wo. 23 mrt 2022

Cruiseoperator Carnival kwam met zwakker dan verwachte eerste kwartaal cijfers aandraven, waarbij de omzet wel steeg van 0,026 tot 1,62 miljard dollar, maar daarmee onder de lat van 2,26 miljard dollar bleef. Een stijging van COVID-19-infecties als gevolg van de omikronvariant belemmerde het aantal cruiseboekingen. Het bedrijf daardoor nog steeds erg verlieslatend in 2021: 1,89 miljard dollar, tegenover 1,97 miljard dollar in 2020. En ook in 2022 zal er geen winst geboekt worden, zodat het bereiken van een pre-pandemie niveau ten vroegste pas voor 2023 is.
“Omikron says no”
Hoewel de impact van COVID-19 sterk verminderde, is het virus verre van weg. De omikronvariant zorgde immers nog steeds voor een negatieve impact op de boekingen voor de afvaarten op korte termijn, onder meer omdat een toename van positieve testresultaten voorafgaand aan de reis voor heel wat afzeggingen zorgde.
De kwartaalomzet van 1,62 miljard dollar bleef daarom onder de analisten schatting van 2,32 miljard dollar, ondanks dat het passagierskaartsegment in het eerste kwartaal een omzet draaide van 873 miljoen dollar en dat de omzet uit onboard- en andere segmenten opveerde van 23 naar 750 miljoen dollar.
Het verlies per aandeel van het bedrijf voor het kwartaal bedroeg 1,66 dollar, minder dan het cijfer van vorig jaar van een verlies van 1,80 dollar per aandeel, maar meer dan de analistenverwachting van een verlies van 0,90 dollar per aandeel.
75% capaciteit
Carnival is goed op weg om zijn cruiseoperaties weer volledig in te zetten. Maar dat vraagt tijd. Op dit moment wordt al 75% van de capaciteit ingezet om gasten te ontvangen en vervoeren, maar het voornemen is om de rest van de vloot weer in te zetten voor het zomerseizoen. De weg naar herstel tot pre-pandemie niveaus is nog lang, al steeg de bezettingsgraad van een erg magere 16% vorig jaar mogelijk tot gemiddeld 54% in het huidige jaar.
Verwachtingen voor 2022
Ook in 2022 zal er verlies worden geboekt. Door de Russisch-Oekraïense crisis wordt Carnival fors gehinderd door een forse stijging van de brandstofprijzen. Volgens beurshuis Jefferies zullen die kosten in de eerste helft van 2022 zo’n 8 à 10% hoger liggen dan eerder verwacht.
In de tweede helft zouden die kosten zelfs 10 à 11%hoger kunnen komen te liggen. "Het is zeker niet de eerste keer dat we een dramatische piek in de brandstofprijzen zien. We intensiveren onze inspanningen om het verbruik verder te verminderen," zei CEO Donald. Die herhaalde dat het verwachte nettoverlies in het tweede kwartaal een terugkeer naar winst in het derde kwartaal voorafgaat, omdat de groep dan weer op volle capaciteit kan werken, op zichzelf het gevolg van een verbetering van de boekingstrends.
Carnival verwachtte om terug te keren naar een positieve maandelijkse bedrijfskasstroom (EBITDA) in het tweede kwartaal, maar verwacht nu dat de aangepaste EBITDA positief zal worden in de zomer. Arnold Donald zei: "Ondanks de impact van de omikronvariant, groeide het aantal vervoerde gasten met bijna 20% in het eerste kwartaal vergeleken met het voorgaande kwartaal, terwijl tegelijkertijd de omzet per cruisedag steeg en een verbetering van de aangepaste EBITDA werd gestimuleerd. We verwachten dat de maandelijkse aangepaste EBITDA positief zal worden tegen het begin van ons zomerseizoen, wanneer we de bezettingsgraad verhogen en meer schepen terug in de vaart brengen."
Oekraïne-conflict
In de nasleep van het Oekraïne-conflict heeft het bedrijf bovendien zijn reizen al aangepast om in de zomer geen Russische havens meer aan te doen, en het zal zich ook voor de rest van het jaar terugtrekken uit alle stops in het land. Die tegenvaller zal niet gecompenseerd kunnen worden. En hoewel Carnival geen gedetailleerde prognose voor het hele jaar heeft gegeven, meent Morgan Stanley dat de zwakke eerste kwartaal cijfers en de hogere brandstofkosten suggereren dat “de huidige analistenprognoses te optimistisch zijn”.
