Coca-Cola gaf aan de samenwerking met Monster ongewijzigd te willen laten en zou vooral klanten willen aantrekken die momenteel nog geen energiedranken verbruiken.
KBC Asset Management bevestigt het "Houden"-advies en het koersdoel van 53 USD voor de aandelen van Coca-Cola.