di. 7 apr 2020

Naar goede gewoonte werpt KBC Asset Management-analist Kurt Ruts een blik op de cijfers van de Europese autoverkopen in de voorbije maand. Voor de vijf grote West-Europese landen samen daalden die verkopen in maart met 55,5% ten opzichte van een jaar eerder. Sinds de jaarstart daalde de autoverkoop in die vijf landen samen met 29,2%.
Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 17 april voorgeschoteld.
Per land bedroeg de "groei" in maart:
- VK: -44,4%
- Duitsland: -37,7%
- Italië: -85,5%
- Frankrijk: -72,2%
- Spanje: -69,3%
Winnaars en verliezers
Constructeurs die in maart marktaandeel wonnen waren Volkswagen (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 179 EUR), BMW (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 74 EUR) en Toyota (KBC AM: "Opbouwen"-advies, koersdoel 7 800 JPY).
Marktaandeelverliezers waren Renault, Peugeot (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 20 EUR) en FCA.
De visie van KBC Asset Management
In maart werd de autoverkoop - zoals verwacht - zeer negatief beïnvloed door de maatregelen om de Covid-19-uitbraak in te dijken. Onderliggend zou de verkoop in maart dan ook fors onder die van februari moeten liggen. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (i.e. de jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in maart uitkomt op 6,6 miljoen voertuigen. In februari waren dat er 13,4 miljoen. Voor het volledige jaar 2020 gaat LMC uit van een daling van de Europese automarkt met 18,3%. Die voorspelling gaat uit van een V-vormig herstel zonder verlengde of nieuwe lockdowns gedurende het jaar.
Voor april kijken we wellicht tegen nog zwakkere verkoopcijfers aan dan in maart het geval was. Afhankelijk van de mate waarin de crisismaatregelen worden teruggedraaid, zouden we volgens KBC AM in mei/april een herstel moeten zien in de verkoop.