do. 20 feb 2020

Maersk blijft in het vierde kwartaal licht onder de lat. 2019 was een vrij goed jaar voor Maersk, gezien de uitdagende omstandigheden waarbij de volumes onder druk stonden omwille van de handelsoorlog tussen China en de VS.
De bedrijfskasstroom nam in 2019 met 14% toe en klokte af op 5,71 miljard USD, aan de bovenkant van zijn guidance. Maersk kon in 2019 de kosten verlagen, terwijl de volumes en vrachttarieven stabiel bleven.
Maersk verwacht voor 2020 een bedrijfskasstroom van ongeveer 5,5 miljard USD, een lichte daling t.o.v. 2019. Dit is beter dan gevreesd. Het Coronavirus zal immers een serieuze impact hebben op de containervolumes. Scheepsconsutant Alphaliner verwacht immers een daling van de containervolumes met meer dan 6 miljoen ton in het eerste kwartaal uit de Chinese havens, wat neerkomt op ongeveer 1% daling van de containervolumes. Volgens Maersk zullen de volumes in 2020 met 1 à 3% groeien. We denken dat het eerder 1% zal zijn omwille van het Coronavirus. De capaciteit zou met 2 à 3% toenemen. Hierdoor zal er terug een overaanbod ontstaan op de containermarkt. Dit heeft ontegensprekelijk ook een negatief effect op de vrachttarieven. Postief is wel dat de containerrederijen een pak gedisciplineerder zijn dan in het verleden en proactief een deel van de capaciteit uit de markt hebben genomen.
De visie van KBC Asset Management
Het blijven volgens KBC AM uitdagende tijden voor containerrederijen. Daarnaast heeft het cornonavirus een negatieve impact op de volumes. KBC AM blijft daarom aan de zijlijn staan. Het wordt daarbij een stevige uitdaging om de stijgende brandstoffactuur omwille van de strenger wordende regelgeving voor scheepsbrandstof (IMO 2020) door te rekenen aan de klanten. Het "Houden"-advies en koersdoel van 9000 DKK wordt niet bijgestuurd.