wo. 11 mrt 2020

Adidas kon over het voorbije kwartaal een organische omzetgroei van 10% realiseren, wat onder de consensusverwachting van 11% uitkwam. Over het vierde kwartaal werd een totale omzet van 5,84 miljard euro en een nettowinst van 167 miljoen euro gerapporteerd. De winst per aandeel van 0,92 euro en de operationele winstmarge van 4,9% kwamen onder de verwachtingen uit. Er wordt een dividend van 3,85 euro per aandeel voorgesteld.
Voor het eerste kwartaal van 2020 verwacht het management een daling van de omzet in China met 0,8 tot 1 miljard euro als gevolg van het coronavirus. Dit zal een negatieve impact van 400-500 miljoen euro op de winst hebben. In de periode van 25 januari tot eind februari lag de omzet immers 80% lager dan een jaar eerder. Sindsdien is er een geleidelijke heropening van de winkels en wordt er opnieuw een geleidelijke herneming van de verkoop gezien. In Japan en Zuid-Korea wordt momenteel een terugval van de verkoop waargenomen. Doordat het virus nog wereldwijd verder om zich heen grijpt, geeft de groep voorlopig geen inschatting van de totale impact die het virus kan hebben. Exclusief de impact van het coronavirus gaat het management uit van een organische omzetgroei van 6-8% en een operationele winstmarge van 11,5-11,8% voor dit jaar.
De visie van KBC Asset Management
De totale impact van het virus zal afhankelijk zijn van hoe zwaar de VS door het virus zal getroffen worden. De groep zal sowieso te kampen krijgen met hogere voorraden in 2020 die waarschijnlijk deels tegen lagere prijzen zullen verkocht worden. De groep tracht de impact enigszins te verkleinen door te snoeien in kosten door onder andere marketing en productlanceringen aan te passen. KBC AM stelt de groei en winstverwachtingen voor 2020 neerwaarts bij en verlaagt het koersdoel van 275 naar 255 euro, maar behoudt een "Houden"-aanbeveling. Hoewel op korte termijn nog enige volatiliteit verwacht wordt, denkt de analist dat Adidas over de langere termijn zijn positieve groeitraject kan verder zetten. De groep blijft profiteren van de 'athleisure' trend en positioneert zich steeds beter op de Amerikaanse markt. Ook de sterke groei in China en binnen het e-commerce kanaal worden verwacht zich verder door te zetten. In West-Europa zal de groep echter sterker moeten inzetten op het segment van de performance schoenen, nu de vraag naar retroschoenen (50% van hun omzet in EU) aan het afzwakken is.